Selimir Ognjenović

ID RIVA Tours München

Turizmoteka: Gospodine Ognjenović,40.godina ste u turizmu. Vlasnik ste turoperatora ID RIVA,sa sjedištem u Münchenu, specijalist za Hrvatsku. Dovodite organizirano iz Njemačke u Hrvatsku najviše Nijemaca. Kako vi vidite danas turizam u Hrvatskoj?

Pa ako vam kažem da sam ponosan dokle je došao hrvatski turizam,onda ćete mi morati vjerovati,jer sam to gledao s jedne udaljenosti radeći uglavnom u inozemstvu. Moja karijera počinje u Nizozemskoj,a završava u Njemačkoj. Na takvo gledanje,na taj ponos imaju utjecaja i moji njemački prijatelji,kolege,struka…

Kada oni govore o hrvatskom turizmu oni su iznenađeni našim razvojem,pogotovo zbog onih zadnjih 25 godina. Mislim da smo mi u zemlji puno kritičniji prema našem turizmu,nego što su to naši gosti,stranci…Bojim se da je to i posljedica ljubomore ostalog dijela hrvatskog gospodarstva prema turizmu. Ja mislim da je za Hrvatsku vrlo važno da svoj turizam razvija. da ga pokuša učiniti još boljim.Drago mi je i ponosan sam da u tom razvoju,uspjehu postoji i moj mali udio.


Turizmoteka: Kako Nijemci danas gledaju na Hrvatsku kao turističko odredište? Španjolska im je još uvijek najpoželjniji izbor za odmor…

Zadnjih godina umnogome se promijenio pogled na nas. Pogotovo sada kada smo dio EU. Postali smo odredište u koje dolazi sve više mladih. Više puta sam rekao, smatram da generacije koje sada imaju od 20-30 godina,a koje nisu prije sa svojim roditeljima ljetovali kod nas,postaju naša nova klijentela. Oni su danas najčešći gosti u posjeti našim gradovima.

Pogledajte danas jedan Split,Zadar,Šibenik,Pulu,pa i Rijeku. Prije 15 godina na jednom skupu turističkih djelatnika u Splitu rekao sam da nam treba rebrending naših gradova. Kao sto je Istra hrvatska Toskana tako i Split može postati naša Barcelona. Danas Split doživljava renesansu. Taj je grad postao velika i poželjna destinacija.
Tu je i Šibenik,da ne govorim o Zadru koji već od prije koristi svoje predispozicije da postane veliki, pravi turistički centar. Ta promjena,taj razvoj se primjećuje i shvaća i u Njemačkoj,gdje nas sve više percipiraju kao zanimljivu turističku zemlju. Takovom pogledu na nas,sada još pomažu i teškoće koje imaju neki naši južni konkurenti.

Ponavljam, tome se ne smijemo radovati. Turizmu treba opća sigurnost,jer kada nema sigurnosti,nema ni kretanja. A bez kretanja, nema ni turizma.
Ukratko,mislim da ovdje u Njemačkoj stojimo sve bolje. Prošlo je vrijeme kada smo se borili da razbijemo predrasude o destinaciji masovnog turizma i zainteresiramo Nijemce za naše turističke mogućnosti. No, na ovom velikom emitivnom turističkom tržištu ima se toga još mnogo za napraviti.

Turizmoteka: Stanje u svijetu je nestabilno. Europa,a pogotovo južno Sredozemlje je postalo danas krzno područje. Kako Nijemci reagiraju na sve to? Odlučuju li se teže na putovanja?

Htio bih ukazati na neke predrasude koje sada vladaju u Hrvatskoj. Naime misli se, budući da Nijemci ne mogu u zemlje u kojima je sigurnost upitna, sada će svi nagrnuti k nama. Naime,kada ste nesigurni tada,uglavnom ostajete kod kuće. Ovo što se sada događa, ta nesigurnost odlaska u neke zemlje Sredozemlja (u koje bi i mi sami otputovali sa strepnjom), neće dovesti do toga da će svi Nijemci reći- idemo sada negdje drugdje!

