Ina Rodin, direktorica predstavništva Hrvatske turističke zajednice u SAD-u

"Upoznavanje kulture destinacije jedan je od glavnih aktualnih trendova"

Izvor i foto: Turizmoteka      Razgovarao: Đuro Tomljenović

Od 2014. direktorica predstavništva Hrvatske turističke zajednice u SAD-u je Ina Rodin koja ima višegodišnje iskustvo u hotelskoj i turističkoj industriji, odnosno rad u nacionalnim i internacionalnim kompanijama te obrazovnim institucijama. To svoje bogato znanje svakodnevno joj koristi u SAD-u i Kanadi za pozicioniranje i povećanje prepoznatljivosti Hrvatske kao poželjne turističke destinacije, s raznolikom ponudom cjelogodišnjih turističkih proizvoda. Da je u tome uspješna dokaz su brojne nagrade i priznanja koje je dobila, a ponajviše činjenica da od 2014. godine do danas Hrvatska bilježi dvoznamenkasti rast turističkog prometa iz SAD-a i Kanade, te je jedna od glavnih rastućih destinacija za putnike iz Sjeverne Amerike.

1. Gospođo Rodin, koja je tajna uspjeha hrvatske turističke ponude na tržištu Sjeverne Amerike? Donedavno je Hrvatska bila nepoznat pojam.

U zadnjih nekoliko godina Hrvatska se pozicionira kao atraktivna i sigurna turistička destinacija koju mnogi Amerikanci uspoređuju s Grčkom ili Italijom od prije petnaestak godina u kontekstu autentičnosti ponude i doživljaja te gostoljubivosti lokalnog stanovništva. Često se može čuti da je Hrvatska skriveni dragulj Mediterana i odlična alternativa putovanju u Italiju i Francusku koje su najpopularnija odredišta Amerikanaca.

Uz kvalitetan spoj prirodnih i kulturnih atrakcija, bogatoga povijesnog nasljeđa, raskošne eno-gastronomije itd., smatram da je rast popularnosti Hrvatske na tržištu Sjeverne Amerike rezultat dobro osmišljenih promidžbenih aktivnosti javnog i privatnog sektora, kontinuirana prisutnost u vodećim medijima (New York Times, Los Angeles Times, USA Today, Travel + Leisure, Departures, Conde Nast Traveler, CNN Travel, National Geographic, Afar itd.) i recentne holivudske filmske produkcije u Hrvatskoj. Tako je snimanje serije Igra prijestolja, filma Robin Hood, Zvjezdanih ratova, Mamma Mia 2 itd. povećalo prepoznatljivost destinacije i interes za upoznavanjem Hrvatske.

Dodatno je uspjeh hrvatske nogometne reprezentacije na Svjetskom nogometnom prvenstvu u Rusiji povećao vidljivost i osnažio poziciju Hrvatske na turističkoj mapi te osvojio srca mnogih Amerikanaca.
Na sjevernoameričkom tržištu Hrvatska je „u modi“ i nalazi se među top pet emerging destinacija što potvrđuje snažan dvoznamenkasti rast turističkog prometa od 2016. godine (+20 %). Najave za 2019. godinu vrlo su optimistične jer su Hrvatsku sva značajnija putnička udruženja i mediji uvrstili u grupu destinacija koje treba posjetiti. Osobito smo ponosni na Virtuoso koji je uvrstio jedrenje hrvatskom obalom u devet obaveznih iskustava.
Trebamo maksimalno kapitalizirati ovaj trend i učiniti sve što je u našoj moći da potraje. Također, trebamo osvijestiti činjenicu da je SAD najznačajnije daleko emitivno tržište za Hrvatsku.

2. Koji su naši “asovi u rukavu” osim prekrasne obale s otocima i jedrenja, bogatoga kulturno-povijesnog nasljeđa i nacionalnih parkova?

