Može li Hrvatska biti savršena destinacija za digitalne nomade?

Izvor i foto: Privredni.hr/Shutterstock

Autor: Ivana Barać

Slobodu kretanja i mogućnost rada od kuće priželjkuje sve više ljudi. Stalan posao, uredsko ozračje i fiksno radno vrijeme nisu na popisu želja brojnih mladih kreativaca i IT stručnjaka: oni su željni putovanja, istraživanja svijeta i upoznavanja novih kultura. Uostalom, i pandemija koronavirusa pokazala je da je za neke poslove dovoljno imati računalo i internetsku vezu te da je posao moguće kvalitetno odrađivati s bilo koje lokacije.

Iskustvo koronakrize i nove tehnologije sigurno će dovesti do povećanja broja tzv. digitalnih nomada, ljudi koji na daljinu obavljaju posao za druge kompanije ili imaju vlastite tvrtke. Kako je Hrvatska među zemljama koje su prve regulirale pitanje ove kategorije zaposlenika, nema sumnje da će ih sve više dolaziti u našu zemlju.

Od početka godine u Hrvatskoj mogu poslovati stranci iz trećih zemalja, ovdje mogu živjeti i raditi za nekoga u inozemstvu i istodobno imati povlašten porezni tretman. Novi Zakon o strancima, koji je na snagu stupio 1. siječnja, propisuje da su digitalni nomadi koji borave u našoj zemlji oslobođeni poreza za primitke koje će ostvarivati po osnovi stečenog statusa.

Vlada je prošli tjedan u saborsku proceduru uputila izmjene i dopune Zakona o obveznome zdravstvenom osiguranju i zdravstvenoj zaštiti stranaca u Republici Hrvatskoj kojima se provodi usklađivanje sa Zakonom o strancima u dijelu reguliranja načina ostvarivanja prava na zdravstvenu zaštitu digitalnih nomada. Tim će se izmjenama digitalnim nomadima omogućiti upravo ta zaštita.

Nizozemac u misiji promocije Hrvatske

Povlašteni status državljanima trećih zemalja olakšat će odluku da Hrvatsku odaberu kao mjesto boravišta i rada. Od ideje o nomadskim vizama do zakonske regulative stvari su išle brzo. Važnu ulogu odigrao je Jan de Jong, nizozemski poduzetnik koji je prije 15 godina u Hrvatskoj pokrenuo biznis pa danas ovdje posluju dvije njegove tvrtke M+ grupacija i WebPower Adria, a koji je prošlo ljeto pokrenuo inicijativu te ideju o uvođenju digitalnih viza iznio premijeru Andreju Plenkoviću.

Nizozemac sa splitskom adresom ulaže mnogo truda u promociju Hrvatske kao idealnog odredišta za digitalne nomade. Kaže da interesa ima i da mu stiže mnogo upita.

"Dobro je što se na ovu temu objavljuje sve više jako dobrih članaka i što su državne institucije osigurale dostupnost informacija online, pa pretpostavljam da se danas većina odgovora može naći na internetu", kaže za Privredni Jan de Jong.

 

U međuvremenu je osnovao Hrvatsku udrugu digitalnih nomada.

"Misija Udruge jest ujediniti se i služiti digitalnim nomadima u Hrvatskoj. Želimo biti sigurni da se oni ovdje ne osjećaju sami, pružiti informacije, pomoći u izgradnji zajednice i njihovoj privremenoj integraciji te biti poveznica između njih i hrvatske vlade", kaže Jan de Jong.

Do sada stiglo 13 zahtjeva

Prema evidenciji, čije je vođenje u nadležnosti Ministarstva unutarnjih poslova, od 1. siječnja do 19. veljače zaprimljeno je 13 zahtjeva za nomadske vize.

Radi se o državljanima SAD-a, Velike Britanije, Koreje, Novog Zelanda i Kanade. Od navedena broja zaprimljenih zahtjeva, privremeni boravak digitalnih nomada odobren je dvama državljanima SAD-a, i to u Policijskoj upravi istarskoj i Policijskoj upravi zagrebačkoj.

U MUP-u su nam potvrdili da će se uskoro uspostaviti sustav za elektroničku predaju zahtjeva za privremeni boravak, isključivo namijenjen digitalnim nomadima.

 

HTZ sprema kampanju

Interes za nomadske vize u budućnosti će sigurno biti veći. Hrvatsku su već neki prepoznali kao destinaciju za digitalne nomade. Tako vodeći svjetski brand turističkih vodiča Lonely Planet u svom najnovijem članku piše upravo o tome i prenosi uvjete koje stranci moraju ispuniti kako bi u Hrvatskoj proveli godinu dana u statusu digitalnih nomada. Uz službene uvjete koje moraju ispuniti, navode se i prednosti Hrvatske, poput prekrasnih plaža, povijesnih građevina, bogatoga kulturnog nasljeđa i brojnih mogućnosti za aktivno odmaranje.

Direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić najavio je da HTZ uskoro pokreće zasebnu marketinšku kampanju koja će isticati sve prednosti naše zemlje kao pogodne i atraktivne destinacije za digitalne nomade. Aktivnosti će, najavili su, posebno usmjeriti na tržišta SAD-a, Kanade, Velike Britanije i Irske.

Od toga što je Hrvatska zakonodavnim okvirom regulirala ovakav način rada, gospodarstvo neće imati financijske koristi, ali benefit je promocija odredišta. Hrvatska se može brendirati kao poželjna destinacija digitalnih nomada i privlačiti obrazovane strance da ovdje dođu boraviti i raditi. Za sada konkurencija nije velika jer smo, uz Gruziju, Dubai, Meksiko, Bali i Tajland, jedna od rijetkih zemalja na svijetu koja je ovakav način rada regulirala zakonom.