Event-industrija - tko zna što im donosi sutra

Nastavak mjera po uzoru na europske prakse

Izvor i foto: Privredni.hr

Autor: Ilijana Grgić

Oko 2.000 poslovnih subjekata s više od 12.000 zaposlenih čini hrvatsku event-industriju, a taj je segment poslovanja godišnje generirao oko 4,5 milijardi kuna prometa. Izbijanjem pandemije doživjeli su potpuno zatvaranje, a nakon šest mjeseci stagnacije, ništa ne upućuje na to da se situacija popravlja, štoviše, teško je i predvidjeti kad će se oporaviti.

"Nažalost, eventi su segment koji se prvi zatvorio i koji će se, smatram, posljednji otvoriti. Isto tako, skupina smo koja, ako nemaš svoje evente, spada pod 'dodatni trošak'. Upravo zbog tog razloga, kod mene je, nažalost, sve stalo. Eventi su najprije bili odgođeni, pa kasnije i otkazani jer klijenti nisu željeli riskirati u ovoj situaciji", kaže nam Maja Bosanac, vlasnica Eventfula, agencije za organizaciju održivih evenata.

Stoga se, kako bi prebrodila ovo specifično razdoblje, fokusirala na edukacije, i online i u poslovnom prostoru, ako tako njezini klijenti žele.

"Uz edukacije, osmislila sam platformu za virtualne evente koja je upravo u procesu izrade, tako da očekujem da ću plasmanom upravo te platforme ponuditi tržištu ono što je trenutno potrebno, a to je adekvatna zamjena za evente. Kod mene je fokus na održive evente, bez obzira na pandemiju, ostao konstanta. Trenutno pomažem onima koji žele iskoristiti ovo vrijeme za unaprjeđivanje svojih evenata te ih savjetujem o načinima na koje ih mogu pretvoriti u održive evente, kako bismo bili spremni kad nam se da zeleno svjetlo za organizaciju bez ograničenja", kaže Maja koja je svjesna kako im je budućnost veoma neizvjesna.

 

Maja Bosanac Maja Bosanac/Foto: Privatni album

"Mislim da o 'normalizaciji' ne možemo govoriti još neko vrijeme, barem tri godine. U ovoj će se situaciji, ali i u bliskoj budućnosti, fokus klijenata preusmjeriti s evenata na stabilnost i oporavak vlastitih poduzeća. I to je potpuno razumljivo. Nitko ne troši veliki novac za evente ako poduzeće nije stabilno i poduzetnici nisu sigurni da će moći podmiriti primarne troškove. Tako je i s organizatorima evenata", kaže Maja koja smatra kako će oni koji nemaju visoke troškove hladnog pogona, leasinge i kredite preživjeti ovu situaciju i iskoristiti je na najbolji mogući način – za napredak, edukaciju i preslagivanje poslovanja, kako bi ono bilo stabilno 

Tko preživi, pričat će

"Suprotno njima, bojim se da oni koji imaju velike troškove hladnog pogona neće dugo izdržati jer je pad prihoda u našoj industriji zaista ogroman, a pogotovo treba uzeti u obzir da dolaze razdoblja u kojima i inače ima sve manje evenata", kaže Maja koja primjećuje i kako je sve očitije da ljudima nedostaje osobni kontakt koji su imali prije te da platforme poput Zooma i Skypea ne mogu to nadomjestiti.

"Stoga vjerujem da će svi jedva dočekati evente kad se oni napokon počnu održavati. Vjerujem da ograničenja okupljanja i potpore države neće moći trajati zauvijek te će se upravo zbog toga pokrenuti 'novo normalno' i kad je riječ o organizaciji događanja. Nažalost, mislim da će distanca, maske i mjerenja temperature postati svakodnevnica kad se eventi i dopuste", kaže nam Maja.

Situacija je više nego izazovna

Svi oni koji se bave nekim vidom event-industrije svakodnevno si postavljaju pitanja o tome kako će izgledati ta scena za mjesec dana, mogu li planirati događanja za zimu ili proljeće, što odgovoriti na upite za nove angažmane. Cijela je situacija za njih nova, izazovna, ali i poučna, pa će mnogi od njih za sebe reći kako su prvi majstori prilagodbe.

Jedna je od tvrtki u tom segmentu i GoDJi entertainment, koja svojim uslugama tehničke produkcije evenata, odnosno najma rasvjete, razglasa, videosustava, DJ-inga, karaoka, najma i postavljanja bina te različitih alukonstrukcija u tom 

Užurbani tempo života s mnoštvom događanja naprasno se usporio proljetnim lockdownom, a proljeće koje inače vrvi svadbama i različitim proslavama moralo je pričekati neke bolje dane.

"Zbog želje ljudi da se vesele, da proslave važne dane u svom životu, da sudjeluju na kulturnim i glazbenim događanjima, ali i potreba tvrtki da promoviraju sebe, svoje proizvode i usluge te naše želje za radom, uvijek nalazimo rješenja. Svoje usluge provodimo uz pridržavanje svih propisanih mjera i tako se brinemo za zdravlje svojih klijenata i svih okupljenih te zdravlje svoga tima i njihovih obitelji. Tako, primjerice, osmišljavamo kreativne zabavne animacije za uzvanike na vjenčanjima kako bi se zabavili i bez popularnih vlakića ili provlačenja 'Oh, Susanna'", ističe Goran Šimić iz GoDji entertainmenta, koji navodi kako je jako teško prognozirati što će biti dalje te hoće li se i koje nove mjere donositi.

Nastavak mjera po uzoru na europske prakse

Inače, početkom rujna Udruga glazbenih menadžera i organizatora uputila je Vladi prijedlog nužnih mjera za spas hrvatske event-industrije, navodeći kako se slične mjere provode u brojnim drugim europskim zemljama. Tako traže produljenje HZZ-ovih mjera za očuvanje radnih mjesta za event-industriju do ožujka 2021. godine.

Zatim, otvaranje novih povoljnih kreditnih linija za obrtna sredstva za poduzetnike u event-industriji po uzoru na HAMAG-ov COVID-19 zajam te snižavanje stope PDV-a na ulaznice na pet posto, odnosno izjednačavanje sa stopom poreza za kinoulaznice.

Traže i usklađivanje lokalnih stožera civilne zaštite, minimiziranje štetnih i neopravdanih zabrana onih događanja koja se mogu održati u sigurnim uvjetima te formiranje fonda za pomoć manifestacijama u marketinškim aktivnostima budućih