Trendovi putovanja Amerikanaca u 2019. godini su krstarenja, odgovorni/održivi turizam, organizirana putovanja, kulturno povezivanje s destinacijom i lokalnim stanovništvom, nova i autentična iskustva što ide u prilog našoj ponudi. Trebamo igrati na kartu lokalnih iskustava koja su dobrim dijelom povezana s našom bogatom eno gastronomskom ponudom – lov na tartufe, branje i kušanje kamenica, upoznavanje pradomovine Zinfandela (Tribidrag – In Search of Zin), branje soli, branje i priprema motara, fjaka kao „truly Croatian experience“, itd.

3. Kod nas je još uvijek pomama za velikim brojevima. Još uvijek prekratku sezonu želi se iskoristiti gradnjom sve više kreveta. Što učiniti i kako dodatno unaprijediti našu ponudu u cilju privlačenja većeg broja Amerikanaca? Jesmo li uopće svjesni potencijala toga tržišta?

Da ste mi postavili pitanje o svjesnosti i razumijevanju potencijala američkog tržišta prije nekoliko godina, moj odgovor bi bio negativan. No to se mijenja i srećom sve se veći broj predstavnika hrvatskog gospodarstva okreće američkom tržištu i prilagođava ponudu gostima „dubljeg džepa“. Riječ je o dalekom tržištu te je to vjerojatno jedan od razloga određenih oklijevanja predstavnika hrvatske turističke ponude. No dugoročno gledano mogućnosti i koristi od rasta potražnje sa sjevernoameričkog tržišta za hrvatski turizam su višestruke.

Spomenuli ste i sezonalnost. Upravo američki gosti mogu vrlo pozitivno utjecati na sezonalnost hrvatskog turizma jer je riječ o cjelogodišnjim putnicima koji većinom odsjedaju u hotelima s 4 i 5 zvjezdica. Što se tiče unaprjeđenja ponude naglasak bih stavila na stvaranje uvjeta za greenfield investicije - razvoj visokokvalitetnih i multisadržajnih hotela i resorta (tzv. mixed-use resort), dolazak internacionalnih hotelskih brendova i ekspertize, obogaćivanje ponude za shopping, poboljšanje kvalitete usluge te unaprjeđenje prometne povezanosti, osobito zračne povezanosti.

4. U Hrvatskoj se najavljuju nove investicije. Prizivaju se internacionalni hotelski brendovi. Traže li Amerikanci brendirane hotele i u Hrvatskoj?

Amerikanci preferiraju brendirane hotele što je dobrim dijelom vezano uz sigurnost koju brend nosi te loyalty programe. To ne znači da svi hoteli moraju nositi naziv Marriott, Hilton, Four Seasons i sl. Imućniji gosti traže lokalni štih, obiteljske i butik hotele, a dodatna je potvrda dobrog izbora ako su ti hoteli članice prestižnih marketinških alijansi kao što su The Leading Hotels, Small & Luxury Hotels, Relais & Chateaux, Virtuoso itd.

5. Čini mi se da svoju turističku ponudu sve više prilagođavamo našim gostima. Slično kao u Španjolskoj, Grčkoj, Turskoj svoju ponudu nerijetko temeljimo na svojoj percepciji što naš gost želi. Poznajete dobro svjetsku turističku scenu, što danas turisti traže i očekuju na odmoru?

Dobra bi praksa trebala biti negdje u sredini – neophodno je utvrditi što ciljani gosti traže i očekuju u destinaciji, no isto tako treba zadržati autentičnost koja je odraz naše kulture življenja jer je jedan od osnovnih motiva putovanja novih generacija turista upravo edukacija i duhovno obogaćivanje.

6. Priča o zdravstvenom turizmu izgleda, kod nas, dobiva konačno zakonodavne okvire. Wellness industrija u svijetu raste brže od globalne ekonomije. Kako Hrvatska to može iskoristiti?

Zdravlje i industrija ljepote su budućnost. Hrvatska ima sve potrebne preduvjete za kvalitetnu destinaciju zdravstvenog turizma - optimalnu klimu, ekološki očuvanu destinaciju, prirodne resurse (izvori mineralnih i termalnih voda, more, jezera, šume, parkove itd.), organsku hranu, relevantna znanja i ljudske resurse te vjerujem u sve bolju tržišnu poziciju naše zemlje kada je u pitanju ovaj segment.

