Dragan Pujas, predsjednik Uprave Plave Laguna
"Ovu godinu zasigurno će ponovno obilježiti last minute booking za hotelski smještaj"
Plava Laguna d.d. je tvrtka iza koje postoji već više od 60 godina uspješnog rada i razvoja, temeljenog na ekološkim principima i održivom razvoju, tijekom kojeg je zauzimala lidersko mjesto u hrvatskom turizmu. U svom smještajnom portfelju imaju 20 hotela, 11 apartmanskih naselja i 9 kampova. Ukupno imaju 16.219 smještajnih jedinica.
Plava Laguna u vrhuncu turističke sezone zapošljava oko 3000 ljudi, od čega više od polovice na jedan od oblika suradnje na neodređeno vrijeme. Dnevno može ugostiti preko 43 tisuće gostiju (Poreč, Umag, Rijeka) .
Ta porečka hotelska tvrtka spremno ulazi i u realizaciju ovogodišnje turističke sezone, jasno sa svim teškoćama i nedoumicama koje nam donosi i ova turistička godina. Pred početak i ove, kovidom opterećene turističke sezone, razgovarali smo s predsjednikom Uprave Plave Laguna Draganom Pujasom.
Neizvjesnost nas prati i na početku ove turističke godine. Kada u Plavoj Laguni započinje proljetno otvaranje vrata gostima?
Plava Laguna od 1. travnja imat će otvorene hotele Parentium i Park u Poreču, Melia Coral for Plava Laguna u Umagu te hotel Bonavia u Rijeci posluje cijelo vrijeme tijekom 2021. Iza 20. travnja otvaramo sve naše kampove u Poreču i Umagu pa planski tijekom travnja i svibnja i druge čvrste objekte. Naravno, sve će ovisiti o restrikcijama, odnosno o pravilima na granicama i epidemiološkom okviru na našim emitivnim tržištima.
Uskršnji blagdani su pred nama, no nažalost većina zemalja odakle nam najviše gosti dolaze su zbog kovida praktično zatvorene. S kakvim očekivanjima idemo u sezonu?
Booking za Uskrs je očekivan s obzirom na epidemiološku situaciju na našim emitivnim tržištima, kao i s obzirom na mjere/restikcije koje još uvijek vrijede u tim zemljama, kao i s obzirom na još uvijek nedovoljnu procijepljenost europskih zemalja. Potražnja gostiju rasti će proporcionalno poboljšanju epidemiološke situacije, proporcionalno udjelu procijepljenosti te popuštanjem restrikcija. Ljudi su željni putovanja, ali i dalje zabrinuti za svoje zdravlje, kao i za nejasnu situaciju što ih čeka nakon povratka u domovine. Prije svega potrebno je da znaju da će normalno moći doći do svog odredišta te isto tako , normalno se vratiti u svoju domovinu, bez potencijalnih problema kao što su potencijalne karantene ili/skupi PCR testovi.
U prošloj, kovidom opterećenoj turističkoj godini, nisu nas zaboravili naši tradicionalno stari gosti. Sve se zemlje okreću domaćim gostima, kako je u Plavoj Laguni?
Domaći turizam čini vrlo malo ukupnog turističkog prometa u Plavoj Laguni, no imamo nekoliko različitih akcija u kojima upravo domaćima osiguravamo popuste u našim objektima. Nadamo se da će ih to motivirati da svoje odmore provedu u Hrvatskoj i u Plavoj Laguni. Što se ostalih gostiju tiče, prije svega smo okrenuti na zemlje u okruženju kojima smo mi autodestinacija, kao što su Slovenija, Austrija, Italija, Njemačka, Češka, Slovačka, Mađarska.
Mijenjaju se navike gostiju. I vi ste uveliko obogatili svoju smještajnu ponudu.
Gosti su u ovom trenutku zainteresiraniji za hotele viših kategorija, kao što su Park i Parentium u Poreču i za lukuzne vile (Bellevue u Poreču, Melia Istarske vile u Umagu). Dobro ide i prodaja za objekte koji su nedavno obnovljeni, kao što su Garden Suites&Rooms Sol Umag koji su odvojeni objekti od hotela, a gosti mogu koristiti sve hotelske sadržaje. Nadalje, dobro se prodaju kampovi, posebice Park Umag u kojem smo prošle godine uredili novi atraktivan bazenski i FnB kompleks u vrijednosti gotovo 40 milijuna kuna.
