Adriano Palman,predsjednik KUH-a

Izvor i foto:: VIV/Turizmoteka

 Kamping udruženje Hrvatske (KUH)

Članstvo KUH-a čini čak 90 % kapaciteta kampova Hrvatske koji aktivno sudjeluju u svim aktivnostima KUH-a kao najjače nacionalne strukovne udruge u kampingu, a s ciljem zastupanja, predstavljanja i zaštite svih članova te promocije kampinga kao načina života.

U Hrvatskoj posluje 704 kampova, koji mogu primiti ukupno 252 926 osoba. Time segment kampinga pokriva oko 24 % ukupnih smještajnih kapaciteta (ili 22 % ostvarenih noćenja) u Hrvatskoj. Kada govorimo o kvaliteti naših kampova, čak 37 % kapaciteta nalazi se u kategoriji 4* i 1 % u najvišoj kategoriji 5*. No samo pet godina unatrag nismo imali ni jedan objekt s 5*, a četirima zvjezdicama moglo se pohvaliti tek 18 % kapaciteta u kampovima. To dovoljno govori koliko je porasla opća kvaliteta kampova te koliko se do danas promijenio koncept kampinga od početnoga stadija „kampiranja na livadi“ do današnjih luksuznih kampova s najraznovrsnijom ponudom i vrhunskom kvalitetom. naši A da su naši kampovi uspjeli pronaći pravi put dokazuju nam i ostvarena noćenja: kampovi su u ovoj godini ostvarili skoro 19 milijuna noćenja (a godina još nije završena), što je porast od čak 42 % u odnosu na noćenja u sektoru prije 10 godina. U istom su razdoblju cijene porasle za 19 % u prosjeku, ali naši su kampovi još uvijek cjenovno konkurentni. S prosječnom cijenom dnevnoga „obiteljskog“ kampiranja u 2018. od 40,92 eura nalazimo se na 5. mjestu po „skupoći“ kampiranja u Europi. Skuplja od nas jest Italija, Španjolska je gotovo na istoj razini, a Francuska je nešto jeftinija. Veoma smo blizu samom vrhu i granici na kojoj ćemo morati s mnogo više pozora i opreza pristupiti budućem definiranju cijena da bismo izbjegli pogreške kakve su u prošlosti pravili primjerice španjolski kampovi.

U odnosu na stari koncept kvalitete kampova i samog kampiranja, kada je ključna bila uglavnom samo parcela za smještaj gostiju i kvaliteta sanitarnoga čvora, danas kampovi kvalitetnu (prostranu i dobro opremljenu) parcelu i kvalitetne sanitarije uzimaju kao osnovu, kao nešto što se podrazumijeva i o čemu se uopće ne raspravlja. Na tom se temelju potom stvara kvaliteta koja čini razliku, gradi se raznovrsnost i kvaliteta ponude smještajnih objekata za najam (glamping i mobilne kućice), unapređuje raznovrsnost i opseg ponude vodenih sadržaja, trgovačkih i ugostiteljskih sadržaja koji su autohtoni i prilagođeni okruženju, zabavnih sadržaja za sve uzraste, hortikulturnog uređenja, kvalitetnih plaža, inovacija u ponudi i sl., ali i nudi ne manje važna veoma visoka kvaliteta same usluge, stručnosti i gostoljubivosti te osmijeha djelatnika i cjelokupnog osoblja objekta.

S obzirom na značajna ulaganja i razvoj proizvoda, veseli i činjenica da su to, osim gostiju, prepoznali i u njemačkom ADAC-u, koji u svojem kamping vodiču Hrvatsku svrstava na veoma visoku 2. poziciju po kvaliteti kampova u Europi (ispred nas je samo Nizozemska). Kada znamo da Nijemci ostvaruju čak 35 % noćenja u našim kampovima, shvaćamo i važnost tako visoke pozicije…

Hrvatska danas ima mnogo kvalitetnih kampova, a njihov broj raste iz godine u godinu. Pritom možemo kao vrhunski primjer istaknuti Krk Premium Camping Resort i Lanterna Premium Camping Resort, s konceptima Piazze, Happy doga i ostaloga. Te su kampove u posljednjih nekoliko godina tijekom studijskog obilaska posjetili naši kolege vlasnici kampova iz kamping udruga Nizozemske, Velike Britanije, Španjolske, Italije i drugih zemalja, a potom svi redom priznali da ni u snu nisu zamišljali da će u Hrvatskoj pronaći tako inovativan koncept i vrhunsku kvalitetu kampova. Svakako je priznanje gosta najvažnije, ali priznanje drugih vlasnika kampova iz Europe, redom vrhunskih objekata, ono je što posebno raduje i ukazuje da smo na pravom putu. A nedvojbeno je da su Valamarovi kampovi među prvima koji su taj put utabali i veoma često služe kao „putokaz“ ostalima.

Aktivnosti KUH-a

Veoma su važne karike u poticanju rasta kvalitete hrvatskog kamping proizvoda upravo neki od KUH-ovih projekata u suradnji sa svim članovima, počevši od poticanja i selekcije kvalitetnih kampova ujedinjenih u zajednički brend „Best Campsites of Croatia“ (a u kojemu se nalaze praktički svi Valamarovi kampovi) preko organizacije godišnjega kongresa kampova, na kojemu je lani sudjelovalo čak 350 sudionika i koji je postao središnje mjesto razmjene iskustva, edukacije i praćenja svih trendova razvoja proizvoda, marketinga i svega povezanoga uz segment kampinga, sve do organizacije studijskoga „kamping“ putovanja (ove godine čak 94 sudionika predstavnika kampinga RH) tijekom kojega svi sudionici mogu vidjeti sadržaje, koncepte i načine rada nekih od najkvalitetnijih kampova Europe i upoznati se s njima, od njemačkih kampova na sjeveru preko Italije i drugih zemalja Mediterana pa sve do Portugala. Tako smo ove godine na studijskom putovanju posjetili ukupno pet kampova – tri u Francuskoj i dva u Španjolskoj (ADAC-ovi „superplatz“ ili „leading“ kampovi). U svima se moglo pogledati mnogo inovativnih sadržaja, a sve je sudionike posebno impresionirao kamp Le Brasilia, koji se vjerojatno uz kampove Sexten i Union Lido može svrstati u skupinu triju najboljih europskih kampova.