Ugostitelji: Prestanite pričati o drugom valu epidemije kada nitko ništa ne zna

Ivo Vrdoljak/ Foto: Zrno Soli

Izvor i foto: Privredni.hr

Autor: Jozo Vrdoljak

Oprezno i polako te uz stroge mjere zaštite započeli su s radom ugostiteljski objekti. Ta je djelatnost među najpogođenijima krizom izazvanom pandemijom COVID-a 19. Povratak nekadašnjih brojki još je uvijek samo san domaćih ugostitelja, pa se stječe dojam da većina ugostiteljskih objekata radi isključivo kako bi održala bilo kakav kontinuitet. Najveći je problem u ovom trenutku nedostatak gostiju. Domaći još uvijek nerado posjećuju restorane, a turista je vrlo malo. Vlasnik restorana Zrno Soli iz Splita Ivo Vrdoljak napominje da se u poslovanju već tijekom veljače nazirala neugodna situacija, a u prvoj polovici ožujka već se vidjelo da dolazi nepogoda velikih razmjera.

Psihološki šok

"Svjedoci smo da se to i dogodilo. To je rezultiralo velikim psihološkim šokom među ljudima. A upravo ljudi čine posao i tvrtke. Najprije su ugostiteljski objekti zatvoreni, što je bila prva nepogoda koja nas je pogodila, a druga je bila neizvjesnost i napetost jer nismo znali kada ćemo objekte moći otvoriti. Slušali smo različite priče o tome koliko će sve ovo trajati. Psihoza još uvijek vlada jer se u javni prostor šalju informacije o tome da će nastupiti drugi val epidemije. Neki tvrde da će to biti već u kolovozu, neki da će doći ujesen, neki na zimu, a istodobno svi tvrde kako o virusu ne znaju ništa. Iz pozicije ugostitelja ili poslodavca može se reći da zbog tih informacija vlada neizvjesnost i velika nelagoda. Jako je teško funkcionirati u ovakvoj situaciji i to je dodatni dokaz da ne možete ništa planirati. Tko će, kada čuje takve informacije koje su stalno prisutne u javnom prostoru, zaposliti novog radnika? Tko će planirati rast, razvoj i investiciju na duže razdoblje kada ništa ne znamo?" pojašnjava vlasnik Zrna Soli.

Vrdoljak kaže da su na temelju tih nepoznanica i nakon odluke Stožera svi morali zatvoriti objekte. Koristili su, napominje, i mjere Vlade RH da ne bi došlo do otpuštanja.

"Mjere su nam pomogle da isplatimo plaće i zadržimo radnike. Svi su naši djelatnici ostali u tvrtki i nitko nas nije napustio. Moji su radnici čak inicirali i jedan posao. Na njihovu inicijativu okupili su se jedan dan kako bi me obavjestili da su zajedno promišljali i da bi željeli pokrenuti dostavu. Međutim, dostava, osim u Zagrebu, u Hrvatskoj ne funkcionira. U Splitu ljudi vole samostalno kuhati, pogotovo kada ne izlaze. Stoga smo prilagodili svoj jelovnik toj situaciji. Imali smo i prihvatljive cijene. Najprodavaniji artikl bio je domaći štrudel tete Danke. To je naša savijača punjena jabukom i sirom. Restoran je nakon te odluke svaki dan radio. U restoranu su radila tri radnika, a ostali su obavljali dostavu. A kada smo konačno otvorili restoran, nismo morali raditi nikakvu pripremu, nego smo samo dodali gas", pojašnjava Ivo Vrdoljak.Restoran Zrno sol

Promocija gastronomije

Vlasnik poznatog splitskog restorana naglašava da je poslovanje većine ugostiteljskih objekata ovisno o dolasku stranih turista. "Bez njih naši ugostitelji ne mogu održivo poslovati. Dodatni problem je to što sve zemlje iz kojih nam dolaze gosti stimuliraju svoje građane da provedu odmor u svojoj zemlji. Njemačka, u slučaju da im građani ipak žele napustiti zemlju, preporučuje Austriju i Švicarsku zbog zdravstvenog sustava. Stoga nam je u ovoj situaciji jako teško doći do gostiju. Naša država mora razraditi model privlačenja gostiju. Hrvatsku treba promovirati kao gastronomsku destinaciju. Ljudi putuju u neku drugu zemlju ili restoran isključivo radi doživljaja, a doživljaj je najizraženiji u gastronomiji. Mi smo gastronomski raj na zemlji jer imamo što ponuditi. To je ono što trebamo promovirati i na tome temeljiti promociju. Svaki je segment turizma važan, ali svi moramo jesti. Zato se Hrvatska mora promovirati kao gastrodestinacija. Sportaši mogu i hoće promovirati državu, ali ako gostu nemate što ponuditi, onda on neće doći", tumači Ivo Vrdoljak.

Otkazane proslave i okupljanja

Berislav Mlinarević, vlasnik hotela i restorana Waldinger u Osijeku te restorana Lantino na Krku u Baškoj, pribojava se općeg stanja, pogotovo kod starijih gostiju koji su još uvijek jako oprezni i ne izlaze u restorane. "Mladi izlaze, ali su stariji gosti znatno promijenili svoje dosadašnje ponašanje. Poslovni gosti, koji su glavni gosti našeg hotela i restorana, još uvijek nisu stigli. U ovoj situaciji iznajmimo pokoju sobu, ali primjećujemo da još nije ništa povezano te da nema poslovnih putovanja i okupljanja. Ako ne bude drugog vala, očekujem ujesen značajniju aktivnost poslovnog sektora. Poslovnih putovanja nema jer smo svjedoci novog načina komunikacije poslovne zajednice: organiziraju se videokonferencije umjesto okupljanja, tako da je za nas ovaj dio godine izgubljen. Sve je stalo ili otkazano. Možda će se ujesen pojačati aktivnost poslovnog sektora i možda će netko od nas napraviti neki značajniji posao, ali sada smo svjedoci da se rade samo nužne stvari. Obiteljske proslave su, također, odgođene. Krštenja, krizme, proslave rođendana, vjenčanja, poslovni ručkovi, seminari, edukacije, sastanci - sve je to otkazano. Restoran Lantino na Krku još nismo otvorili jer nema turista. Kada dođu, otvorit ćemo ga. Uglavnom, situacija je vrlo teška", pojašnjava Berislav Mlinarević.