Kakve ove godine možemo očekivati cijene u vašim objektima? U nama konkurentnim zemljama u potrazi za gostima smanjuju cijene.
Cijene su ostale na razini prošle godine, s time da trenutno imamo aktivne early booking popuste. Ovu godinu zasigurno će ponovno obilježiti last minute booking za hotelski smještaj, jer ljudi čekaju posljednji trenutak za rezervaciju smještaja s obzirom na trenutne nesigurnosti na svim tržištima.
I ove godine, pitanje svih pitanja je sigurnost i zaštita od kovida. Veliki se napori čine da bi se gost osjećamo sigurnim.
Da, i mi u Plavoj Laguni uložili su jako puno kako bismo osigurali najveću sigurnost naših gostiju i osoblja, od postavljanja pleksiglasa na sve potrebne prostore, osiguravanjem dezinficijensa, kao i zaštitnih maski, dodatnog osoblja za rad na buffet stolu tijekom doručka i večere, treninga zaposlenika i drugo. Plava Laguna također je od ove godine i dio Safe Stay in Croatia projekta, ali smo i u procesu realizacije jednog prepoznatljivog internacionalnog certifikata.
U 2020. godini investirali smo u certifikat TÜV -a (dio TUV NORD GRUPE) da nam pomogne u implementaciji verificiranog programa„Higijena i čistoća“ za sigurnosne smjernice i procedure kako bi u našim objektima ostvarili najsigurnije zdravstvene uvjete. Najvažnije nam je zadržati sigurnost i zaštititi zdravlje naših gostiju i radnika te će takva vrsta certifikata biti prioritet i za 2021. godinu.
Uložili smo i u IT rješenja. Na primjer, razvili smo mGUEST aplikaciju za domaćinstvo kojom je između ostalog, omogućena beskontaktna rezervacija mjesta u restoranu tijekom pansionskih obroka i programa Activities&Experieces, moguće je naručiti u sobu dodatne ručnike ili nešto slično.
Također, naši najvjerniji gosti, paušalci u kampovima mogu koristiti zasebne samoposlužne interaktivne terminale za prijavu/odjavu na recepciji kampa. Ta je usluga dostupna 24 sata za sve ulaske i izlaske.
Turizam je još uvijek kod nas uglavnom sezonska djelatnost. Zbog toga je svakog proljeća potražnja za „sezoncima“. Kako vi stojite sa djelatnicima?
Što se zaposlenih tiče, Plava Laguna u špici sezone zapošljava oko tri tisuće radnika, od čega je polovica zaposleno na jednom od oblika trajne suradnje - stalni radnici, stalni sezonci, a polovica su sezonski radnici. Radnike svakako prije svega tražimo u domaćem bazenu, međutim , proteklih nekoliko godina oslanjali smo se na strane radnike, s obzirom na povećanje kapaciteta zbog investicijskog ciklusa.
Trenutno imamo zaposleno 1200 stalnih radnika, a dodatno će se zapošljavati ovisno o otvaranju objekata, odnosno potražnji gostiju. Naši kolege iz ljudskih resursa već odavno marljivo rade na dogovorima za ljetni rad sa stotinama ljudi, kako iz Hrvatske, tako i iz regije. Posebice u ovakvim godinama smo se uvjerili kako je dobra priprema pola obavljenog posla. Zadržali smo financijsku stabilnost, stabilnost radnog okruženja i , najvažnije, radna mjesta, tako da možemo spremni ući u realizaciju 2021. godine.
I za kraj, kako vi gledate na uvođenje Covid putovnica?
Preduvjet normalne sezone je i normalan protok gostiju na granicama. Covid putovnica može samo biti dokument kojim se ubrzava protokol putovanja, ali nikako ne smije biti jedini uvjet za putovanje. Kakva god pravila i procedure budu uvedene, bitno je da se znaju na vrijeme, i osiguraju jasne i nedvosmislene smjernice bez da se mijenjaju kao što su to radili prošle godine.