Nera Miličić, voditeljica predstavništva HTZ-a u Münchenu

U 2019. broj avio gostiju s njemačkog tržišta pretekao broj avio gostiju s britanskog tržišta

Izvor i foto: Turizmoteka
Razgovarao: Đuro Tomljenović

Od samih početaka hrvatskog turizma, u prvom dijelu 20 stoljeća, njemački gosti, uz Čehe i Austrijance igraju važnu ulogu. Svaki četvrti gost Hrvatske je Nijemac. Zato nas je u ovim čudnim, neturističkim, ili bolje neljudskom vremenima obradovala vijest da smo na listi Nijemca najpoželjnijih destinacija za odmor i u ovom proljetnom pandemijskom razdoblju- prvi!
Ne mali je to povod da razgovaramo s voditeljicom predstavništva HTZ-a u Münchenu  Nerom Miličić.

1.Gospođo Miličić, teško je u ovim Covid vremenima, kada nam je ograničeno kretanje u gradovima u kojima živimo, nuditi putovanje u rajeve za odmor, u kojima i lokalno stanovništvo živi pandemijska ograničenja. Naša predstavništva u Njemačkoj organizirala su u proteklo vrijeme 10 -tak webinara, virtualnih kontakata s grupama turističkih agencija i turoperatora. Kakvo je stanje u krizom teško pogođenoj njemačkoj turističkoj branši?

Njemačka turistička branša je jako pogođena pandemijom. Njemačka vlada je od početka pandemije nametnula jako stroge epidemiološke mjere pa su pojedine savezne države od početka pandemije, izuzev ljeta, u stalnom lockdownu. To je dovelo do paralize turističke branše, prizemljivanja zrakoplova, dovođenja u pitanje opstanka turoperatora, te do gašenja velikog broja manjih turističkih agencija.

Potpora države se također tako usredotočila prije svega na spašavanje velikih imena poput TUI-a, FTI Touristika te avioprijevoznika. Primjetno je zatvaranje turističkih agencija u gradovima, ali zato je narastao udio u online bukingu, kao i u svim alatima koji ga prate. Većina naših aktivnosti, prema agencijama, trenutno se održava online, primjerice tako i webinari koje održavamo za različite regije i proizvode, a na svakom webinaru u prosjeku sudjeluje stotinjak agenata. Najviše ih zanimaju uvjeti ulaska u Hrvatsku, projekt „Safe stay in Croatia“, ali i novosti u ponudi. Počevši sa 6. svibnjem održavat ćemo redovne webinare i s predstavnicima medija. Nijemci su inače svjetski putnici, putovanje za njih predstavlja slobodu i uspjeh te je za vjerovati da ih se neće tako lako odreći, ali su i disciplinirani u poštivanju odluka svoje vlade tako da smatram da možemo računati na njih kao goste samo ako im ponudimo maksimalno odgovoran i siguran odmor, poštujući epidemiološke mjere bliske njemačkom standardu.

2. Kakvo je stanje na njemačkoj turističkoj medijskoj sceni? Nekada su deseci njemačkih novinara i TV ekipa posjećivali i svoje čitatelje i gledatelje u Njemačkoj upoznavali s novostima u hrvatskoj turističkoj ponudi. Kako danas uspostavljate kontakte s njemačkom medijskom scenom, odnosno kakve poruke o nama dolaze ove godine od njemačkih informativnih glasila? Kakve nam daju prognoze za ovogodišnju sezonu?

Stručni turistički mediji su jako dobro upoznati s Hrvatskom kao destinacijom i udjelom koji turizam ima u gospodarstvu. Hrvatska je svakako jedna od zemalja koja je sadržana u svim izvještajima o uvjetima putovanja u nadolazećoj sezoni, ali i dio vijesti o trenutnoj epidemiološkoj situaciji. Piše se o Hrvatskoj kao prvoj zemlji koja je uvela sigurnosne protokole, ali i kao o destinaciji koja nudi raznolik prostor za goste, od duge obale, brojnih otoka, a tu su i mogućnosti boravka u prirodi, kućama za odmor, plovilima, pa čak i svjetionicima...

