Josip Zaher

Potpredsj. HGK za turizam, trgovinu i finan. institucije


Izvor: Turizmoteka   Foto: HGK


Koja je po Vama temeljna misija Komore u turizmu Hrvatske?

Hrvatska gospodarska komora intenzivno prati situaciju u turizmu, razumije izazove hrvatskog turizma i podržava gospodarske subjekte u nastojanjima da povećaju svoju konkurentnost na svjetskom tržištu. Činjenica da turistički sektor doprinosi sa skoro 18% BDP-a i 8 milijardi EUR prihoda godišnje, dovoljno govori o važnosti turizma u hrvatskoj ekonomiji. Pri tome su važna poluga investicije u turizmu koje predvode ulaganja na nacionalnoj razini.

Turizam je već danas lider u investicijama, novom zapošljavanju i stvaranju novih prihoda, koji sobom treba povući prehrambenu industriju, građevinski sektor, opremaše i sve ostale koji sudjeluju u lancu vrijednosti. Nije dovoljno biti utkan u neki segment investicija u turizmu, već je konačni cilj sve prateće industrije i usluge kroz turizam dovesti na višu razinu efikasnosti, prihoda i osnažiti prepoznatljivost njihovih brandova. Dovoljno je vidjeti kako to rade Austrijanci, a bez sunca i mora… svugdje je prisutan austrijski brand, od avio-prijevoznika preko hotelskog kreveta do boce vode u restoranu.

Misija Komore tako postaje povezivanje domaćih proizvodnih tvrtki s kupcima pa tako i s turističkim sektorom, kao najvećim potrošačem domaćih proizvoda i usluga. Koliko je samo marketinških napora i financijskih sredstava potrebno za doći do 14 milijuna klijenata koji čine 70 milijuna dana boravka u našoj zemlji? To je tržište koje turizam nudi domaćim dobavljačima, a istodobno to je i razlog što je Komora pokrenula specijalizirano izdanje akcije Kupujmo hrvatsko – Hrvatski proizvod za hrvatski turizam koja od lani djeluje kao mjesto susreta domaćih hotelijera s ponuđačima roba i usluga u zemlji.

Uz proizvodnih, naglasak je i na povezivanju sa svim domaćim tvrtkama koje sudjeluju u investicijskom lancu u turizmu. Cilj je svima koji sudjeluju u investicijskom lancu osigurati mogućnost da se ugrade u taj lanac, podižući time konkurentnost cijelog niza domaćih tvrtki.

Kako HGK pomaže turizmu?

Tvrtke iz turističkog sektora organiziranjem kroz HGK i te kako utječu i mogu utjecati na vlastito poslovanje, ali i na ukupnu poslovnu klimu u ovom sektoru. Posljednjih godina uspjeli smo se izboriti, u suradnji s drugim institucijama, za smanjenje stope PDV-a za hotelijere i ugostitelje, a posebno ističemo smanjenje stope PDV-a za više od 1.000 „čarter“ kompanija.

Posljednja pobjeda struke, ukidanje obveze izrade energetskih certifikata za pružatelje usluga u obiteljskom smještaju uključuje preko 70.000 „iznajmljivača“ mikro-poduzetnika, članova HGK Zajednice obiteljskog turizma. Sve navedeno je bilo moguće ukazavši nadležnim tijelima da će poduzetnici u turizmu postati konkurentniji na globalnom tržištu, a država realizirati veće proračunske prihode temeljem većeg prometa. Ističem i aktualnu ulogu HGK u razvoju turističkog sektora - HGK je nedavno pokrenula izradu studije koja bi ukazala na prostor za dodatnim smanjenjem stope PDV-a u turizmu, kako bi se domaće tvrtke dovele u konkurentan položaj spram turističkih tvrtki u zemljama okruženja.

Uz ključne strateške aktivnosti, Komora pomaže i u pronalasku poslovnih partnera organizacijom B2B radionica, organizira i sufinancira nastupe na sajmovima u inozemstvu te nudi informacije o mogućnostima potpora i drugih načina financiranja, EU propisima i natječajima.

HGK organizira u pravilu besplatne edukacije i savjetovanja, seminare, konferencije i prezentacije, studijske posjete, diplomatske i poslovne delegacije te pruža podršku i pokroviteljstva inovativnim projektima, a može biti i partner EU projekata koji pridonose razvoju poduzetništva i promociji turizma.

Kako su organizirane tvrtke iz turističkog sektora u HGK?

