Turistički trendovi 2025. : Između uspjeha i neuspjeha
Unatoč rastu cijena, želja za putovanjem ostaje neslomljena
Industrija putovanja doživjela je briljantan povratak 2024. Velike su nade da će se rast stabilizirati i potražnja ostati snažna. Ali novi izazovi i neizvjesnosti pozivaju na oprez.
Odavno nije bilo tako ugodno kao sada. Prošla se godina pokazala kao gotovo nepomućena priča o uspjehu globalnog turizma. Dok je industrija još uvijek doživljavala postupni oporavak od krize izazvane koronavirusom 2023., 2024. donijela je mnogo bolje vijesti za većinu tvrtki: vratili smo se u normalu! Vratili smo se na put uspjeha!
Zapravo, brojke prodaje i rezervacija u mnogim dijelovima svijeta i na gotovo svim razinama lanca vrijednosti vratile su se na razine prije koronavirusa ili su ih, u nekim slučajevima, već premašile. Razvoj njemačkog tržišta putovanja, gdje je broj putovanja na odmor porastao sa 65 milijuna u 2023. na 71 milijun, ukazuje na trend koji se na sličan način može promatrati na mnogim izvornim tržištima. Ostala važna tržišta kupaca kao što su SAD, Francuska, UK i Narodna Republika Kina također su zabilježila značajan porast potražnje u 2024. „Prošla godina otkriva otpornost turističke industrije. Rekordne brojke postignute su na mnogim mjestima,” primjećuje Caroline Bremner, viša voditeljica istraživanja putovanja i turizma u Euromonitor International . Rezultati instituta za istraživanje tržišta su impresivni: prema Euromonitoru, međunarodna putovanja u slobodno vrijeme i poslovna putovanja generirala su 4,7 trilijuna američkih dolara diljem svijeta u 2024. godini, brojka za koju Bremner procjenjuje da bi se mogla popeti na oko 5 bilijuna američkih dolara u 2025. godini.
Vrijedno je napomenuti da inflacija posljednjih godina, s nekim zrakoplovnim prijevoznicima, turoperatorima i hotelskom industrijom koja su doživjela značajna dvoznamenkasta povećanja cijena, jedva da je usporila snažnu potražnju. Unatoč ograničenim proračunima u mnogim slučajevima, odluka o putovanju na odmor u trajanju od nekoliko tjedana ostaje vrlo visok prioritet za većinu kućanstava. Suspregnuta potražnja mnogih ljudi kao reakcija na karantenu i ograničenja putovanja u godinama pandemije koronavirusa još uvijek ima snažan učinak ovdje. Budući da će ovaj poseban učinak vjerojatno oslabiti u budućnosti, mnogi promatrači očekuju da će se zamah smiriti 2025., ali barem stabilizirati pod sličnim uvjetima. "Rast će se usporiti, ali će se nastaviti", predviđa Mitra Sorrels, viša potpredsjednica njujorškog instituta za istraživanje tržišta Phocuswright , u vezi s američkim turističkim tržištem.
Međutim, ne mogu se zanemariti opasnosti usporavanja. Visoke stope povećanja cijena uskoro bi mogle imati prigušujući učinak na potražnju: „Želja za jednim većim putovanjem na godišnji odmor godišnje i dalje je velika u mnogim kućanstvima. Međutim, također vidimo da rezervacije za drugo putovanje godišnje već lagano opadaju,” primjećuje Markus Heller, Managing Partner u Fried & Partner . U kontekstu rastućih cijena, industrija mora razmisliti o tome kako putovanja na odmor mogu ostati pristupačna za većinu stanovništva u budućnosti, zahtijeva savjetnik za upravljanje.
Novi zamah rasta iz dinamičnih regija
Očekuje se da će važni impulsi rasta za globalni turizam 2025. doći iz regija sa snažnom gospodarskom dinamikom, ali i iz sve većeg utjecaja igrača izvan industrije. Ogromno širenje infrastrukture zračnog prometa u Zaljevskim državama, brzo rastući budžeti za putovanja nove indijske srednje klase i ulazak financijskih investitora i privatnih ulagačkih tvrtki u turizam fenomeni su koje će ITB Berlinska konvencija 2025. analizirati u sklopu svojih panel događanja.
Digitalizacija i AI: revolucija u turizmu
Međutim, izazovi koje donosi napredna digitalizacija i nove primjene umjetne inteligencije također će biti opće teme u 2025. godini s kojima će se tvrtke morati pozabaviti na gotovo svim razinama industrije. Mediji i ponašanje potrošača pri rezervacijama već dugo određuju tempo razvoja ovdje. Prema Mitri Sorrels iz Phocuswrighta, 66 posto svih rezervacija putovanja sada se obavlja online. Sorrells očekuje da će taj udio porasti na više od 70 posto do 2027. Tradicionalni poslovni modeli putničkih agencija i turoperatora zbog toga su pod dodatnim pritiskom, kao što je bankrot njemačkog turoperatora FTI otkrio prošle godine - još jedan razvoj događaja o kojem će se ITB Berlinska konvencija 2025. baviti u zasebnom panelu.
Umjetna inteligencija: prilika ili rizik?
Već sada je jasno da se digitalizacija poslovanja sve više isprepliće s potencijalnim primjenama umjetne inteligencije. “Sve više procesa rezervacija preuzimaju autonomni AI agenti. A ovi agenti postaju sve bolji i pametniji. AI će igrati središnju ulogu u tvrtkama u smislu upravljanja podacima i analize podataka u budućnosti,” predviđa Sorrels.
Nade industrije su višestruke: stručnjaci očekuju povećanje učinkovitosti i rješenja problema kroz upravljanje podacima vođeno umjetnom inteligencijom u različitim područjima kao što su briga o gostima, poboljšanje marže, realizacija ciljeva održivosti ili upravljanje tokovima posjetitelja. Koliko te ambicije imaju šanse za uspjeh, teško da se do danas može ozbiljno odgovoriti. Anketa sudionika ITB Berlinske konvencije pokazuje da je integracija umjetne inteligencije u operativne procese dosad dovršena u samo trećini svih tvrtki. Velika većina tržišta još uvijek je u uvodnoj ili probnoj fazi, nema potrebno stručno osoblje, nevoljko je izvršiti potrebna ulaganja ili smatra AI malo relevantnim za vlastiti poslovni model. Međutim, osim ovih problema upravljanja poslovanjem, revolucija umjetne inteligencije također postavlja pitanja na razini tržišta i konkurentnosti - na primjer, hoće li turistička industrija više vođena umjetnom inteligencijom primarno ići na ruku velikim internetskim platformama i pružateljima tehničkih usluga ili će također otvoriti nove prilike za mala i srednja poduzeća i novopridošlice.
Turizam na raskrižju globalnih kretanja
Stoga pritisak za inovacijama i prilagodbama ostaje visok na mnogim razinama. Sve veća želja brojnih turista za individualnim i „autentičnim“ iskustvom putovanja, raznoliki izazovi klimatskih promjena, mogućnosti i rizici složenih novih tehnologija, ali i sve veća nestabilnost geopolitičkih čimbenika vrše pritisak na turizam iz više različitih smjerova. Caroline Bremner iz Euromonitora sažima situaciju: „Industrija je jaka, ali se 2025. suočava s nizom neizvjesnosti. AI i Donald Trump predstavljaju novo doba poremećaja. Sve je to prilično uzbudljivo, ali i iznimno izazovno.”