Zanimljivo je koliko su se klasični filteri za putovanja u godinu dana pandemije iz temelja izmijenili, a Hrvatska jako dobro ispunjava nove kriterije. Upravo u tim novim promjenama vidim veliku priliku da se Hrvatska nametne kao ekološki osviještena destinacija, a današnji sigurnosni protokoli mogu biti jamac očuvanja naše prelijepe prirode. Na njemačkom tržištu bi takvo opredjeljenje Hrvatske svakako naišlo na mnoge simpatije.

3. Hrvatska javnost, posebice turistička, svakodnevno propituje naše ovogodišnje turističke izglede. Kakvo je zanimanje za putovanje i odmor u Hrvatskoj?

Zanimanje za Hrvatsku je postojano i ovisno o kratkoročnim vijestima i prelazi u bolji ili umjereniji buking. Hrvatska je po svojoj blizini i primamljivoj ponudi u fokusu njemačkih gostiju. Može se reci da nas drže na oku i čekaju razvitak epidemiološke situacije. Za mnoge naše stalne goste Hrvatska je prvi izbor i kod njih gotovo da i nema mogućnosti da ne odu na planirani odmor u Hrvatsku. Ove godine Hrvatska je zanimljiva i za jednu novu skupinu njemačkih gostiju koji su tradicionalno radije birali neka dalja odredišta koja su im u ovim okolnostima ipak nedostupnija. Za nas je to izvrsna prilika, da pridobijemo nove goste, koji nisu naš uobičajeni profil njemačkog gosta. To je još jedan dodatan razlog zašto je priprema za ovogodišnju sezonu važnija no ikad.

4. Na temelju iskustva prošlogodišnje prekratke sezone, očekivanja su u nas da će opet dobro proći oni koji nude osamu, kuće, apartmani, kampovi…. Kakvo je trenutno stanje rezervacija za naš privatni smještaj, kampove, a kako stoje hoteli?

Najbolje su bukirani kampovi, kuće za odmor i hoteli više kategorije. U ovom pandemijskom vremenu jako je izražen trend većeg prostora za sebe, mogućnosti izoliranja od drugih gostiju, mogućnost bivanja na otvorenom u prirodi, što utječe na odabir smještaja. Međutim, poslije više lockdowna koji su u Njemačkoj od jeseni na snazi, sve više upita imamo i za rad restorana, caffe barova, teretana i sl. Jedan dio Nijemaca je željan slobode i priželjkuju jedan siguran, ali opušten odmor sa slobodom kretanja.

4. Kako smo pretežito auto destinacija, jako nam je važno kako o nama piše moćni ADAC. Kako su oni najveći europski auto-moto klub, a sjedište im je u Münchenu, pitam vas kako oni trenutno gledaju na hrvatske šanse i prilike? Kakva je suradnja HTZ-a i ADAC-a?

ADAC je najveće dobrovoljno udruženje u Njemačkoj koje broji 21 milijun članova. Kako su nam ove godine automobilisti važniji no ikad, tako su nam se i kontakti s tim klubom intenzivirali. Naši napori idu u informiranju i dostavi svih potrebnih podataka, a u mojim tjednim planovima kontakt s ADAC-om uvijek ima prioritet.

Iz tog udruženja su nas ove godine izvijestili kako su regije Istra i Dalmacija u vrhu traženih cestovnih ruta za sezonu 2021., a svibanjski broj njihovog Reise magazina je na 60-tak stranica obradio regije Istre i Kvarnera s Rovinjem na naslovnici. Zbog blizine Hrvatske, a posebno njenih sjevernih morskih regija, iz ADAC-a našoj zemlji daju prednost ispred drugih destinacija. Veseli i podatak kako je u njihovoj aplikaciji za nautiku Hrvatska također jedna od najtraženijih destinacija.

5.Čitao sam izvješća vas i drugih predstavnika HTZ-e o tome kako agencije i općenito stranci vrlo pozitivno ocjenjuju pokretanje “Safe stay in Croatie” . Možete li reći nešto više o tome kako se na taj projekt gleda u Njemačkoj?

