Petar Razović, direktor TZG Hvara

Izvor: Turizmoteka      Foto: TZG Hvar

Otok Hvar turistički znalci svrstavaju u najljepše otoke svijeta. To je otok koji je gospodarski određen monokulturom turizma i sve ostale gospodarske aktivnosti su u službi turizma. Prošle godine proslavio je 150. obljetnicu organiziranog turizma. Nakon par godina bez prvog čovjeka TZG Hvara, konačno je, dolaskom novog gradonačelnika, grad Hvar, ta jedna od perjanica našeg turizma dobio mladog i stručnog direktora – Petra Razovića. U ime čitatelja Turizmoteke, razgovarali smo s njime.

- Iza nas je 2018. - godina kada je Hvar proslavio 150 godina organiziranog turizma. Takvu turističku tradiciju nemaju ni gradovi na Azurnoj obali. Pa kakva je bila za vas Hvarane, turistička prošla godina?

Godina, kada je grad Hvar proslavio 150 godina organiziranog turizma, bila je veoma uspješna ako je gledamo prema broju ostvarenih dolazaka i noćenja gostiju. Ostvarili smo 206 tisuća dolazaka i 750 tisuća noćenja, što u postocima iznosi povećanje od 4 posto u dolascima i 2 posto u ukupnom broju noćenja. Uspjeli smo produžiti sezonu do kraja mjeseca listopada kada su po prvi puta u gradu Hvaru održani Dani hrvatskog turizma, kao kruna cjelogodišnjeg programa obljetnice.
Ukoliko je gledamo sa pozicije daljnjeg razvoja Hvarskog turizma, onda prošlu 2018. smatramo početkom stvaranja novog brenda Hvara i vraćanja starog sjaja na turističkoj karti svijeta.

- Hvar je uvijek bio među elitom hrvatskih turističkih bisera. Ljetovati u gradu Hvaru je privilegija. Tko su sadašnji gosti Hvara?

Danas grad Hvar najviše posjećuju gosti iz Velike Britanije ( 30 tisuća ) i Sjedinjenih Američkih Država ( 30 tisuća ), sa čijeg tržišta zadnje tri godine imamo dvoznamenkasti rast, dok je zanimljivo istaknuti da su u gradu Hvaru prošlo ljeto bili evidentirani gosti iz čak 73 zemlje svijeta.
Također, koliko je grad Hvar prepoznat kao svjetski turistički biser, govori podatak da nas je lani više posjetilo Brazilaca nego gostiju iz nekih, nama zemljopisno bližih europskih zemalja.

- Hvar je zadnjih desetak i više godina bio percipiran kao party destinacija. Tome se posljednjih par godina vi Hvarani žestoko opirete. Prigodom 150. obljetnice TZG Hvara i Grad Hvar zajednički su osmislili te pokrenuli brendiranje i početak stvaranja novog brenda Hvara. Kakav turistički Hvar priželjkujete?

Hvar snažno korača stazom prema sjajnoj turističkoj budućnosti. Obnova brojnih kapaciteta je u tijeku, a osobito se radujemo što ćemo u turističkoj godini 2019. dobiti prvi hotel kategorizacije pet zvjezdica, Palace Elisabeth hotelske kuće Sunčani Hvar.
Predviđamo da ćemo narednu veliku obljetnicu organiziranoga turizma dočekati sa više od 250 tisuća dolazaka te ostvarenih milijun noćenja.

Da bi se predviđanja mogla ostvariti, grad Hvar usvojio je “ Razvojnu strategiju turizma grada Hvara “, dok je Turistička zajednica grada Hvara započela provoditi određene projekte razvoja održivog, odgovornijeg i kvalitetnijeg turizma, u koje smo uključili private iznajmljivače, agencije, hotelijere, ugostitelje, djelatnika u području trgovine i wellnesa.

Prvi je IQM destinacija Hvar ( Integral Quality Management ) – sustavno poticanje i provođenje upravljanja kvalitetom u destinaciji, a drugi je CROSTO ( Croatian Sustainable Tourism Observatory ) – projekt mjerenja i praćenja održivosti turizma. Također, provođenjem anketa namjenjenih domaćim i stranim gostima dobiti ćemo rezultate koje ćemo koristiti u daljnjem razvoju destinacije.