7. HTZ je u promociji Hrvatske u Sjevernoj Americi napravila veliki iskorak. HTZ i Predstavništvo HTZ-a u New Yorku dobili su priznanje od američke turističke i marketinške struke za primjer real-time marketinga Hrvatske na društvenim mrežama za vrijeme održavanja finala američke nogometne lige Super Bowl 2015. Kako dalje? Što je novo u promociji 2019.?

Sjevernoameričko tržište broji pola milijarde stanovnika i predstavlja veliki izazov za izbor i provedbu produktivne promocije. Naglasak je na B2B aktivnostima poput suradnje s ključnim udruženjima američkih turoperatora i agencija – USTOA, Virtuoso, Signature Travel Network itd., suradnji s vodećim turističkim internetskim portalima kao što su TripAdvisor, Expedia ili TravelZoo, a tu su i PR aktivnosti.
Uspjeh real-time marketinške kampanje za vrijeme Super Bowla 2015. bio je kombinacija prepoznavanja i korištenja odlične prilike te timskog rada. Sport i sportski uspjesi, filmske produkcije, suradnja s influencerima i tzv. celebrity endorsement u fokusu su i iskoristit ćemo ih u funkciji promotivnih aktivnosti.

8. Kakav je potencijal promocije Hrvatske hrvatskim proizvodima na američkom tržištu? Imamo li argumente i proizvode za kampanju „Made in Croatia“ na tom najbogatijem tržištu?

Apsolutno. Paški sir, Startasice iz Borova, Rimac automobili i hrvatska vina samo su neki od naših proizvoda koji su se etablirali na ovom tržištu. I dalje je veliki potencijal u valorizaciji priče o hrvatskim vinima, maslinovom ulju, tartufima, kravati, esencijalnim uljima, lokalno proizvedenoj organskoj kozmetici i sl.

9. Ove godine dobivate pomoć. Otvara se ured HTZ, uz sadašnji na istočnoj, i na zapadnoj obali SAD-a. Kakvu Hrvatska može očekivati turističku godinu 2019. glede američkih gostiju?

Uz otvaranje ureda na zapadnoj obali, koji će svakako olakšati operativno poslovanje, naglasila bih i ovim putem pohvalila povećanje angažmana i investicija nekoliko turističkih zajednica županija, kao i podršku privatnog sektora, destinacijskih menadžment kompanija i hotelijera bez kojih ne bi bio zamisliv i moguć uspješan nastup u Sjevernoj Americi.

Prema prognozi za 2019. godinu očekuje se izražen nastavak rasta, no po stopi oko 18 -20%. U prilog rasta putovanja iz SAD u Hrvatsku ide povoljna gospodarska situacija u SAD-u, popularnost Hrvatske kao jedne od glavnih emerging destinacija, prisutnost u ponudi gotovo svih aktivnih organizatora putovanja. Najavljeni direktni let American Airlines kompanije na relaciji Philadelphia – Dubrovnik u sezoni 2019. trebao bi dodatno potaknuti turistički promet iz SAD-a te animirati ostale velike kompanije za bolje zračno povezivanje SAD-a i Hrvatske.

10. Dobro poznajete što Amerikanac voli i ne voli, želi i traži kada krene u posjetu nekoj, kao mi, maloj zemlji. Kakav bi savjet dali našim turističkim djelatnicima kojima su gosti iz Sjeverne Amerike uvijek dobrodošli?

Našim turističkim djelatnicima bih poručila da nastave biti dobri i gostoljubivi domaćini jer američki gosti to posebno cijene, a također preporučam kreiranje personaliziranih dodatnih usluga, kvalitetnu komunikaciju i prijateljsko okruženje. Važno je da promoviramo lokalnu kulturu življenja jer ćemo tako gostima iz Amerike omogućiti uključivanje u život i rad lokalnog stanovništva. Upravo je upoznavanje kulture destinacije u kojoj gost boravi jedan od glavnih aktualnih trendova.