Hipersonični avion skratit će let preko Atlantika na samo sat vremena

Prvi testovi ovog zrakoplova očekuju se sredinom dvadesetih godina

Foto: Reaction Engines

Izvor: Privredni.hr

Autor: Krešimir Sočković


Turisti iz Australije mogli bi doletjeti u Veliku Britaniju za samo četiri sata, a let od Londona do New Yorka za desetak godina mogao bi trajati samo sat vremena ako se dovrši projekt koji su dogovorile podržati britanska i australska vlada.

Ovo partnerstvo trebalo bi stvoriti "svemirski most" koji bi omogućio ostvarenje projekta hibridnog raketnog motora pogonjenog vodikom, ali koji koristi kisik iz zraka i koji bi mogao pokretati zrakoplove više nego dvostruko brže od umirovljenog Concordea.

Prvi testovi ovog zrakoplova očekuju se sredinom dvadesetih godina, a komercijalna upotreba bi trebala ugledati svjetlo dana početkom 2030-ih. Kako piše britanski Telegraph, tvrtka Reaction Engines, koja je je smještena u Oxfordshireu, stvara raketu sposobnu postići brzinu od 5,4 maha ili 6.615 kilometara na sat u atmosferi, a izvan nje i do 25 maha, odnosno više od 30.600 kilometara na sat.

Motor zvan Sabre mogao bi znatno smanjiti dužinu leta putnicima, i to jeftinijim i zelenijim pogonom od konvencionalnih zrakoplovnih motora. Motori se trenutno testiraju na zemlji u Denveru, a u njihov je razvoj britanska vlada uložila 60 milijuna američkih dolara, koliko su uložili i proizvođač zrakoplovnih motora Rolls-Royce, British Airways i američki proizvođač zrakoplova Boeing.

 

Sabre motor raketa presjek                              Foto: Reaction Engines


Nadzvučni komercijalni letovi nisu mogući još od nesreće posljednjega komercijalnog leta Concordea u 2003. godini, a hipersonični letovi, oni pet puta brži od zvuka, veliki su izazov zbog velikih temperatura koje stvaraju motori pri tim brzinama. Vojni zrakoplovi hlade motore složenim sustavima hlađenja, no njihovi motori su veliki, skupi i neefikasni. Sabre motor (Synergetic Air Breathing Rocket Engine ili sinergijski raketni motor pogonjen zrakom) za hlađenje koristi male cijevi superohlađenog helija, a sakupljena toplina također se koristi za pogon motora.

Kako kažu u kompaniji, koja ih proizvodi uz uporabu u zračnom i svemirskom prometu, novi motori mogu se koristiti i u automobilskoj industriji, motosportu ili proizvodnji energije.