Označavanje, brendiranje i ponuda proizvoda i usluga za poznatog kupca

Piše: Nedjeljko Pinezić
Predsjednik Zajednice obiteljskog turizma pri HGK

Priča o "brendiranju" obiteljskog smještaja, započinje opće poznatom teorijom marketinga po kojoj se proizvod ili usluga određene kvalitete - tražene od određenog segmenta tržiša / potrošača, moraju posebno označiti kako bi bili prepoznatljivi u "moru" slične ponude.

Prvi korak u tom procesu je i najteži, najopširniji i najmanje vidljiv a podrazumijeva što preciznije ispitivanje mišljenja i stavova kupaca proizvoda i usluga, njihovih navika i potreba.

Nakon toga slijedi formiranje standarda proizvoda i usluga prema preferencijama "poznatog" kupca te dizajn "robne marke" - prepoznatljivog znaka , "ambalaže" proizvoda ili usluga.Ovaj proces nazivamo "labelingom".
Nakon minimalno 3 do 5 godina, kada povratnom informacijom kupci proizvoda ili usluge potvrde kvalitetu , ovaj "label" postaje "brand".
Time proces nije gotov, dapače, tek tada kreće njegov dinamičan razvoj u pravcu "podniša", "podbrandova".

U Hrvatskoj je, kao i u mnogočemu, Istra utrla put "labelingu" obiteljskog smještaja svojim projektom "domus bonus". Odmah nakon Istre Kvarner je pokrenuo svoj projekt "Kvarner family" a posljednje dvije godine ovakvom "marketiranju" obiteljskog smještaja pridružili su se i Zadarska te Šibensko kninska županija.
Proces brendiranja je složen i dugotrajan i daje rezultata tek višegodišnjim dosljednim i upornim "terenskim" radom. Sve zamišljeno i opisano treba i uvesti u praksu poslovanja što ne ide bez dobre komunikacije i interkacije sa nositeljima ponude.

Glavnu ulogu u ovome poslu igraju županijske turističke zajednice koje su zapravo nezamjenjivi "product manageri" turističke ponude jedne regije.U osmišljavanju,implementaciji i razvoju označavanja, brendiranja i ponude proizvoda i usluga za poznatog kupca potrebna je sinergija djelovanja akademske zajednice, civilnog društva, strukovnih organizacija, sustava turističkih zajednica te županijske i lokalne samouprave.
Obiteljski smještaj u Istri danas nosi prepoznatljivost kroz "domus bonus" label, na Kvarneru kroz label "Kvarner family" sa pripadajućim "podoznakama kvaitete usluge" "Pet friendly", "Bike friendly" "Hike friendly". U Zadarskoj se županiji ističe smještaj oznake kvalitete "Welcome" a uskoro će se nadopuniti specilaiziranom uslugom "City", "Rural" i "Family". Šibensko kninska županija ističe svoje specifičnosti obiteljskog smještaja kroz oznaku kvalitete "Like Home".

O ispravnosti ovakvog strukturiranog, ustrajnog, "germanskog"ili "samurajskog" pristupa stvaranja prepoznatljive "robne marke" obiteljskog smještaja, svjedoči i aktualni svjetski uspjeh prve prave hrvatske "Dog friendly" plaže u Crikvenici. Grad Crikvenica zajedno sa komunalnim društvom i turističkom zajednicom, pozicionirao je tri udarne lokacije na rivijeri za plaže na koje "psi dovode svoje vlasnike".

Dodjelom koncesije na onoj centralnoj, ispod hotela "Kaštel" obitelji Montanari Knez," inače vlasnika jednog od najboljih "hotela za pse u Križišću, ova je ponuda postala pravi brand Crikvenice. U nepuna dva tjedna kratki film o "najboljoj plaži za pse" kojega je snimio Reuters a emitirao, između ostalih, i New York post, pregledalo je više od 3 milijuna ljudi ! Ovo je najbolja, besplatna , viralna promocija hrvatskog turizma ikada.

Film se gleda i hvali na svim kontinentima i izaziva redom pozitivne emocije među svim narodima i jezičnim skupinama.

To je ujedno bio i jedan od glavnih razloga da se na prošlotjednom otvaranju "Montys dog friendly beacha" , rame uz rame sa svojim kućnim ljubimcima pojave ministar turizma Anton Kliman, gradonačelnik grada Crikvenice Damir Rukavina (HDZ), predsjednik Skupštine Primorsko goranske županije Erik Fabijanić, predsjednik uprave Hotela Jadran Crikvenica, Dino Manestar (SDP) i mnogi drugi ljudi iz javnog života i ljubitelji pasa. Atmosfera je bila rijetko viđena - i ljudi i psi družili su se u ležernom, prijateljskom tonu, uz laganu muziku, pivo, čips i tortu za pse, vina, tortu i okrijepu za ljude.

Ljudi i psi zajedno, na istome mjestu u srcu turističke Crikvenice u samoj špici turističke sezone, u atmosferi koju svaka plaža poželjeti može.
Ovo je ujedno i najveće priznanje ispravnosti razvoja turističke ponude u inovativnom, specijaliziranom pravcu prema nekoj od brojnih tržišnih niša.

Zbog ove plaže porastao je interes gostiju sa kućnim ljubimcima za boravak u Crikvenici a takvih potencijalnih gostiju- ljubimaca- je prema podacima iz 2009., u Europi bilo registrirano 70 milijuna, od čega samo u Njemačkoj 23 milijuna. Obično ljubimci žive u višečlanoj obitelji pa ove brojke treba pomnožiti sa prosječnih 3, što znači da je 210 milijuna stanovnika Europe na neki način ovisno o ljubimcima kod planiranja putovanja.

Od svih kućnih ljubimaca najzastupljeniji su psi. "Vjeran kao pas", stara je uzrečica koja apostrofira bezuvjetnu privrženost psa njegovom vlasniku, čak i po cijenu vlastitog života."Najvjerniji čovjekov prijatelj" tako kroz cijelu ljudsku povijest ima posebno mjesto u obitelji i izaziva vrlo snažne emocije kod svih socijalnih skupina. Ovo su vrlo važne činjenice od kojih polazi formiranje posebne ponude za goste sa psima.. Na Kvarneru je do sada poseban program obuke uz ispunjavanje posebnih kriterija prihvatilo oko pedesetak vlasnika obiteljskog smještaja i restorana.Oni ističu oznaku kvalitetu "Pet friendly" odnosno "Dog friendly".

No uz plažu, smještaj i restoran, kućnim ljubimcima, psima, svoja vrata moraju otvoriti i javni prijevoz, trgovine. To su osnovne usluge koje trebaju vlasnici kućnih ljubimaca uz posebne usluge za ljubimce kao što su - veterinarska služba 0-24, trgovine potrepština za kućne ljubimce, saloni za uljepšavanje pasa, hoteli za pse, usluga šetanja pasa, parkovi za pse...

Ova niša pruža mnogostruke mogućnosti za otvaranje novih radnih mjesta, povećanje potrošnje, produženje turističke sezone. Od smještaj u ovome segmentu posebno su tražene kuće za odmor i kampovi i to posebno u pred i posezoni. Veliki specijalizirani touroperatori ističu posebnu ponudu za goste sa kućnim ljubimcima čak i kroz posebnu ediciju kataloga.