Nagrada "Superplatz-ADAC vodič 2021."

13 super nagrada Hrvatskoj i 6 nagrada Istri, 4 Superplatza u obitelji tvrtke Valamar

Izvori foto: Turizmoteka/ADAC

Autor: Jerko Sladoljev, Top Camping Croatia

ADAC je njemački autoklub, osnovan 1903 godine sa danas preko 18 milijuna članova i najveći je auto klub sa najbogatijom bankom podataka i auditom o kampovima u Europi. ADAC svoj vodič kampova izdaje redovno godišnje od 1938. i unutar sektora smatra se najrelevantnijim medijem kontrole kvalitete kampova u Europi. ADAC-u po jednom istraživanju , Nijemci više vjeruju nego crkvi. To je najviše što možete poželjeti za svoj brend?

Vodiči za kampiranje ADAC pouzdano u suradnji s PiNCAMP-om, portalom za kampiranje ADAC, izradio je ponovno za 2021.g. dva referentna djela ( dva toma – bedeckera) na oko 1.000 stranica koja odgovaraju na sva pitanja o potrazi za idealnim kamping mjestom.

Vlasnici kampova oglašavaju u ovom vodiću posebno od kada je uvedena prestižna nagrada „ SUPERPLATZ“ koja predstavlja vrh kamping brenda u Europi a po konceptu jedinstveni, najpoželjeniji i najprestižniji promotivni certifikat i nagrada za kampove ikad u Europi.

Ako se tome doda da se dijeli na najposjećenijem kamping sajmu CMT Stuttgart i GALA večeri ADAC-a koja se ne bintrebala sramiti ni dodijeli filmskog OSCARA , onda je o ovoj marketinškoj bajci sve rečeno.

Povijest brenda

Godine 1938. DDAC je preteča današnjeg ADAC-a - i te je godine prvi je put izdao 'Potvrdu o kampu za vozače'. Za svaki od spomenutih kampova postojala je skica mjesta, s vodenim tijelima - jezerima ili rijekama - već utisnutim u plavu boju.

ADAC je 1955. objavio vodič pod naslovom „Imenik kampova koje je ADAC preporučio u Njemačkoj“. 1960. ovaj se vodič pojavio u većem formatu, na tri jezika.

Današnji vodič za kampiranje ADAC nastao je u Austriji. Tamo je 1953. godine „Tirolsko udruženje za vodeni sport Innsbruck“, zajedno sa „Udrugom švicarskih kampova Basel“, u početku objavilo vodič pod nazivom „Međunarodni vodič za planinarenje šatorima München - Napoli“. Istodobno je objavljen svezak pod naslovom "Vodič za internacionalne šatore Beneluks-Engleska-Sjeverna Europa".

1959., nakon smrti tadašnjeg urednika Hermanna Ditmara, ovaj je naslov prodan ADAC-u Verlag München, a ADAC ga nastavio kao „Međunarodni vodič za kampiranje“: jedan svezak za „Srednju Njemačku i mediteranske zemlje“, a drugi za „Srednju Njemačku“. , Beneluks '' Englesku i Sjeverna Europu '.

Naslov je naknadno promijenjen u „Vodič za kampiranje ADAC“. Kampovi u Njemačkoj dodijeljeni su drugom svesku: Njemačka / Sjeverna Europa. Prvi je svezak objavljen pod naslovom: ADAC Camping Guide Southern Europe.
ADAC je ovih godina - i do danas - angažirao preko 300 inspektora za inspekciju i procjenu europskih kampova po sezoni. U početku su ti zaposlenici uglavnom bili bivši pripadnici vojske koji su mogli u prijevremenu mirovinu i bili su višejezično educirani ( poligloti). ADAC je u svom vodiču za kampiranje objavio standardizirani sustav ocjenjivanja za sve europske zemlje. Vrlo različiti sustavi ocjenjivanja koji se koriste u raznim zemljama postali su tako prihvatljivi za njemačke kampere.

Već 1976. svi podaci iz kampova opisani u vodiču za kampiranje ADAC prikupljeni su i obrađeni u elektroničkoj bazi podataka.

1997. ADAC je prvi pružatelj usluga u Europi koji je objavio svoj vodič za kampiranje na dva CD-a uz tiskano izdanje: informativno i animirano. Sa zvukom i pokretom. Svi kampovi mogli su se odabrati interaktivno i posebno za vlastite želje kampera te isprintati.