Svi njemački analitičari procjenjuju da se 20 posto Nijemaca,koji bi inače otputovali iz zemlje,ove godine ne će krenuti na put. No, kako neke zemlje na jugu imaju pad rezervacija i preko 40 posto,za očekivati je da će njih 20 posto otići negdje drugdje. Dio njih sigurno će se odlučiti i za Hrvatsku. I zato je pred nama sada novi, veliki izazov.
I pored tog zadovoljstva,važno je upozoriti,da,za dvije-tri godine kada prestane krizno stanje na južnim obalama Sredozemlja, i kada im se gosti počnu vračati, jer će im se nuditi niske cijene, mi moramo već sada znati što nam je tada raditi. Moramo tada biti spremni odgovoriti tržištu,zašto smo skuplji od drugih, čime to opravdavamo,ali i na koji način zadržati one goste koji su nam došli ,ne zato što smo im bili prvi izbor,već zato,što nisu mogli ići tamo gdje su željeli.

Turizmoteka: Kakvo je trenutno stanje na njemačkom tržištu? Kod nas opet najavljujemo rekordnu godinu…

Kao sto sam već rekao velik broj Nijemaca ostati će kod kuće . Booking za Tursku i Egipat je i dalje vrlo slab. Svaka nova politička kriza zaustavlja nade Turske da mogu spasiti sezonu 2016.
Slično je i s Tunisom. Najveći dobitnik u prelijevanju putnika je Španjolska. Svi turoperatori potvrđuju odličan buking za Španjolsku.Iako im buking ide odlično Španjolci su vrlo aktivni na njemačkom tržištu. PR i oglasi promiču njihove manje poznate gradove i mjesta na obali i unutrašnjosti. Osobno sam impresioniran njihovim pristupom tržištu. Najaktivniji su sada kada im ide odlično. Ne miruju... Svuda su prisutni i rade za budućnost.
I mi smo među dobitnicima sezone 2016., ali mi,za razliku od Španjolaca, uživamo što nam ide i ne ulažemo previše truda i novaca u tržište Njemačke. Nama slično ponašaju se i Talijan. Imaju plusove od do desetak posto i ne trude se da to bude više i trajno..
Zadnjih tjedana vesele se i Grci , jer nakon što su Španjolski smještajni kapaciteti popunjeni, krenuo je buking za Grčku. Njemački turistički analitičari procjenjuju da će što se Njemačke tiće, Grci ponoviti dobru prošlogodišnju sezonu.

Turizmoteka: Kakav je trenutni buking za Hrvatsku ?

Početni i takozvani rani buking organiziranih putovanja je vrlo dobar , svi bilježimo rast od najmanje 10 % , ali konačni rezultat za Hrvatsku odlučiti će oni koji donose odluke u zadnji čas. Zbog toga buking treba dnevno pratiti i reagirati na tržištu. Rekao bih, imamo dobar početan rezultat, ali utakmica još dugo traje. Daleko je do kraja sezone. a jedino će se tada znati koliko smo iskoristili tržišne mogućnosti koje su nam se posložile u našu korist.

Turizmoteka: U Hrvatskoj je turizam zadužen za optimizam. Stalno se traži rast. Do kuda rasti?

Nijemci kada govore o nama, prvo će reći, prelijepa i nedirnuta priroda. Očuvana priroda je sigurno naš glavni adut. Onoga trenutka kada bi se to uništilo,izgubili bi glavni temelj na kojem počiva naša ponuda. Nama treba odmjereni rast. Razvijati se, a ne uništavati,to je naša potreba,ali je to i velika mudrost. Mudrost koja mora biti jača od kapitala.

Ljudi kažu:  kada je dovoljno novca,svatko se može prostituirati. Ja se iskreno nadam da nikada nećemo dopustiti da se zbog novca dopusti uništenje našeg okoliša. Posebno sam ponosan što turistički djelatnici nose i promiču optimizam. Očekujem da nova Vlada to podrži ali da nas bolje poveže,,na primjer,poljoprivredu i turizam,a što nam se dugo obećava.

Premda opstanak mojeg posla ovisi o broju putnika,poručujem: turizam da, ali prije svega zato, da hrvatsko stanovništvo,na obali,ali i ne samo uz nju,dobro živi, da ono najviše uživa od prelijepe zemlje,od miraza koji su nam ostavili naši stari.
I za rast postoje mogućnosti, za rast u dužinu sezone te proširenje turizma na kontinentu.

Turizmoteka: Gospodine Ognjenović, želimo vam da još puno godina ostanete uz turizam, jer hrvatski turizam još uvijek treba Vaše znanje i iskustvo.