Samo iskusni turistički radnici imaju rezultate

 

Izvor: Privredni.hr     Foto: Pixabay

Autor: Jozo Vrdoljak

Splitsko-dalmatinska županija od početka godine do 22. lipnja ostvarila je oko 15,7 posto komercijalnih noćenja u odnosu na 2019. Gledajući lipanj, odnosno prva 22 dana ovog mjeseca, ostvarila je 13 posto komercijalnih noćenja u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Trenutno je u Hrvatskoj otvoreno 600 hotela i 325 kampova, a slijedi novi val otvaranja objekata. No, kako se u posljednjih nekoliko dana pogoršala epidemiološka situacija u zemlji, a što je rezultiralo i postroživanjem mjera prelaska granice iz susjednih država, odakle na područje srednje Dalmacije dolazi znatan broj gostiju, teško je prognozirati kakva će biti špica sezone.

Bluesun nastavlja s otvaranjem hotela

Najveći dalmatinski hotelijer Sunce Hoteli, koji ima 16 hotela i na tržištu nastupa pod brendom Bluesun Hotels & Resorts, otvorio je 10. lipnja, ususret prvomu produženom vikendu u mjesecu, po jedan hotel u Brelima, Tučepima i Bolu. Prethodno su, krajem svibnja, otvorili Bluesun camp Paklenica u Starigradu Paklenici i BSH Kaj u Mariji Bistrici, dok je BSH Amor u Supetru otvoren 6. lipnja. Unatoč situaciji koja se dodatno komplicira, u ovoj hotelskoj kući očekuju bolje rezultate nego što to nude predviđanja za hrvatski turizam. Podsjetimo, prema očekivanjima Ministarstva, turizam bi trebao ostvariti oko 30 posto prošlogodišnje sezone.

"Prilagodba datuma otvaranja i popust od 20 posto privukao je znatan dio domaćih gostiju koji žele iskoristiti te dane i provesti odmor na Jadranu. Drugi produženi vikend u lipnju dao je još konkretnije rezultate. S obzirom na to da se broj gostiju u hotelima povećava i potražnja raste, došli smo u situaciju da na svojim destinacijama započinjemo otvarati i druge hotele, pa tako početkom srpnja u Tučepima otvaramo Bluesun hotel Neptun i Bluesun hotel Soline u Brelima, a u Starigradu Paklenici namjeravamo otvoriti Bluesun hotel Alan. Slijedom velikog broja upita, 27. lipnja otvara se i Holiday Village Sagitta u Ruskamenu, kojim upravlja tvrtka Salve Regina, također u vlasništvu Jake Andabaka, vlasnika Sunce Hotela", pojašnjava Leo Urlić, direktor prodaje i marketinga Bluesun Hotels & Resortsa.

 

Leo Urlić / Foto: Sunce Hoteli


Aktivacija skandinavskog i njemačkog tržišta

Nakon potpunog zastoja od sredine ožujka, buking od kraja travnja polako raste da bi, prema riječima Stjepka Šošića, direktora upravljanja prihodima Bluesun Hotels & Resortsa, lipanj pokazao njegov vrlo konkretan oporavak.

"Prošlog tjedna priljev rezervacija identičan je onome u istom tjednu prošle godine, s time da je, naravno, baza manja jer su izgubljene rezervacije koje su bile bukirane u razdoblju od ožujka do svibnja. Turoperatori nešto sporije hvataju korak jer su uglavnom vezani situacijom u avioprometu, a izražen je trend velikog povećanja individualnih gostiju i online rezervacija. Agencije su ipak najavile početak svog avioprograma za sredinu srpnja, i to najveći turoperatori sa skandinavskog tržišta, što je dobra vijest, a raste i broj njemačkih gostiju - štoviše, jedan od najvećih njemačkih turoperatora komentirao je da ubrzano hvataju korak te da im buking ide nabolje. Računaju da će Hrvatska ostvariti 50 do 60 posto lanjskog prometa. Svi ovi podaci, kao i aktivacija aviopometa, ulijevaju optimizam da ćemo do kraja srpnja otvoriti i ostale hotele na svojim destinacijama", pojašnjava Stjepko Šošić.

