Upravljamo li rastom ili nam se "dogodio" ?

Piše: Marina Franolić                            Foto: TZG Rovinja

Geopolitička situacija u svakoj zemlji Europe uvelike utječe na rezultate turizma svake godine. Od početka terorističkih napada svjedočili smo iznenadnoj promjeni odaziva turista, pa su neke zemlje poput Turske i zemalja sjeverne Afrike imale pad broja turista od 40 posto i još uvijek se oporavljaju zbog porasta napetosti. Ipak, za gradove poput Pariza i Londona svjedočili smo samo kratkotrajnom padu i brzom povratku na pozitivne brojke.

S aspekta ulaganja, London, i uz teroristički napad i Brexit, i dalje se smatra najzanimljivijim odredištem ulaganje u hotelsku industriju. Čak i sve projekcije savjetodavnih kuća koje su sugerirale ekonomsko nepovoljno se nikada nije ostvarilo. Čak štoviše, London se čini privlačniji nego ikad za investiranje. U Europi (i u svijetu) manje je pojedinačnih ulagača, a sve su više institucionalni, a procjenjuje se da će ulaganje u hotelijerske investicije ostati na razini prošlogodišnje.

Globalni trendovi, naravno, također utječu na zapadni Balkan, pa u posljednje dvije godine Hrvatska, Srbija, Slovenija, Bosna i Hercegovina i Albanija sve više privlače međunarodne ulagače (i dalje uglavnom iz istočnoeuropskih zemalja i zemalja Bliskog istoka ) kao i institucionalne investitore. Beograd se razvija vrlo brzo u posljednje dvije godine, a hoteli (većinom u menadžmentu globalnih hotelskih brendova) otvaraju se gotovo na mjesečnoj razini. Također, u prvoj polovini 2017. godine broj gostiju u Beogradu porastao je za 19% (najveći broj noćenja turskih i izraelskih turista), što je zasigurno povezano s ostvarivanjem izvrsnih zračnih veza s nekoliko važnih odredišta , I Ljubljana osjeća značajan rast, ali čini se da je nešto slabiji od Beograda.

Tijekom prvih mjeseci 2017. godine, Ljubljana je porasla za 12% u segmentu noćenja. U Zagrebu je otvorena nova zračna luka koja omogućava brži razvoj, ali još uvijek nedostaje veliki hotelski razvoj koji se čini neophodnim. Sarajevo, gdje globalni hotelski brendovi također pronalaze mjesto za njihov rast, imaju veliki rast broja turista, posebice muslimanske populacije.

A Bosna, uz kvalitetno strateško planiranje, mogla bi postati posebno zanimljiva kulturna destinacija Istočne Europe. Albanija, koja ima najveće prisustvo tijekom ljetnih mjeseci, baš kao i Hrvatska, ima više od 100% povećanja dolazaka u prvih šest mjeseci 2017. Ovisno o političkoj situaciji, vjerojatno je da će Albanija imati značajan rast u odnosu na sljedećih nekoliko godina. S druge strane, Hrvatska je u prvih šest mjeseci porasla za 22%, što je više od prosjeka u usporedbi s ostalim zemljama Mediterana (prosječno 10%).

Ali ovdje postoje dva važna pitanja:
1. jesmo li upravljali rastom ili se "dogodi" nama?
2. jesmo li konkurentni (što nas vraća na prvo pitanje)?

Prvo pitanje zasigurno je najvažnije: je li razvoj pod upravljanjem ili najveće povećanje zbog geopolitičke situacije. A ako je drugi odgovor, je li regija svjesna prednosti i rizika?

Na temu ove dvije važne teme, ali i mnogih drugih, raspravljat će se  na šestom Adria Hotel Forumu  14. i 15. veljače 2018. u Zagrebu.