Ivana Matušan, direktorica TZG Raba

Izvor: Turizmoteka      Foto: TZG Rab

1. U 2017. ste godini zabilježili dvomilijuntno noćenje čak 12 dana ranije od očekivanog. Kakvi su turistički rezultati na Rabu u 2018.?

Turističkim rezultatom u 2018. godini možemo biti izuzetno zadovoljni – grad Rab je sveukupno ostvario 1.462.379 noćenja, ostvarivši i milijunto noćenje na području grada Raba 13. kolovoza, jedan dan ranije nego lani. Sezona je ostvarena gotovo na razini rekordne lanjske, ali ipak s 1% više noćenja.

Osobno me izuzetno razveselila predsezona, naime, grad Rab je u prvih pet mjeseci ostvario rast u noćenjima za čak 43% više nego lani (ostvareno je 77.608 noćenja u periodu od početka godine do kraja mjeseca), a sam svibanj je ostvario čak 54.747 noćenja, tj. 66% više nego lani.

Takav rezultat ne čudi, praznici Duhova i Tijelova svibanj su „podigli“, lipanj je bio nešto slabiji, točnije za 4,5%, srpanj rastao za 2%, kolovoz bilježio pad od 3%, a rujan opet zabilježio rast od 2%. Tako su ovu sezonu označili usponi i padovi. Međutim u konačnici, Rab bilježi 1% više noćenja.

Osim izvrsne predsezone, izuzetno smo ponosni na turistički prosinac, točnije razdoblje Adventa. Uz odličnu zabavu, koja je Rabljanima omogućila zaista poseban ispraćaj 2018. godine, treba napomenuti kako se na četvrtom Najljepšem otočnom adventu, i čitav niz turista zabavljao u čak četiri hotela (Valamar Imperial, Valamar Padova, hotel International, hotel Ville Arbia), koji su otvorila svoja vrata, pored privatnih iznajmljivača. S obzirom na to, Rab broji u razdoblju 24.12.2018. – 2.1.2019. preko 1000 dolazaka, što je s obzirom na lani porast od 213% te gotovo 4500 noćenja, tj. porast od 95%. Najveći broj noćenja su ostvarili redom: Austrijanci s 1740, Hrvati s 691, Švicarci s 689, Nijemci s 526 te Slovenci sa 522 noćenja.

2. Kako na otoku produljujete sezonu?

Sezonu najviše volimo produljiti lijepim vremenom, međutim, imamo i druge adute u rukavu. Važno je napomenuti kako među zadaćama svake turističke zajednice, prednjače one promotivne, kako bi što više turista privukli u našu destinaciju, ali je iznimno važan i rad na poboljšanju uvjeta za boravak turista u destinaciji te iniciranja novih turističkih proizvoda, čega smo se zdušno primili.

Naime, gledajući 2018. godinu, od Najljepšeg otočnog adventa zimi, kojim smo zakoračili u 2018. godinu, preko Uskrsa na Rabu, Mjeseca šparoga, bike utrke „4 islands“, Mjeseca otočne janjetine, bike utrke BIG 4 MTB, manifestacije „Kantuni“, „Jardin festa“, nezaobilazne Rabske fjere, Treking lige, Underwater Photo Marathon Cupa te Kupa Hrvatske u podvodnom fotografiranju i nezaobilazne „Kanate“ kojom smo 30. rujna ispratili turističku sezonu, s našim partnerima, Gradom Rabom i Pučkim otvorenim učilištem Rab, radimo na stvaranju novih turističkih proizvoda i motiva dolazaka.

Tu još uvijek prednjači Rabska fjera, međutim, u eri aktivnog odmora Rab itekako ima što ponuditi, a to potvrđuju dva kompletno nova projekta koja su započela ove godine - Big 4 MTB bike utrka te Underwater Photo Marathon Cup. Moram svakako napomenuti da bi bez potpore Grada Raba bilo izuzetno teško u ovakvom obimu organizirati ovako kvalitetne manifestacije. Zajedničkim snagama obogaćujemo svakodnevicu našeg lokalnog stanovništva, ali i stvaramo nove motive dolaska u destinaciju.

3. Kako je Rabska fjera utjecala na brendiranje Raba kao destinacije? Gdje je Rab danas na globalnoj turističkoj mapi?

Rabska fjera dio je grada Raba, ona je neraskidiva s poimanjem grada kao turističke destinacije, ali i kao kulturnog središta samog otoka. Rabska fjera okuplja lokalno stanovništvo, koje je organizirano u čitav niz udruga, klubova i udruženja, ali i naše prijateljske gradove San Marino, Kočevje, Sežanu i Koenigsbrunn. Ona ima povijesno utemeljenje na kojem i danas počivaju temelji rapske povijesti. Ne postoji ni približno sličan projekt u Hrvatskoj i regijite sam izuzetno ponosna na postignut nivo kvalitete projekta te naravno, na laskavu titulu Turističkog događaja godine 2018. kojeg je ponijela na prošlogodišnjim Danima hrvatskog turizma na Hvaru. Zaista mnogo znači biti među Top 10 ove turističke godine.