 

Stjepko Šošić / Foto: Bluesun Hotels & Resorts

Težak položaj putničkih agencija

Dragan Kostandinović, vlasnik agencije Shuttle iz Splita i predsjednik Strukovne grupacije putničkih agencija HGK - ŽK Split, kaže da, prema informacijama kojima raspolaže, najnovija situacija u vezi s ponovnom pojavom virusa nije značajnije utjecala na trenutačnu situaciju u turizmu, odnosno samih dolazak gostiju.

"Tu smo negdje, na oko 20 posto prošlogodišnjih brojki. To, naravno, samo po sebi nije dobro jer je pad značajan. Znači, za sad se nije promijenilo ništa ni nabolje ni nagore", kaže Kostadinović. U 95 posto slučajeva, putničke agencije, dodaje Kostadinović, povezane su s dolaskom stranih turista.

"Velika većina agencija radi s dalekim tržištima, odakle ove godine očito ne možemo očekivati nikakvu aktivnost. U ovakvoj situaciji ne znam kada će se otvoriti američko tržište, što je jako bitno za poslovanje moje agencije jer smo do sada imali odlične poslove na tom tržištu. Očekivao sam ponovnu pojavu virusa jer su otvorene granice. Međutim, očekivali smo da će se veći broj zaraženih pojaviti na obali, ali pojavio se u Zagrebu i Osijeku, koji su sada žarišta. Možda je još rano i nezahvalno prognozirati jer je situacija neizvjesna, ali mi poboljšanje poslovnih aktivnosti na ovom području očekujemo nakon početka srpnja, kada bi trebalo uvesti veći broj aviolinija", pojašnjava Kostadinović i izražava zabrinutost za sudbinu putničkih agencija.

"Poslovanje agencija otežano je jer je likvidnost upitna. Zahtjevi koji su upućeni HAMAG-BICRO-u na čekanju su. Ne poznajem nikoga u Splitu tko je dobio kredit HAMAG-BICRO-a. Moja agencija je predala zahtjev još 12. travnja, ali još uvijek nije riješen. Najveći je dio zahtjeva iz turizma, a 90 posto putničkih agencija osuđeno je na HAMAG-BICRO, a ne na HBOR. Moja je procjena je da će u kolovozu i rujnu veliki dio putničkih agencija otići u stečaj, a do kraja godine to bi se moglo dogoditi s čak 70 posto agencija, pogotovo iz Splitsko-dalmatinske županije", smatra Kostadinović.

Edukacije pokazale rezultate

Emilija Čudina, potpredsjednica Zajednice obiteljskog smještaja pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, kaže da s obzirom na situaciju u vezi s pandemijom COVID-a 19 ne može biti nezadovoljna.

"Do polovice lipnja nisam imala ni jednoga gosta. Imala sam samo otkaze, a onda je, zahvaljujući iskustvu i marketingu koji sam osmislila, krenulo. Imala sam do tada 93 posto otkazanih rezervacija i ni jednu novu. Nakon prve rezervacije, u jedan sam dan dobila 25 gostiju. Znači, započelo je naglo. Naredni tjedni se pune i dolaze nove rezervacije. Idu dobro i jednonoćne rezervacije u našim objektima u blizini središta Trogira. Jutros mi je osvanulo sedam novih rezervacija naših iseljenika iz Njemačke. Gosti su iz raznih zemalja, a prvi put imamo i Čehe, njih do sada nisam imala. Gosti iz Slovačke iznajmili su jedan apartman na dva mjeseca. Već 14 godinu bavim se ovim posloom i znam da se to nije dogodilo samo od sebe nego zato što sam nešto napravila. Ove godine jako mi je pomogla činjenica što sam prošla sve moguće edukacije i radionice o marketingu u turizmu", kaže Emilija Čudina.

Emilija Čudina / Foto: Privatni album

Čudina kaže i kako novih rezervacija za naredne mjesece ima, a i neke rezervacije, koje bi po logici stvari trebale biti otkazane, gosti nisu otkazali. Radi se, otkriva, o skupini Norvežana koji imaju preporuku države da ove godine ne putuju te upozorenje da im se neće priznati troškovi liječenja i druga prava koja imaju u normalnim okolnostima, ako se za vrijeme odmora u inozemstvu zaraze koronavirusom. "Imamo rezervaciju grupe norveških umirovljenika u rujnu. Unatoč svemu, ne žele otkazati rezervaciju. To su čak i rezervacije koje su postigle najveću cijenu", ističe Emilija Čudina, čija obitelj iznajmljuje 28 ležajeva.