Croatia Airlines u 2018. godini smanjio gubitak za 37 posto

Unatoč rastu troškova goriva od 71,3 milijuna kuna lanjski je rezultat bolji za 48,3 milijuna kuna u odnosu na 2017. godinu

Izvor i foto: Croatia Airlines

 Croatia Airlines, hrvatski nacionalni prijevoznik, u 2018. godini zabilježio je operativni gubitak od 76,5 milijuna kuna, a s neto rezultatom financiranja krajnji gubitak iznosio je 82,9 milijuna kuna. 

To je za 48,3 milijuna kuna ili 37 posto bolji rezultat u odnosu na 2017. godinu kod koje je, zbog realnosti usporedbe postignutih rezultata, iz ostvarenih poslovnih prihoda izuzeta jednokratna stavka - djelomična prodaja slotova u zračnoj luci Heathrow u iznosu od 138,6 milijuna kuna.

Vrijedi naglasiti kako je poslovni gubitak u 2018. godini smanjen unatoč rastu troškova goriva od 71,3 milijuna kuna u odnosu na godinu prije, kao posljedica rasta cijena nafte. Troškovi goriva u strukturi troškova sudjeluju s 18 posto.
Operativni troškovi veći su za 3 posto u odnosu na 2017. godinu. Najveći udio u operativnim troškovima odnosi se na troškove letenja (33 posto), koji su lani narasli za 72,8 milijuna kuna (+14 posto) zbog većih troškova goriva proizašlih iz više cijene nafte na tržištu u odnosu na 2017. godinu, te na troškove usluga u zračnom prometu (udio 22 posto), koji su veći 4,3 milijuna kuna (+1 posto) zbog porasta jediničnih cijena usluga na pojedinim zračnim lukama te većeg broja operacija s većim i skupljim zrakoplovima.

Troškovi održavanja veći su za 2 posto zbog većeg opsega i broja radova te redovnog održavanja flote, a veći broj zahtjeva zbog neregularnosti u prometu uzrokovali su porast troškova usluga putnicima u iznosu od 22,4 milijuna kuna. Veliki investicijski radovi na motorima i zrakoplovima u zadnjih par godina uzrokovali su porast troškova amortizacije za 6,4 milijuna kuna (+7 posto).

Također, investicije su veće za 1 posto u odnosu na 2017. godinu, a najznačajnija ulaganja bila su ulaganja u zrakoplove s uključenim rezervnim dijelovima u iznosu od 149,9 milijuna kuna.
U 2018. godini obavljeno je 28.003 letova (+2 posto), a u zrakoplovima je prevezeno rekordnih 2,168.863 putnika, što je također 2 posto više u odnosu na 2017. godinu. Od toga je 1,567.409 putnika prevezeno u međunarodnome redovitom prometu (+2 posto), a domaći redovni putnički promet zadržan je na razini prethodne godine (ukupno 526.131 putnik). Na izvanrednim (charter) letovima prevezeno je 75.323 putnika. Rekordan putnički promet zabilježen je i na razini mjeseca svibnja tijekom kojeg je, prvi put od početka komercijalnog letenja 1992. godine, zabilježeno više od 200.000 tisuća putnika. Zbog pozitivnog putničkog trenda jubilarni dvomilijunti putnik u 2018. godini dočekan je 16 dana prije nego 2017. godine.

PRVO TROMJESEČJE 2019. GODINE
S obzirom na izraženu sezonalnost poslovanja, u prvom kvartalu 2019. godine, odnosno u razdoblju niske sezone prometa ostvaren je očekivani operativni gubitak u visini od 90,2 milijuna kuna. S neto rezultatom financiranja krajnji gubitak razdoblja iznosi 98,6 milijuna kuna.
Na slabiji neto rezultat u odnosu na prethodnu godinu utjecalo je značajno povećanje troškova amortizacije (+26,5 milijuna kuna) uzrokovano promjenom međunarodnih standarda financijskog izvješćivanja, odnosno primjenom MSFI 16, kao i temeljem velikih radova na motorima odrađenim u prethodnom razdoblju.
Neto efekt na rezultat nastao promjenom načina priznavanja troškova operativnog najma za prvo tromjesečje iznosi 4 milijuna kuna, za koliko su se povećali ukupni troškovi u odnosu na dosadašnji knjigovodstveni tretman. Međutim, treba naglasiti da je pokazatelj uspješnosti EBITDA pozitivniji za čak 16,6 milijuna kuna u odnosu na ostvarenje u istom razdoblju lani.

U prvom tromjesečju ove godine u zrakoplovima je ukupno prevezeno 345.800 putnika, odnosno 2,4 posto manje nego u istom razdoblju lani. Smanjenja potražnja u ovom razdoblju posljedica je kasnijeg Uskrsa u odnosu na 2018. godinu, te činjenice da je lani u siječnju zabilježena velika potražnja zbog Europskoga rukometnog prvenstva u Hrvatskoj. S obzirom na povoljan booking te potražnju, pad broja putnika nadoknadit će u preostalom dijelu godine, konkretno već u travnju.

I ove sezone kompanija nastavlja letjeti u svih 10 odredišta, koja su u mrežu letova uključena u posljednje tri godine - Lisabon, Milano, Prag, Sankt Peterburg, Stockholm, Oslo, Helsinki, Bukurešt, Dublin i Mostar, kao i na sezonskim linijama Split – Kopenhagen i Dubrovnik – München, koje su uvedene lani. Novost je dodatni let utorkom na redovitoj međunarodnoj liniji Zagreb – Dublin tako da će putnicima na ovoj liniji biti na raspolaganju tri leta na tjedan – utorkom, četvrtkom i nedjeljom.

Tijekom ovogodišnje turističke sezone kompanija će u redovitom prometu izravno letjeti u 38 europskih odredišta u 24 države. Pritom će Zagreb biti izravno povezan s 24 europska odredišta u 22 države.