Izdanjem iz 2019. ADAC Vodič za kampiranje proširio je svoj format. Svezak za "Južnu Europu" sada pruža više od 1300 stranica sa svime što trebate znati o oko 2900 kampova u 19 zemalja na jugu Europe. Svezak za "Njemačku i sjevernu Europu" opisuje i procjenjuje više od 2.900 kampova u 18 zemalja na 1.120 stranica.

A ADAC također nudi sve ove informacije na Internetu, tako da zainteresirani kamperi mogu digitalno tražiti svoja željena odredišta.

Vodič za parkirno mjesto ADAC također je doživio proširenje formata 2019. godine, jer je vodič za kampiranje na tržište izašao u dva sveska. Ovdje je opisano i procijenjeno gotovo 7.000 lokacija s "parkirnim mjestima" za vozače kamp prikolica i korisnike kamp kućica. Drugim riječima, objekti za noćenja bez ponuda redovnih kampova.

A kako je Hrvatska dobila prvi SUPERPLATZ certifikat ADAC-a?

Iako je SUPERPLATZ uveden još osamdesetih godina prošlog stoljeća
Hrvatska ga je dobila tek 2007.g. nominacijom kampa „Zaton“ Zadar .
Godine 2006. osobno sam pozvao predsjednika Leading Campings of Europe u Zadar i uz asistenciju direktora ADAC bedeckera , pregledan je Zaton kao mogući prvi hrvatskim kamp za ove nagrade. U izboru su bili i još dva istarska kampa ( Pak Umag i Bi Village Fažana) no zbog manjkavosti u nekim detaljima nisu bili prihvaćeni. Zaton je imao sreću jer je bio dijete jednog kreativnog arhitekte , danas akademika Nikole Bašića iz Murtera. Koncept dizajn i organizacija prostora pala je u oko inspektorima i bila je to „ ljubav na prvi pogled“ . No direktoru Frani Skoblaru postavljeni su i neki uvjeti da se remek djelo dovrši , što je on uz jaku investiciju i učinio. I tako se je rodio prvi „Superplatz „ 2007.g. u Hrvatskoj nakon tridesetak godina postojanja tog certifikata. . Već slijedeće godine „Zaton“ je ušao i prvi u Hrvatskoj u „ Leading Campings of Europe“. Iako je Istra danas dominantna po ovim nagradama i ćini polovinu svih kamping kapaciteta Hrvatske a po po kvalitetin daleko nadmašuje sve naše regije , „Zaton“ Zadar je premijerno otvorio vrata kamping kvaliteti u nas.

Danas Hrvatska ima trinaest ADAC Superplatz certifikata i također nekoliko certifikata „ Leading Campings of Europe“ ali led je probijen tek hrabrim investicijskim poduhvatom Frane Skoblara na temelju starijeg koncepta arhitekta Nikole Bašića iz Zadra .
U Europi prema Eurostat-u oko kamping ostvaruje 350 milijuna noćenja i broji oko 60 milijuna kampista koji borave u 30 000 kampova s prijemnim kapacitetom od 10 milijuna osoba dnevno.

Obraditi, posjetiti i kontrolirati 5.500 kampova ili jednu šestinu europske kamping ponude je grandiozni poduhvat kojeg danas u Europi ali i šire brendira samo ADAC.
Armija ADAC kamping inspektora napravi godišnje toliko kilometara koliko bi jedan pješak obavio dva puta putovanje oko zemaljske kugle u jednoj godini. A prezentirati pouzdane i praktične informcije za kamping u 5.500 kampova i 35 zemalja te isto predstaviti u dva sveska i razvrstano s pouzdanom ocjenom do 5 zvjezdica nije mali posao.I sve to u pet kategorija jasno podijeljenih u najvažnije segmente kamping prostora: sanitarije, parcele, trgovine-servis , razonode i kupanja.

Zašto je kamping toliko bitan ? Kampisti donose u europsku blagajnu direktno ili indirektno , godišnje oko 20 milijardi eura. Od kamping turizma živi u Europi cca 400.000 osoba ( od turizma u cijelini 8 mio osoba s ukupno 2 mio malih i večih poduzetnika) . Godišnjih prelaza e granice u turizmu imamo 1,3 milijarde puta. Kamping čini 20% tih europskih prelaza .

Gdje je Hrvatska u ADAC kamping priči ?