Važno je spomenuti i da je prošlogodišnji Underdog 2018., pseći maraton održan na Monty's Dog Beach & Bar Rab u kolovozu, bio odlično popraćen, između ostalog i od strane agencije Reuters te je tako Rab bio deveta vijest u svijetu. Za jedan grad od cca. 8 tisuća stanovnika, to je zaista veliki uspjeh.
Svim našim projektima, manifestacijama i pristupom prema turizmu, trudimo se biti jedinstveni, inovativni i privlačni. Vjerujem da imamo još prostora za napredak, ali i da se dosadašnji trud svih dionika rapskog turizma itekako vidi.

4. U kojim sve segmentima još vidite prostor za unaprjeđivanje vašeg turističkog proizvoda?

Moram napomenuti kako će me uvijek veseliti bolji rezultat u pred i posezoni, kakvu situaciju imamo u prošloj turističkoj godini. Također, vjerujem da manjim brojem noćenja u srpnju i kolovozu ne gubimo, već dobivamo na kvaliteti boravka turista, koji mogu uživati bez pretjeranih gužvi, dok naši iznajmljivači i hotelijeri mogu za takvu ponudu tražiti veću cijenu. Jer ne smijemo zaboraviti da na području grada Raba živi i lokalno stanovništvo, kojem moraju biti osigurani uvjeti za nesmetano obavljanje svakodnevnih aktivnosti i „normalan“ život.

Uz to, najava novog vala investicija u hotelske kapacitete itekako veseli, a proces repozicioniranja našeg „otoka sreće“ u punom je jeku. Upravo tu vidim prostor za rast našeg turističkog proizvoda – očekujem da će kvaliteta jačati, dok kvantiteta neće biti naš glavni cilj.
Osim kulturnih manifestacija, sigurna sam da ćemo rasti u aktivnom odmoru i broju sportskih manifestacija, u želji da promičemo aktivan i zdrav život našeg lokalnog stanovništva kao i turista. Tome pridonosi i činjenica da će grad Rab u 2019-oj godini ponijeti laskavu titulu European Island of Sport 2019 (Europskog otoka sporta) te tako postati vidljiviji i kroz taj aspekt.

5. Jako ste zadovoljni četvrtim po redu Najljepšim otočnim adventom.

Najljepši otočni advent, četvrti po redu, bio je dosad najsadržajniji, najinteresantniji te najveći!
Ovog smo se puta proširili na čak dva gradska trga, dva prekrasna gradska parka, a vjerujem kako ćemo u narednim godinama moći i dalje raditi na obogaćivanju Adventa i sadržaja u zimskim mjesecima. Činjenica je da je mjesec prosinac , koji je inače za ljetne destinacije vrlo miran, za nas itekako aktivan. Sve to govori u prilog činjenici da je taj projekt na tragu projekta kao što je Rabska fjera. U program i organizaciju je uključeno lokalno stanovništvo, a Najljepši otočni advent sve više postaje motivom dolaska u destinaciju u zimskim mjesecima.

Prošlogodišnji Advent donio je najviše otvorenog kapaciteta u smještaju otkad je započeo ovaj projekt, što znači i veći broj turista, a nadam se da je ovo samo početak razvijanja narednih adventskih programa kao i općenito razvijanja sadržaja u posezoni.
Ukratko, iza nas su brojni zabavni programi, klizalište i ostala ponuda za naše najmlađe te doživljaj božićno - novogodišnje čarolije odmah uz more…sve je to trajalo više od mjesec dana, uz odličan program kako za naše najmlađe, tako i za nas malo starije!

6. Kakva je ponuda obiteljskog smještaja na Rabu?

Grad Rab je specifična destinacija s oko 15 tisuća ležajeva u obiteljskom smještaju, a i sam broj iznajmljivača je impozantan, brojimo ih gotovo 1800.
Rekla bih da je upravo turistička snaga Raba u obiteljskom smještaju jer kroz domove naših iznajmljivača turisti doživljavaju samu destinaciju, te nas već 130 godina vjerno posjećuju.

Prema saznanjima s kojima trenutačno raspolažem, iznajmljivači sve više ulažu u svoje kapacitete te samim time podižu kvalitetu destinacije. Razumijem i činjenicu da im nije lako investirati zarađen novac u nadi da će im se to isplatiti, međutim, u razgovoru s pojedincima koji su upravo to napravili, takav im se potez višestruko isplatio. Vjerujem da će kroz naredne godine Rab i dalje raditi na produljenju turističke sezone, a sve to zahvaljujući iznajmljivačima koji zaokružuju priču svojih kapaciteta kroz dodatne sadržaje poput unutarnjeg bazena, fitness sobe te saune.

7. Mnogi turistički centri sve više ukazuju na opasnost overturizma. Gdje i kako vidite daljnji turistički razvoj grada i otoka Raba?

Daljnji turistički razvoj Raba svakako vidim isključivo kroz rad na kvaliteti turističkih usluga. Koliko god se i dalje spominju dolasci i noćenja kao pokazatelji uspješnosti destinacije, mišljenja sam kako ona ne pokazuju nužno i pravi uspjeh. Kao Rabljanka, ali i direktorica Ureda TZG Rab, smatram kako rapsku posebnost, destinaciju u kojoj mi Rabljani živimo, moramo njegovati i ostaviti za buduće naraštaje. To definitivno nećemo moći budemo li se kretali prema overturizmu i zaradi bez obzira na posljedice.

Veseli me što naši hotelijeri, ali i privatni iznajmljivači, shvaćaju kako kroz manji broj turista ne zarađuju manje, nego više te time manje troše resurse, ostavljajući puno bolji dojam turistima jer im se mogu posvetiti u potpunosti.