Suzana Marković: Ovo je vrijeme za potpuni zaokret hrvatskog turizma

Izvor i foto: Privredni.hr

Autor: Jozo Vrdoljak

Zajednica kulturnog turizma Hrvatske gospodarske komore okuplja predstavnike gospodarstva, institucija, državnih ustanova, samostalne djelatnike i predstavnike profitnih i neprofitnih udruga te su i njihovi problemi vrlo različiti. Samim time različita su i moguća rješenja tih problema. Stoga im se treba pristupati sustavno, pogotovo u ovoj situaciji kada su sve aktivnosti povezane s turizmom zaustavljene.

"Mjere Vlade RH, nadležnih ministarstava kulture i turizma, bile su promptne, učinkovite. Politike i djelovanja Vlade, Stožera civilne zaštite, Hrvatske gospodarske komore, HTZ-a i HNB-a od prve su pojave koronavirusa u Hrvatskoj, a zapravo još i otprije, bili apsolutno najbolji mogući po gospodarstvo i zdravstveno stanje nacije. Aktivnosti ovih institucija spriječile su širenje panike, ali i negativne psihološke posljedice. Naravno, radi se o kratkoročnim mjerama za pomoć gospodarstvu, koje će za mnoge gospodarske subjekte u turizmu biti nedostatne te svakako očekujemo nove pakete mjera. Ne mogu zamisliti bolji način postupanja i komuniciranja navedenih subjekata u ovoj situaciji, a bolji primjer nisam vidjela niti u vodećim državama u svijetu. Mislim da brojke koje se odnose na COVID-19 u Hrvatskoj govore same za sebe, a kad se prenose diskretno i sofisticirano, najbolji su magnet za privlačenje gostiju u 2020. godini, dok za budućnost trebamo nove stategije", kaže Suzana Marković, predsjednica Zajednice kulturnog turizma Hrvatske gospodarske komore te dodaje da je teško razumjeti, a kamoli predvidjeti, što će se događati na svjetskim tržištima.

"Nepoznato je koliko će se promijeniti filozofija rada, a potom i paradigme slobodnog vremena koje proizlaze iz nje. Ove promjene zahtijevat će i nove poslovne strategije. Stare paradigme ne vrijede, glavni globalni turistički trendovi predviđeni za 2020. ne vrijede, a vjerovatno ni oni predviđeni za 2021. godinu. Pri tome mislim na dugoročne posljedice pandemije, situaciju s pandemijom u mogućemu drugom valu, a iznad svega na ono što će se događati nakon ovog zastoja gospodarstva na globalnoj razini. COVID-19 prisilit će potrošače da usvoje nove navike, preispitaju prioritete i prihvate promjene u konzumaciji", pojašnjava Marković.

Preispitati turističku ponudu

Unatoč ovoj situaciji, koja je, kako naglašava Suzana Marković, bez presedana u povijesti te unatoč silnim gubicima u gospodarstvu, čija je posljedica ugroženost malih i srednjih poduzetnika, predsjednica Zajednice kulturnog turizma HGK vidi veliku prigodu za zaokret u turizmu. Očekuje zaustavljanje i prekid negativnih trendova te preispitivanje naše dosadašnje turističke ponude i prakse.

"Vrijeme je da preispitamo razne događaje, poput festivala Ultra te starih gradskih jezgri Dubrovnika i Splita ispražnjenih od njihovih stanovnika i njihova načina života. Ovo je uistinu prilika za održivi turizam, a to kulturni turizam svakako jest. Ovo je prilika za definiranje i promociju Hrvatske, u koju će turisti dolaziti ne samo zbog luksuznih hotela, dobre hrane, površne i upitne konzumacije prirodnih ljepota i kulturnog nasljeđa, već zbog njenih stanovnika i njihova životnog stila. Kultura i kulturni turistički proizvodi dostupni su u svakom dijelu Hrvatske, gotovo 365 dana u godini. Kulturni proizvodi namijenjeni su pojedincima, a konzumiraju se u malim grupama te nisu nužno povezani s hotelima iz poznatih lanaca. Kada jednom, a nadam se da će to biti uskoro, pojmovi luksuza, autentičnosti, skromnosti, duhovnosti i hedonizma budu nanovo definirani u turističkom svijetu, Hrvatska će i dalje biti vrlo poželjna turistička destinacija. Ne samo turistička nego i kulturna destinacija", pojašnjava Suzana Marković.

Nautika bez otkazivanja

Budućnost agencije Ban tours Suzana Marković, suvlasnica te direktorica prodaje i marketinga, vidi u prihvatu stranih gostiju u skladu sa smjernicama koje će Vlada RH dati u novoj strategiji razvoja hrvatskog turizma, a posebice kulturnog turizma. "U ovom trenutku vrlo je teško definirati kojim se tržištima obraćamo, koje su navike tih turista, što očekuju od putovanja i, posebice, što očekuju od Hrvatske kao destinacije. Teško je znati što naši potencijalni gosti očekuju za uloženi novac i vrijeme, odnosno što se promijenilo u odnosu na situaciju prije ove krize. Nepoznato je kako kreirati nove ili redizajnirati stare turističke proizvode prema novim saznanjima. Od naših partnera iz svijeta te informacije za sada ne dolaze", naglašava Suzana Marković.

U agenciji Ban tours zadržali su sva postojeća radna mjesta, isplatili pune plaće, pa čak i uskrsnice, a sada intenzivno rade na nastavku poslovnih aktivnosti. Najviše ih brine ponovni dolazak stranih gostiju na odmor u Hrvatsku.

"Pri tome ne mislim na ono što se naziva 'nova normalnost', već na nove higijenske mjere, fizičku distancu, birokratske procedure. U ovom trenutku čini nam se da će se naš segment nautičkog turizma najprije oporaviti. U tom segmentu gotovo da i nemamo otkaza; tek nešto promjena ugovorenih tjedana za kasnije termine. Informacije o svim aktivnostima našeg odjela u vezi s pružanjem usluga najma jedrilica potpuno transparentno i svakodnevno razmjenjujemo sa svjetskom nautičkom zajednicom. Na taj su način naši korisnici potpuno informirani o izuzetno povoljnoj situaciji za nautičare na razini Hrvatske i na razini Ban toursa kao pružatelja usluge. Spremni smo u svakom trenutku prihvatiti goste na svih 50 plovila svoje flote, i to po najvišim svjetskim standardima. Očekujemo i postupno oživljavanje poslovnih aktivnosti u sferi individualnih poslovnih putovanja, pa čak i u organizaciji poslovnih događanja, konferencija i kongresa u Hrvatskoj za domaće korisnike. Vjerujemo da će se naš segment sportskih putovanja, inbound i outbound, aktivirati u skladu sa sportskim događajima koji će se u budućnosti organizirati u Hrvatskoj i svijetu. Pri tome još jednom podsjećamo na to kako su naši sportaši najbolji promotori Hrvatske u turističkom i svakome drugom pogledu", naglašava Suzana Marković.