Prema istraživanjima ADAC-a , Hrvatska stoji relativno dobro , po potražnji smo na njemačkom tržištu na četvrtom mjestu odmah iza Francuske,Italije i Njemačke. Iza nas su po potražnji Austrija, Danska i Švedska a Sloveniju ni nismo vidjeli na listi potražnje.Nijemcima je Hrvatska na četvrtom mjesto po potražnji jer je prije svega blizu ali i omiljena destinacija Bavarcima a to je posebno dobro jer su oni pokretač kamping movinga u Europi . Ono što nije dobro je podatak da na općoj skali potražnje u Europi , Hrvatska stoji na skali od 10 najtraženijih destinacija tek na 7. mjestu ( sa samo 12 % potražnje).Ispred nas su Francuska na prvom mjestu, zatim Nizozemska,Njemačka,Španjolska,Italija i Austrija a iza nas su Belgija,Portugal i Luxembourg. Sada konačno imamo i praktičnu potvrdu tko su nam veliki konkurenti u Europi ali i za koje smo po kvaliteti bolji.

Ovogodišnje izdanje prestižnog europskog vodiča kampova – njemačkog autokluba ADAC – potvrđuje ponovno ocjenu inspektora kako je Hrvatska i dalje u društvu najkvalitetnijih europskih kampova.

ADAC je ove godine u svoj popis najboljih europskih kampova uvrstio 134 hrvatska kampa , dakle jednako kao i 2019. Ove godine je 13 kampova koji su dobili posebnu oznaku Superplatz 2021 . Najjača regija po nagradama je Istra sa 6 kampova : Aminess Mareda Maravea i Aminess Sirena iz Novigrada,Lanterna Camping Resort Tar,Istra Premium Camping Resort Funtana i dva kampa iz Rovinja FKK Valalta i Val Saline.

Južnije imamo: Čikat Mali Lošinj, Omišalj Krk, Krk Premium, Baška Beach Camping, Straško Pag i Šimuni Pag te Zaton Holdays Resort Nin Zadar.

Od trinaest nagrađenih kampova četiri je iz obitelji Valamar.
Vodič se u označavanju kvalitete kampova koristi i posebnih oznakama, tako da je čak tridesetak kampova označeno kao kampovi s posebno dobrom ponudom za obitelji s djecom, dvadesetak kampova ima posebno dobru ponudu za obitelji sa psima, desetak kampova posebno dobru ponudu za naturiste, te samo nekoliko kampova označeno je kao kampovi s posebno dobrom wellness ponudom. Sve u svemu Hrvatska je u samom vrhu kamping kvalitete.

Zašto je Njemačka važan emisijski kamping partner za Hrvatsku ?

Turisti iz Njemačke ostvarivali su u normalnim godinama preko 9 milijuna noćenja u kampovima a 2020. imali su pad dolazaka od 48 % i pad noćenja od 41 % ..
Inače općenito najviše noćenja ostvarili su u Istarskoj županiji , i to 5,1 milijun noćenja, što je 43 % svih ostvarenih noćenja Nijemaca u Hrvatskoj. Slijedi Primorsko-goranska županija gdje je ostvareno 2,9 milijuna noćenja ili 24% svih noćenja Nijemaca u Hrvatskoj 2020.

Prošle godine , gosti njemačkog govornog područja u hrvatskim kampovima ostvarili gotovo 750 tisuća dolazaka i oko 4,5 milijuna noćenja, što je bilo 45 posto ukupnih noćenja u kampovima . Inače 2020.g. kamping je ostvario 1,5 mio kamping dolazaka i 9,2 mio noćenja što je pad od 53 %.

Nijemcima je prvi izbor za kamping putovanja Njemačka, zatim Italija i nakon Italije, Hrvatska. A kad je u pitanju Hrvatska onda je Istra na prvom mjestu.
Hrvatska ima u kampovima ukupni kapacitet od 256.622 osoba u 433 srednje velika kampa i 301 manjih kampova u domaćinstvu ili OPG-u. U pravilu je većina kampova visoke kategorije pa sa 4 i 5* pokrivaju skoro 50 posto ukupnog hrvatskog kapaciteta kampova. Inače prije Covid pandemije Hrvatska je ostvarivala dvadesetak milijuna noćenja što je blizu jedne petine ukupnih turističkih noćenja u Hrvatskoj .
Najviše kapaciteta oduvijek ima Istra sa 49 posto učešća u nacionalnoj kamping ponudi.