Smart sustainable destination - jesmo li bili vizionari?

Pogled iz LIke

Izvor i foto: Lika Destination

Povodom Svjetskog dana turizma, kojem je ovogodišnja tema „Turizam i ruralni razvoj“, turistički klaster Lika destination svim svojim članovima kao i drugim dionicima ruralnog turizma u Lici i šire, čestita ovaj značajan dan. Iako se protekla turistička sezona neće pamtiti po ostvarenju rekorda, turizam je ipak polučio solidne rezultate. Kad se sjetimo travnja ove godine, rezultati su puno bolji od očekivanog.

Ova godina, možda baš zbog svoje specifičnosti koja je obilježila gospodarstvo cijelog svijeta a poglavito turističku industriju, ponukala nas je na razmišljanje o budućnosti turizma u našoj destinaciji. Jesmo li bili vizionari? Od 2017. godine kad smo osnovani, promoviramo održivi razvoj turizma i ne samo da ga promoviramo već ga provodimo zajedno s više od 130 dionika, naglašavajući važnost lokalne poljoprivredne i ine proizvodnje te razvoj turizma kao (dopunske) djelatnosti ali samo ako je u skladu s filozofijom održivog razvoja. Što to znači za naše ruralno područje, za našu predivnu i po mnogočemu jedinstvenu destinaciju Lika?

1. Zapošljavanje, obrazovanje i osobni razvoj

Prije svega to znači razvoj ličkog sela kroz razvoj ljudi. Osiguranjem egzistencije na zdravoj tržišnoj osnovi, osigurava se (samo)zapošljavanje i život obitelji koja egzistira na ovom ionako najrjeđe naseljenom području Hrvatske. Iz povijesti naših poljoprivrednih proizvođača mogli bismo puno toga naučiti o strpljivom radu, iščekivanju rezultata te uživanju u plodovima rada, a sve na održiv način. Razvojem turizma kao dopunske djelatnosti ne samo da se popravlja kućni budžet već se daje prilika da turisti koji dolaze iz raznih krajeva svijeta upoznaju naš kraj, našu prirodu ali i običaje te način života lokalnog stanovništva. Na taj način neizravno ih educiramo o kvaliteti življenja i razvoju odgovornosti za svijet u kojem živimo.

2. Očuvanje prostora

Održivi razvoj podrazumijeva naravno i očuvanje prostora tj. neagresivno i plansko prostorno djelovanje. Lika kao rijetko naseljena i gospodarski nedovoljno razvijena regija, sačuvana je po pitanju devastiranja prostora. Oni koji nas nisu dovoljno razvili kroz povijest nisu ni slutili kakvu će nam zapravo napraviti uslugu, barem po pitanju očuvanja prostora. Posljednjih godina zalijetali su se u našu destinaciju kojekakvi "investitori" frenetično najavljujući gradnju mega hotela/resorta ili pak zbrinjavanje opasnih tvari (!!!) kako bi, navodno, zaposlili domaće ljude. Ovogodišnja kriza i takvima je poslala poruku. Nismo naravno protiv investicija ali prije svega treba voditi računa o zaštiti okoliša i održivosti.

3. Zaštita okoliša, zaštita voda i izgradnja partnerstva

Gotovo 60% destinacije nalazi se u području europske ekološke mreže NATURA 2000. Treba li što još dodati? Uz tri nacionalna parka, park prirode, dva stroga rezervata te prekrasni i najveći rezervat prirode, gdje za 30 minuta vožnje možete doslovno promijeniti tri klimatska područja, destinacija Lika jedinstvena je u svijetu.
Puno je više globalnih ciljeva održivog razvoja, a ovdje su obuhvaćena samo neka iako je ruralni turizam pravi predvodnik svih tih ciljeva. Sve gore nabrojano vizionarski provodimo već tri godine, educiramo stanovništvo o održivom razvoju i brendiramo našu destinaciju kao zelenu destinaciju/destinaciju zaštićenih područja.
Da se vratimo na temu ovogodišnjeg Dana svjetskog turizma, „Turizam i ruralni razvoj“, temu koja je odabrana prije ovogodišnje pandemije. Turizam je pokretač brojnih gospodarskih djelatnosti ali kao niti u bilo čemu drugom ne smije doći do neravnoteže. Jedna takva neravnoteža upravo nas je ponukala da prije tri godine osnujemo turistički klaster te povedemo ravnomjeran i uravnotežen turistički i gospodarski razvoj Like. Naime, dok je veći dio Like bio turistima potpuno nepoznat, naš najveći i najposjećeniji nacionalni park Plitvička jezera, godišnje je posjećivalo gotovo 2 milijuna ljudi iz cijelog svijeta. Područje neposredno uz Park posljednjih godina doživjelo je naglu transformaciju iz poljoprivrednog kraja u nagužvanu turističku destinaciju gdje se ne može kupiti niti jedan domaći proizvod jer se lokalno stanovništvo okrenulo isplativijem izvoru prihoda, turizmu. Posljedica nastanka takve turističke monokulture, ovu mikrodestinaciju pretvorilo je u prenoćište za dva milijuna posjetitelja, a nedostatak ostale turističke ponude turiste je zadržavao prosječno 1,2 dana. U anketiranju koje smo provodili uz nevjerojatnu oduševljenost ljepotama nacionalnog parka, turisti nisu imali nikakvu informaciju o ljepotama okruženja tj. ostatka destinacije.

Nakon tri godine upornosti, razvoja lokalnog certifikata kvalitete lokalnih proizvoda Lika Quality, bezbroj sastanaka i edukacije stanovništva, ponosni smo na dosegnutu razinu znanja o potrebi održivosti turizma Lika destinacije. Sa sadašnjih 160 proizvoda s oznakom Lika Quality te s preko 130 dionika u sustavu praćenja kvalitete pružanja usluga, pozitivno gledamo na budućnost razvoja ruralnog turizma Lici.

Stoga, imajući na umu naše dosadašnje rezultate i viziju razvoja destinacije po modelu održivog razvoja gdje osnovni fokus nije isključivo razvoj turizma već održivi razvoj lokalne proizvodnje koja se može ukomponirati i u turističku ponudu, ovogodišnji nedostatak turista uzrokovan pandemijom COVID 19, najmanje je pogodio upravo naše dionike/partnere u projektu kojeg provodimo. Jesmo li bili vizionari i je li to model koji bi trebale primijeniti i druge destinacije, ostaje za razmatranje. Osnovni moto klastera Lika destination - Smart sustainable destination, možda je najbolji pokazatelj cilja kojem težimo.