Projekt „Safe stay in Croatia“ je izazvao veliko zanimanje medija i agenata na njemačkom tržištu. Sigurnost je tema koja je prioritet u segmentu putovanja tako da smo inicijativom za osmišljavanje nacionalne oznake sigurnosti napravili korak naprijed u imidžu Hrvatske kao destinacije. Ideja je lako razumljiva, a uz to je proizvela ogroman sinergijski učinak budući da je u moru vijesti i uputa, kojima su ljudi već prezasićeni, stavila putokaz na Hrvatsku kao destinaciju koja puno ulaže u sigurnost svojih gostiju. Trenutno je epidemiološka situacija teška u Njemačkoj i Hrvatskoj, tako da ponajprije priželjkujemo pad novo zaraženih, a time i stvaranje osnovnih uvjeta za putovanja.

6. Sigurnost je trenutno u turističkoj industriji najvažnija. Kod nas je počelo i cijepljenje turističkih djelatnika. Na što bismo u turističkim mjestima i uslugama trebali posebno obratiti pozornost?

Rekla bih da je dosljedno provođenje mjera sigurnosti najvažnije. Inicijativa za cijepljenjem turističkih djelatnika je odlična. Inicijativa zelenih otoka isto tako. Obje vijesti prenijela je i najveća bavarska dnevna novina, Muenchner Merkur. Svi gosti koji se odluče za Hrvatsku ove godine će biti oni koji će nam, na temelju svega što smo prezentirali, pokloniti svoje povjerenje. Uvjerena sam da, uzevši u obzir naše iskustvo iz prošle godine, nećemo iznevjeriti naše goste. Nastavno na projekt „Safe stay in Croatia „ , preporučila bi svim našim turističkim subjektima da ispune pristupnicu za dobivanje nacionalne oznake sigurnosti budući je vrlo primjetna preferencija takvih objekata na njemačkom tržištu.

7. Nijemci, a pogotovo oni s juga Njemačke obilježit će i ovu sezonu. Hvalimo se udjelom Nijemaca u ukupnom broju turista koji posjećuju Hrvatsku, no nažalost tek par postotaka od svih Nijemaca koji idu na odmor u inozemstvo dolazi u Hrvatsku. Jeli pravi trenutak, dok naša blizina njemačkom emitivnom tržištu igra važnu ulogu u odlučivanju kamo na odmor, da probamo aktivnijim i novim pristupom povećati broj Nijemaca kojima će Lijepa naša biti odmorišna destinacija?

Prema Reiseanalyse hrvatski udio na njemačkom tržištu putovanja dužih od 5 dana je 3%. Za usporedbu udio Italije je 8,5%, a Austrije 5%. U kamping segmentu je naš udio veći od Italije, u nautičkom segmentu smo vodeća destinacija, kao i u segmentu privatnog smještaja u kojem je Hrvatska u samom vrhu. Ako pogledamo odnos broja dolazaka njemačkih turista i ukupnog stanovništva, Hrvatska sa 0,75 dolazaka po stanovniku ima puno veći intenzitet dolaska u odnosu na konkurente. Na primjer, u Španjolskoj je taj koeficijent 0,25, a u Italiji još puno manji. Hrvatska sve ovo ostvaruje samo s ljetnom sezonom.

U zadnjih deset godina je broj dolazaka i noćenja njemačkih gostiju povećan sa 1,5 na 3 milijuna, odnosno sa 11 na 21 milijun noćenja, a značajniji rast ostvaren je u razdoblju pred i posezone, kada motiv sunca i mora nije presudan. U 2019. u Hrvatsku je zrakoplovom doputovalo 1,2 milijuna putnika iz Njemačke, pa je time broj avio gostiju s njemačkog tržišta pretekao broj avio gostiju s britanskog tržišta. U 2020. godini, prvoj godini pandemije, uspjeli smo biti jedina mediteranska destinacija koja je povećala svoj udio te smo time došli na isti udio kao i Francuska, koja je svjetski prvak u turizmu, a dodatno im pomaže i činjenica što graniči s Njemačkom.

Neovisno o statističkoj analizi, iz njemačkih medija i odnosa prema Hrvatskoj, vidljivo je da je Hrvatska u prošloj pandemijskoj godini opravdala ukazano povjerenje i tako ostvarila napredak u imidžu i tržišnom pozicioniranju. Ipak, smatram da je ova velika kriza ujedno i naša dodatna prilika s obzirom da se, na temelju svih prednosti koje imamo kao destinacija, možemo nametnuti kao ekološki orijentirana destinacija bogate prirodne i kulturne baštine, ali i kao destinacija koja je svjesna odgovornosti prema svojim gostima.