Švedska lekcija za autodomove i kamper odmorišta
U nas se slabo koristi mogućnost i potreba za kamper odmorištima
Piše: Jerko Sladoljev
Caravan Club of Sweden aktivno radi na povećanju broja kamper odmorišta i sličnih terena u zemlji jer se pokazalo da je u zadnjih nekoliko godina to najkonjunkturniji turistički trend u Švedskoj.
Postoje vrlo dobri razlozi da i naše mjesne organizacije i turističke zajednice stave na raspolaganje više mjesta za auto domove jer ti gosti koji prenoće dan ili dva imaju tendenciju da više troše novac od prosječnog turiste.
Caravan Club Švedske osnovao je organizaciju „Husbilsdestination Sverige“, čiji je cilj osigurati da se želje i zahtjevi kampera s autodomovima vezano s parcelama i kampovima uzmu ozbiljnije u obzir. Godine 2021. u Švedskoj je bilo oko 110 000 autodomova, a oko 2,5 milijuna u cijeloj Europi.
Potpredsjednik Švedskog karavanskog kluba i njegova radna skupina izvijestili su da je njihova anketa otkrila da su ključni problemi za autodomove kada traže mjesto: sigurnost, jednostavni postupci prijave i odjave, lak pristup, pražnjenje sivih voda i punjenje objekata uz razumnu cijenu.
Husbilsdestination Sverige otkrio je iz ankete od 666 ljudi (svi aktivni kamperisti) provedene u jeku ljeta 2021., 2022. i 2023., da je poticaj lokalnom gospodarstvu najzanimljiviji ishod od svih tipova gostiju, a i stoga vrlo dobar razlog za lokalna vijeća da osiguraju parkirna mjesta i kamper odmorišta za autodomove.
U 2023. godini dnevni izdaci noćenja gostiju u autodomovima iznosili su 1.097,00 SEK ( oko 99,00 eura) od kojih 25 % potrošeno je u restoranima, 19 % na prijevoz i 16 % na hranu. Oko 85 % ispitanika koji su sudjelovali u istraživanju prespavalo je u komercijalnim kampovima jer nije bilo kamper odmorišta. Ostali su kampirali “na divlje” ili na parkingu. Najmanje je boravilo kod prijatelja ili rodbine. Novac koji završi u blagajni lokalne zajednice pri svakom zaustavljanju autodomova je pozamašan.
Nadajmo se da će sada kada imamo i turistički Zakon u Hrvatskoj, biti više mjesnih odluka o otvaranju kamper odmorišta, i da će posebno u područjima Hrvatske gdje nema kampova niknuti nove oaze za kamperiste i kamper odmorišta koja će osigurati mjesta za autodomove. Posebice zato jer oni troše desetak posto više od prosjeka naših gostiju, ali i zato što je to trend u potražnji koji raste natprosječno vie od svih drugih tipova potrošača u Europi.
I HTZ bi trebala ovom vidu vrlo konjunkturne potražnje posvetiti više pozornosti . U najmanju ruku ne bi se smjelo dopustiti podcjenjivanje turističkih mjesta i turističkih subjekata prema tom segmentu koji pokazuje eksponencijalni rast.