Europljani nastavljaju putovati jer raste izvansezonska potražnja za južnim destinacijama

Uvidi s deset ključnih europskih tržišta

Izvor i foto: Turizmoteka/etc-corporate.org

-Europska komisija za putovanja (ETC) objavljuje najnovije uvide o raspoloženju Europljana prema putovanjima, pokazujući stabilne namjere i otporne proračune u cijeloj regiji.
-Potkrijepljena uvidima s deset ključnih europskih tržišta, studija ističe rastuću potražnju za putovanjima izvan sezone, pri čemu južna Europa prednjači.

Europljani i dalje daju prioritet putovanjima, pokazujući stalan entuzijazam za istraživanje kontinenta čak i dok godišnja doba postaju hladnija. Prema najnovijem izvješću „Praćenje raspoloženja za putovanja unutar Europe“ (23. val) Europske komisije za putovanja (ETC), 73% Europljana namjerava putovati između listopada 2025. i ožujka 2026., što je brojka koja je ostala nepromijenjena u odnosu na prošlu godinu.

Međunarodna putovanja unutar Europe su u porastu. Većina Europljana (63%) planira putovati izvan svoje domovine ove jeseni i zime - što je zamjetan porast od 3% u odnosu na prošlu jesen. Od njih 35% namjerava posjetiti susjedne zemlje, dok 29% bira udaljenije europske destinacije.

Putovanja su i dalje na vrhu liste prioriteta potrošnje Europljana , s 82% onih koji održavaju ili povećavaju svoj putni proračun, daleko ispred ostalih aktivnosti u slobodno vrijeme. Ipak, financijska ograničenja ostaju glavna prepreka za one koji ne planiraju putovanje (36%), a slijedi ih nedostatak vremena (27%).

Potražnju potiču stariji putnici

Iako je entuzijazam za putovanja i dalje visok, Europljani planiraju manje putovanja ukupno nego prošle godine. Gotovo polovica (45%) će u sljedećih šest mjeseci ići na samo jedan odmor, što je značajan porast od sedam bodova. Samo jedna trećina (34%) očekuje da će putovati dva puta, a samo 16% planira tri ili više putovanja, što je pad od šest bodova.

Podaci također ukazuju na sazrijevanje tržišta putovanja . Europljani srednje dobi, posebno oni u dobi od 45 do 54 godine, pokazuju najjače namjere putovanja ove sezone, dok mlađi odrasli nešto rjeđe planiraju putovanja u usporedbi s prošlom godinom. Kako putnici stare, njihovo ponašanje također postaje selektivnije, s rastućom preferencijom za manje, ali značajnije odmore. Gotovo polovica onih starijih od 55 godina sada preferira jedno putovanje, u usporedbi s otprilike trećinom mlađih odraslih osoba. Ova promjena sugerira fokus na kvaliteti i vrijednosti, a ne na učestalosti.

Prelazak na imerzivna putovanja

Europljani također preispituju način na koji putuju. U nadolazećim mjesecima, 60% će ostati na jednoj destinaciji umjesto da se seli između regija, što odražava sklonost dubljem lokalnom uranjanju. Putovanja na jednu destinaciju dominiraju među putnicima koji žele odmoriti u gradu (71%) i putnicima koji žele uživati ​​u suncu i plaži (68%), dok putovanja vezana uz kulturu i baštinu (44%) te prirodu i aktivnosti na otvorenom (42%) češće uključuju istraživanje više regija unutar jedne zemlje.

Istovremeno, brzina i praktičnost dolaska do odredišta ostaju ključni faktori. Zračni promet je preferirani način prijevoza (57%, +4 boda), a slijedi automobil (25%), uključujući mali, ali rastući udio električnih vozila (4%). Putovanje vlakom i dalje igra sporednu ulogu (13%).

Mediteranska Europa bilježi porast izvan sezone

Prilikom odabira mjesta za putovanje, sigurnost (20%) ostaje vodeći faktor, ali ugodno i stabilno vrijeme (15%) dobilo je na važnosti, što je porast od tri boda u odnosu na prošlu godinu. U kombinaciji s privlačnošću atraktivnih ponuda (13%) i odredišta s nižim troškovima života (10%), vrijednost za novac jasno oblikuje odluke o putovanjima diljem Europe. Polovica putnika posjetit će glavna turistička odredišta, dok druga polovica traži manje poznata, neutabana mjesta – što pokazuje ravnotežu između europskih ikona i njezinih skrivenih dragulja.

Južna Europa je uvjerljivi pobjednik sezone. Mediteranska regija sada privlači 52% europskih putnika, što je značajnih sedam bodova više u odnosu na prošlu jesen/zimu. Španjolska je zabilježila najveći porast popularnosti (12%, +5 bodova), dok Italija (8%) i Francuska (8%) i dalje imaju snažnu privlačnost. Nasuprot tome, interes za istočnu Europu je opao, a samo 4% putnika planira posjetiti, što je pad od šest bodova u odnosu na prethodnu godinu. Ovi nalazi odražavaju kontinuiranu prilagodbu u ponašanju putnika, pri čemu sve više Europljana bira toplinu, udobnost i pristupačne cijene izvan ljetnog vrhunca.

Miguel Sanz, predsjednik Europske komisije za putovanja, istaknuo je:

Vidimo neke pozitivne znakove za europski turistički ekosustav. Visoke namjere putovanja, otporni proračuni i interes izvan sezone za južne destinacije mogu pomoći u raspodjeli tokova posjetitelja i smanjenju sezonalnosti. No, s umjerenim duljinama putovanja i opreznom potrošnjom, tvrtke bi se trebale prilagoditi – razvijajući strategije određivanja cijena i prilagođene pakete koji potiču dulje boravke i veću potrošnju na licu mjesta kako bi se maksimizirala vrijednost usred kraćih putnih planova.

Preuzmi izvješće OVDJE.