- U gradu Hvaru više od 60 posto smještaja čini privatni. Otok je to, malo je drugih djelatnosti, pa je turizam dobrodošao za samozapošljavanje. Kakav je suživot hotelijera i obiteljskog smještaja?

U gradu Hvaru suživot hotelijera i privatnog smještaja vidi se kroz zajedničku suradnju u uređenju Grada, zajedničku promociju i kroz stvaranje novih turističkih proizvoda i manifestacija. Turistička zajednica u svom radu ima punu potporu hotelijera, privatnih iznajmljivača i ugostitelja.

-  Desetljećima u Hrvatskoj je važilo ono „više nego lani“. Glavna sezona je u Hvaru ali i na većem dijelu našeg uzmorja popunjena. Orijentacija hotelske kuće Sunčanog Hvara je podizanje razine usluge i kvalitete smještaja. Očita je vaša orijentacija na kvalitetu, a ne kvantitetu. Kako dalje?

Osim Sunčanog Hvara i ostali hotelijeri, ali i privatni iznajmljivači krenuli su u izgradnju novih ili obnovu postojećih smještajnih kapaciteta, kao i u povećanje kvalitete usluge, što će doprinjeti stvaranju slike Hvara kao elitne destinacije.
Uz podizanje kvalitete smještaja, ulaže se i u povećanje kvalitete gastronomije, kvalitete kulturno – povijesnih, sportskih i poslovnih manifestacija.
Sigurni smo da će se uz razvoj smještaja razvijati i gradska infrastruktura kako bi imali zadovoljnije turiste, a posebno stanovnike grada Hvara.

-  Živite na otoku, morem vam dolaze brojni brodovi, jahte… svi bi se oni htjeli privezati, pokazati uz prekrasnu hvarsku rivu. Ljeti je u vašoj luci metež. Imate li plan budućeg upravljanja hvarskom lukom?

Prošle godine završena je dogradnja 50 metara hvarske luke, koja se prvenstveno koristi za pristajanje katamarana kojih u ovoj godini imamo 15 linija dnevno, i s kojima je grad Hvar povezan sa Splitom i Dubrovnikom. U suradnji sa Lučkom upravom Splitsko – dalmatinske županije i Nautičkim centrom Hvar napravljena je dodatna signalizacija radi lakše koordinacije putnika i brodova. Razvojnom strategijom planirano je daljnje rasterećenje hvarske luke kao i uređenje luke Vira za razvoj nautičkog turizma.

-  Hvarani vode burne rasprave i oko turističke sudbine Palmižane. Ona je vaš biser, prednost, ali i briga? Kako održivo upravljati tim rajem?

Zaštićeni krajobraz Pakleni otoci u koji spada i Palmižana, najznačajnije su prirodno područje grada Hvara. Da bi mogli održivo upravljati tim područjem bitno će biti urediti pješačke staze i povećati zaštitu od požara. Stvaranjem dodatne ponude i bolje brodske povezanosti, uz postojeću marinu, postići će se uvjeti za dolazak većeg broj gostiju i revitalizaciju otoka.

-  I za kraj. Turizam je grana koja donosi dobro i loše. Turizam nas je očuvao i održao. No, došlo je vrijeme da se pitamo, do kuda više u turizmu rasti i za koga rasti? Kako vi vidite budući život na Hvaru, uz i sa kakvim turizmom?

Budući život u gradu Hvaru razvijati će se paralelno sa turizmom. Vjerujemo da će doći do rasta dolazaka i noćenja kao i promjene strukture gostiju.
Imidž destinacije “ partijanja ” polako će prijeći u drugi plan, a grad Hvar postati će sofisticirana destinacija dobre zabave i uživanja u prirodi, kulturi, gastronomiji, izletima i noćnom životu.
Uz rast kvalitete smještaja, doći će do rasta ponude dodatnih sadržaja i aktivnosti što će utjecati na samu kvalitetu života i njegovim zadovoljstvom.