Tvrtke vezane uz turističku djelatnost kao članice HGK utječu na propise i uvjete ključne za svoje poslovanja, djelujući kroz 17 strukovnih udruženja, zajednica, grupacija i sekcija u sektoru turizma. Važno tijelo je Turističko poslovno vijeće koje djeluje kao glas ukupnog turističkog sektora i lobira u interesu struke prema kreatorima politika u zemlji i EU, a u uskoj suradnji s Ministarstvom turizma i Hrvatskom turističkom zajednicom.

Sektor za turizam HGK je na raspolaganju svim tijelima javne vlasti u želji za unaprjeđenjem poslovne okoline tvrtki iz sektora turizma, bilo da je riječ o poboljšanju postojeće regulative ili izradi nove, edukacijama i informiranju djelatnika sektora. Koristim ovu priliku i pozivam tvrtke-članice da koriste usluge Komore za unapređenje poslovanja, istaknuvši brojne ustanove i obrte koji su unatrag godinu dana postali dobrovoljne članice HGK.


HGK je prva u Hrvatskoj shvatila ulogu i značaj obiteljskog turizma?

Da, prepoznavši važnost obiteljskog smještaja u Hrvatskoj koji je s preko 50% svih turističkih ležajeva ujedno najveći potrošač u turizmu zemlje, HGK je pred dvije godine pokrenula jedinstveni skup Forum obiteljskog smještaja (FOS).

Danas je FOS mjesto okupljanja mikro-poduzetnika u turizmu s proizvođačima i dobavljačima proizvoda i usluga, čijim je umrežavanjem u svega dvije godine HGK vrlo konkretno omogućila snažniji plasman domaćih proizvoda i usluga – od banaka i osiguranja preko proizvođača namještaja i opreme pa sve do posrednika u turizmu. Štoviše, od ove jeseni kreće i nova inačica akcije Kupujmo Hrvatsko – Hrvatski proizvod za hrvatski turizam, usmjerena na obiteljski smještaj i sve mikro-poduzetnike u turizmu koja će se održati u studenom u Zadru, uz centralno godišnje okupljanje „iznajmljivača.

Što još poduzetnici u turizmu mogu očekivati od HGK?

U suradnji s Fakultetom za turizam i hotelijerstvo u Opatiji, HGK od ove godine omogućava besplatno korištenje programske podrške za benchmarking svim domaćim hotelima, hostelima, kampovima, marinama, charter tvrtkama i lječilištima. Također, moguće je i financiranje izrade raznih studija te informiranje o pokazateljima poslovanja u turizmu i gospodarstvu RH.

Kao suorganizator HTI Konferencije, danas vodećeg europskog skupa koji spaja ponudu i potražnju u wellness, lječilišnom i medicinskom turizmu, HGK već godinama promovira Hrvatsku kao destinaciju zdravstvenog turizma kako bi time potaknula razvoj cjelogodišnjeg turizma koji u pravilu okuplja najkompleksnije usluge i proizvode, a u svijetu bilježi najveće stope rasta – između 12% i 20% godišnje.

Hrvatska gospodarska komora članica je značajnih europskih udruženja u turizmu. Kroz Europsko udruženje putničkih agencija i turoperatora (ECTAA) i Europsko udruženje toplica (ESPA), članicama je omogućen pristup informacijama o legislativi i trendovima, razmjena iskustava te edukacija, a kroz mrežu NECSTour informiranje o održivim modelima razvoja turističkog sektora, natječajima, skupovima i edukacijama.

HGK je jedan od osnivača godišnjih turističkih nagrada. Ima li tu kakvih novosti?

HGK je suorganizator središnjeg turističkog događanja i mjesta okupljanja turističkog sektora u zemlji, Dana hrvatskog turizma, kao partner Ministarstvu turizma i HTZ-u.
Već 20 godina Komora je nositelj akcije Turistički cvijet – Kvaliteta za Hrvatsku kojom se nagrađuju najbolji subjekti u turizmu, a od prošle godine su pored hotela, kampova i marina, uključeni i hosteli, obiteljski smještaj, ugostiteljski objekti, putničke agencije, charteri i spa/lječilišta.

Osim dodjele nagrada turističkom gospodarstvu, HGK u sklopu centralnog događanja organizira već tradicionalni Hrvatski turistički forum, na kojem inozemni eksperti u turizmu, pružaju odgovore na aktualna pitanja i globalne trendove.