Molim, o turizmu govoriti realno !

Piše : Đuro Tomljenović

Izvor i foto: Turizmoteka

S Uskrsom je i službeno počela naša turistička sezona. Svi dnevnici i dnevne novine izvještavali su o boravku prvih većih grupa turista u našim jadranskim mjestima. Teško je ovogodišnje brojke uspoređivati s prošlogodišnjima, jer je Uskrs ove godine bio dva tjedna ranije nego lani. Ove godine barata se brojkama od oko 90-ak tisuća turista koji su nam došli za ove blagdanske dane.

Ako znamo da toliko turista ljeti boravi u jednom danu samo u Poreču, onda zadovoljstvo našom posječenosti splašnjava. Zašto sve ovo govorim? Ne zato da obezvrijedim važnost turizma za naše društvo, ili još manje da obezvrijedim rad i napore naših turističkih djelatnika, već da se napokon i o turizmu počne govoriti realno bez napuhanih samohvala i nuđenju statistike kakvu javnost želi čuti.
Turizam, upravo zato što je među rijetkim djelatnostima u ovoj zemlji koji se uspješno bori s međunarodnom konkurencijom, zaslužuje svu pozornost i potporu, ali ne lažnim optimizmom i onim poznatim više nego lani.

Dok su nas nakon blagdanskih dana, moje kolege obasipali reportažama i brojkama o turistima u Dubrovniku, Opatiji, Istri , zaboravili su reći da u Hrvatskoj u vrijeme Uskršnjih blagdana nije bilo otvoreno gotovo pola hotela ili da je za uskrsne blagdane bio popunjen gotovo svaki 20-i krevet od onih koliko ih imamo u Hrvatskoj. Da bi što slikovitije shvatili stvarno stanje našeg uskršnjeg turističkog uspjeha, zamislite da je Poreč popunjen, kao ljeti, gostima, a sva ostala hrvatska turistička mjesta –prazna.

Možemo li se, ili još bolje, smijemo li se time zadovoljiti? Još nismo pronašli pravu formulu kako da produljimo sezonu, pa se tako i ove godine pokazalo da nije dovoljno da našim gostima u blagdanske travanjske, prohladne i nerijetko kišovite dane ponudimo samo pisanice, sirnice i fritaje, da se oblačimo u rimske vojnike i da im pozornost privlačimo svojim baštinjenim običajima.

Ni ovoga Uskrsa, uostalom kao ni u nadolazećem svibnju, naši gosti neće imati gdje zaplesati, slušati dobar jazz ili jednostavno uz uživanje u šetnji i lijepom krajoliku zabaviti se kako je to moguće na talijanskom, francuskom ili španjolskom uzmorju.
No treba biti iskren do kraja - teško da će se uskoro stanje popraviti, jer nema razvijenog turizma bez domaćih turista.

U Francuskoj 60 posto turizma ostvaruju Francuzi, a kod nas Hrvati čine tek 8 posto gostiju. Dok se ti odnosi ne promijene, ili bolje, dok ne izađemo iz gospodarske krize, neće biti ni toliko nam potrebne drugačije i bogatije i ne samo pred i posezonske ponude, ali ni rentabilnog cjelogodišnjeg turističkog poslovanja.

Đuro Tomljenović