Turizam u Hrvatskoj - možemo li očekivati više?

"Hrvatskoj treba turizam čiji je razvoj usmjeren na podizanje kvalitete turističke ponude, a ne na poticanje kvantitete"

Izvor i foto: Ekonomski fakultet Zagreb

U organizaciji Hrvatske udruga alumnija Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu 6. lipnja 2019. održana je panel rasprava na temu „Turizam u Hrvatskoj - možemo li očekivati više?". Dobrodošlicu članovima Alumnija i ostalim gostima poželjeli su prof. dr. sc. Oliver Kesar, prodekan Ekonomskog fakulteta i doc. dr. sc. Ana Aleksić, dopredsjednica Udruge.

Pod moderatorskom palicom Đure Tomljenovića, glavnog urednika portala Turizmoteka.hr, o turizmu u Hrvatskoj, jednom od ključnih segmenata hrvatske ekonomije, govorili su dr. sc. Sanja Čižmar, Hotel & Destination Consulting, Tomislav Popović, Maistra d.d., dr. sc. Damir Krešić, Institut za turizam i dr. sc. Iva Bahunek, Udruga poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske.

Nakon kraćih uvodnih izlaganja, između ostalog, raspravljalo se i o pojavi prekomjernog razvoja turizma (engl. overtourism) u pojedinim turističkim destinacijama, koji je potaknut sve većom mobilnošću i mogućnostima putovanja. Naglasila se važnost uloge lokalne uprave i samouprave u poticanju odgovornih investicija u turizmu te stvaranju odgovorne poduzetničke klime u Hrvatskoj.
Posebno se istaknuo problem nagle ekspanzije privatnog smještaja u prostoru te pravilno razumijevanje njegove pozicije i njegovih vrsta u smislu poreznog tretmana.

Naime, smatra se nužnim jasno odvojiti pojedine kategorije privatnog smještaja te razmotriti aktualan model paušalnog plaćanja koji se primjenjuje na sve privatne iznajmljivače smještaja turistima bez obzira na broj nekretnina i smještajnih kapaciteta koje nude. Ono što stručnjake posebno zabrinjava je što Hrvatska sve više postaje tržište nekretnina, a ne tržište turističkih usluga koje bi trebale donijeti koristi ponajprije lokalnom stanovništvu u destinacijama.
Sudionici su istaknuli kako je izuzetno bitan odgovoran pristup turizmu, uz razumijevanje cirkularne ekonomije te održivog razvoja. S obzirom na općenite demografske trendove, istaknuo se i problem nedostatka domaće radne snage, ali i njihovu spremnost na rad u turizmu.

Sudionici panela suglasni su kako Hrvatskoj treba turizam čiji je razvoj usmjeren na podizanje kvalitete turističke ponude, a ne na poticanje kvantitete u smislu kontinuiranog rasta broja dolazaka i noćenja. Osim toga, naglašena je potreba za razvojem turizma sa snažnom notom društvene odgovornosti, pri čemu se ne smije bez kriterija podilaziti interesima inozemnih investitora u nekretnine bez analize utjecaja na lokalnu društvenu zajednicu, lokalno gospodarstvo i okoliš.

Panelisti su uvjereni kako postoji velik potencijal za daljnji razvoj turizma u Hrvatskoj, ali da se strateške razvojne odluke ne smiju donositi stihijski, već uz kontinuirao praćenje pokazatelja i podrobno razumijevanje uloge i važnosti koju turizam ima u gospodarskom i društvenom životu Hrvatske i njenih destinacija.
Po završetku panel diskusije članovi Udruge alumnija postavili su i nekoliko interesantnih pitanja panelistima.

Nakon službenog dijela, neformalno druženje članova Udruge alumnija nastavljeno je u popularnoj KEFI. Sponzor druženja bio je Badel 1862, a organizirana je i tombola na kojoj su oni najsretniji osvojili poklon pakete Ekonomskog fakulteta – Zagreb i Badela 1862.