Radne dozvole u Hrvatskoj postaju prepreka za turističku sezonu

UGP: Zašto tako dugo čekamo?

Izvor i foto: Turizmoteka/UGP

Dolazak sezone i ove godine donosi sa sobom očekivani rast turizma u Hrvatskoj, međutim, nedostatak radne snage postaje kroničan problem. Djelatnici turističkog sektora pokušavaju se pravovremeno pripremiti za povećanje obujma posla, no nailaze na niz izazova u zapošljavanju koji će ozbiljno utjecati na njihovo poslovanje, ali i na zadovoljstvo turista.

Da bi se kompenzirao nedostatak radne snage, poslodavci se sve više oslanjaju na strane radnike. No, problem nastaje kada se izdavanje radne dozvole pretvori u dug i neizvjestan proces van propisanog roka. Iako bi Ministarstvo unutarnjih poslova (MUP) trebalo izdati radne dozvole u roku od 15 dana od zaprimanja zahtjeva, često se procedura produžuje na tri i više mjeseci, što dovodi do zastoja u zapošljavanju te neizvjesnosti za poslodavce i za radnike.

Uzrok ovog kašnjenja leži u administrativnom sustavu koji regulira izdavanje radnih dozvola. Usprkos ukidanju kvota za zapošljavanje stranih državljana, sustav izdavanja radnih dozvola za državljane trećih zemalja ostaje spor i neefikasan, a upravo su ti državljani nosioci najviše izdanih radnih dozvola u Hrvatskoj. Državljani BIH predvode po broju izdanih dozvola u 2022. s 36.769, dok ih slijede državljani Srbije s 19.127 i Nepala s 12.222. Prema procjenama, očekuje se da će ove godine biti izdano otprilike 180.000 produljenih i novih dozvola, no ovim tempom moguće je da će ta brojka biti znatno manja.

Tromost u procesu izdavanja dozvola ograničava sposobnost poslodavaca da sastavi kvalitetne i pouzdane timove te da pravovremeno odgovori na povećan obujam posla i pruži visokokvalitetnu uslugu zbog koje će nam se turisti vraćati i iduće godine. Ovaj problem za sobom povlači cijeli niz drugih komplikacija poput preopterećenosti postojećeg osoblja, smanjenja kvalitete usluga i potencijalnog gubitka poslovnih prilika.

“Što se čeka gospodo? Zar doista moramo čekati na dozvole po 3-4 mjeseca i više, i tako već godinama? Shvatite da ste servis, da vas mi plaćamo i ubrzajte procese, digitalizirajte sustav i pustite nas da radimo!” - rekao je Hrvoje Bujas, predsjednik UGP-a.

Udruga Glas poduzetnika smatra da odgovornost za rješavanje ovog problema leži na državnom aparatu koji mora pronaći način da ubrza rješavanje postojećih zahtjeva kako bi se osigurala uspješna i prosperitetna turistička sezona. Ulaganje u razvoj domaće radne snage i poboljšanje administrativnih procesa nužna su za stabilnost i rast svih sektora hrvatskog gospodarstva.