Pula: Svjetski dan turizma 2025.

„Turizam i održiva transformacija“

Izvor i foto: Turizmoteka/TZG Pula

Ovogodišnji Svjetski dan turizma, koji se obilježava pod temom „Turizam i održiva transformacija“, stavlja u fokus turizam kao snagu koja može potaknuti pozitivne promjene – ne samo gospodarske, već i društvene, kulturne i ekološke.

Direktorica Turističke zajednice Grada Pule Sanja Cinkopan Korotaj tim povodom rekla je: „Turizam stvara radna mjesta, potiče lokalni razvoj i povezuje ljude i kulture. No, istovremeno nosi i izazove, osobito u pogledu očuvanja prostora, infrastrukture i okoliša. Upravo zato, održivost mora biti u središtu svih planova i odluka – kako bi turizam doista bio alat napretka za sve. Planovi upravljanja destinacijama koje donose turističke zajednice u Hrvatskoj biti će smjernice održivosti, a klaster južne Istre izrađuje zajednički plan jer nas spaja infrastruktura, pojedine komunalne usluge i sl.“

Istaknula je da u skladu s time, komunalna poduzeća i javni prijevoznici imaju važnu ulogu u potpori održivom turizmu – često u pozadini, ali s vrlo vidljivim i konkretnim učinkom. Na području Pule, i Pula Herculanea i Pulapromet kontinuirano razvijaju projekte koji doprinose kvalitetnijem, zelenijem i dostupnijem turističkom iskustvu.

Doprinos komunalnog sektora: Odgovorno gospodarenje otpadom za čišći okoliš

Direktor Pula Herculanea Robert Fuart navei je da se Pula Herculanea posebno usmjerila na izazove koje donosi turistička sezona kada je riječ o gospodarenju otpadom. Cilj je smanjiti opterećenje sustava i povećati razinu recikliranja i pravilnog odvajanja otpada – i to kroz niz konkretnih mjera:

• Uvođenje smeđih kanti za biootpad tijekom ljetnih mjeseci, kako bi se smanjilo opterećenje tog dijela otpada u sezoni kada su temperature i količine otpada najveće.
• Letci na više jezika, uključujući i piktograme, kako bi turisti i iznajmljivači lakše razumjeli sustav odvajanja otpada.
• Naljepnice za spremnike također su prilagođene različitim jezicima, kako bi se povećala odnosno olakšala točnost odvajanja.
• Borba protiv divljih deponija – koja se dodatno pojačava informacijama da građevinski otpad građani mogu besplatno odložiti na lokaciji VIDRIJAN-TIVOLI. Radno vrijeme: Ponedjeljak -Petak 8:00 - 15:00 h, subota: 08:00 - 13:00 h, nedjeljom i praznikom zatvoreno. Telefon: 052/534-821, a
• Ostale vrste otpada mogu se besplatno odložiti u reciklažnom dvorištu Valmade 38 Pula, Radno vrijeme: Ponedjeljak -Subota 8:00 - 18:00 h, nedjeljom i praznikom zatvoreno. Telefon: 052/633-387 .
• Ostala raspoloživa reciklažna dvorišta :Fažana, Marčana i Šišan (radno vrijeme je navedeno na pozadini računa Pula Herculanee i vidljivo je na službenoj stranici društva https://www.herculanea.hr/hr/usluge/cistoca/reciklazna-dvorista/)
• Besplatan odvoz glomaznog otpada po pozivu 052/638-400 ili najavom putem elektronske pošte info@herculanea.hr , jednom godišnje do 3 m³ po korisniku, dodatna je usluga koja građanima i iznajmljivačima olakšava odgovorno zbrinjavanje otpada bez stvaranja nelegalnih odlagališta.

Ove mjere izravno doprinose održivosti destinacije, čuvaju okoliš i podižu razinu kvalitete boravka svih posjetitelja.

Doprinos javnog prijevoza: Manje gužvi, više održivih izbora

U suradnji s turističkim zajednicama klastera Južne Istre, direktor Pulaprometa Tomislav Josipović naveo je da se radi na tome da mobilnost turista i lokalnog stanovništva bude pristupačna, ekološki prihvatljiva i jednostavna. Među najvažnijim inicijativama ističu se:

• Vrijednosne kartice za javni prijevoz, koje TZ-ovi sufinanciraju i dijele iznajmljivačima, kako bi ih mogli ponuditi svojim gostima kao dodatnu pogodnost i poticaj za korištenje javnog prijevoza.
• Uvođenje noćnih linija u sezoni, te planirano pojačanje voznog reda u 2026. za pojedine linije kako bi se smanjio broj osobnih vozila, gužvi na cestama i problem s parkingom120.
• Uvedena je nova linija Loborika-Marčana.
• Ekološki prihvatljiva vozila: od ukupno 40 autobusa, 1 je električni, a 24 koristi plin kao gorivo, što značajno smanjuje emisije.
• Nova mobilna aplikacija omogućuje jednostavan pregled voznog reda, prikaz sljedećih polazaka za pojedino stajalište i lokaciju autobusa u realnom vremenu.
• Uskoro će uz suradnju sa Pula parkingom biti na 9 (parkirnih) aparata omogućena prodaja karata za jednu vožnja te nadoplata mjesečnih i vrijednosnih kartica
• Uvedeno je beskontaktno plaćanje karata unutar autobusa – brzo, sigurno i praktično za sve korisnike, kao i web shop,a karte se mogu kupiti i na kioscima
• Ljeti se dijele letci sa voznim redom
• Uvedena nova linija broj 7 putem projekta Interreg koja prevozi putnike sa željeznička i autobusne stanice te brodskog prijevoza prema gradu
• „Izložba na kotačima“, organizirana na autobusima u suradnji s klasterom Južne Istre, promovira kulturnu baštinu i vrijednosti regije – pretvarajući prijevozno sredstvo u medij za kulturnu edukaciju i promociju.

Svi smo dio održive transformacije

„Upravo zbog teme ovogodišnjeg Svjetskog dana turizma, važno je naglasiti da održivi turizam nije rezultat samo jednog sektora. On je rezultat suradnje, svijesti i konkretnih koraka svih dionika – od javnih poduzeća, turističkih zajednica i lokalnih vlasti, do svakog iznajmljivača, posjetitelja i građanina.
Svi smo mali kotačić koji doprinosi održivosti – direktno zato danas, ali i svakog dana, nastavljamo ulagati trud, znanje i resurse u razvoj turizma koji poštuje okoliš, ljude i budućnost.“ zaključila je Cinkopan Korotaj.