Boris Žgomba, predsjednik uprave UNILINE d.o.o.

Izvor: Turizmoteka      Foto: UNILINE

1. Već više od dvadeset godina Uniline posluje na domaćem i inozemnom tržištu destinacijskih menadžment kompanija. Što je ključ vašeg uspjeha?

Od osnivanja 1996. godine kontinuirano pratimo zahtjeve tržišta i prilagođavamo se trendovima s ciljem pružanja kompletne usluge klijentima. Od početka smo se pozicionirali kao turistička kompanija specijalizirana za oblikovanje i razvoj ponude iz Hrvatske i regije. I uspjeli smo u tome - 2016. godine proglašeni smo najuspješnijom turističkom kompanijom u sektoru putničkih agencija i turoperatora, a 2017. smo dobili nagradu za najbolju hrvatsku DMK turističku agenciju.
U Unilineu kontinuirano razvijamo različite segmente ponude te se kontinuirano razvijamo i širimo. Uz urede u Zagrebu i Puli, imamo ured u Bosni i Hercegovini, Sloveniji, Srbiji, Kini, Južnoj Koreji i Indoneziji, i tu nećemo stati.

2. Spomenuli ste nova tržišta. Gdje bilježite najveći potencijal i potražnju?

Nakon Kine, Južne Koreje i Indonezije najveći potencijal za rast u narednom periodu vidimo na tržištima Sjeverne i Južne Amerike te Indije, a planiramo i širenje na Australiju i Novi Zeland. Ipak, i dalje su nam jednako važna i dosadašnja emitivna europska tržišta na kojima pratimo trendove te našim gostima i partnerima nastojimo uvijek pružiti kvalitetnu uslugu i ono što je u ovo vrijeme najvažnije – doživljaj!

3. Zbog kontinuiranog poslovnog rasta, otvaranja novih segmenata i tržišta u kontinuiranoj ste potrazi za novim stručnim kadrovima zbog čega ste osmislili vlastiti program stipendiranja. Koji su ciljevi programa i kome je namijenjen?

Kao i svi u sektoru, ali i općenito na tržištu rada, nailazimo na problem pronalaska i zadržavanja kvalitetne radne snage, a upravo zbog našeg raznolikog poslovanja uvijek imamo potrebe za kadrovima i to različitih profila te razine iskustva. Program stipendiranja jedan je od modela koji smo osmislili za privlačenje mladih, kreativnih i ambicioznih ljudi koji već za vrijeme studiranja žele započeti razvijati svoju karijeru u atraktivnom sektoru kao što je turizam. Prvenstveno se to odnosi na studente iz polja turizma, financija, informatike, kulture te ekonomije, a uz samu stipendiju od 1250 kuna, studentima omogućavamo stjecanje iskustva već za vrijeme studiranja i to putem stručne prakse.

Cilj programa je olakšati studiranje mladim, talentiranim osobama te im kroz poseban mentorski program pružiti priliku da upoznaju Uniline i započnu svoju karijeru u turizmu. Pozivam i ovom prilikom sve studente završnih godina preddiplomskih i diplomskih studija iz cijele Hrvatske da se prijave, postanu Unilineovi stipendisti i odrade stručnu praksu u Puli ili Zagrebu. Natječaj je objavljen na našoj web stranici i traje do 31. listopada 2019.

4. Glavni dio turističke 2019. godine sada je već iza nas. Jeste li zadovoljni i kako se pripremate za sljedeću sezonu?

Dosadašnji rezultati ove turističke godine su na razini očekivanog te smo i mi u Unilineu zadovoljni s ostvarenim rezultatima. Svakako, možemo reći da je ova godina izazovna te se trebamo potruditi maksimalno iskoristiti i ovo razdoblje posezone kako bi se planovi, koji su u cijelom sektoru pa tako i u Uniline-u postavljeni veoma ambiciozno, i ostvarili. Smatramo da smo na vrijeme anticipirali da su godine visokog rasta turističkog prometa u Hrvatskoj iza nas te smo prilagodili ponudu i kvalitetu očekivanjima gostiju. Glede naredne turističke godine, nemamo posebne pripreme, već kao i ranijih godina, kontinuirano pratimo trendove i radimo na edukaciji naših zaposlenika i partnera, a ono na što smo veoma ponosni jest da naš posao nije sezonski, već cjelogodišnji.

5. Kako proces digitalizacije utječe na rad kompanije poput Unilinea? Jesu li potrebne velike prilagodbe?

Razvoj tehnologije i digitalizacija svakodnevno donose brojne nove izazove i prilike koje moramo prihvaćati i koristiti. Organizacija putovanja danas je zahvaljujući tehnologiji puno jednostavnija i brža što je naravno utjecalo i na promjene poslovnih modela turističkih agencija. Agencijama je digitalizacija omogućila brojne koristi - pojednostavili su se procesi, smanjili određeni troškovi te se olakšalo ukupno poslovanje, a to smo sve iskoristili za kreiranje još atraktivnijih ponuda klijentima.

6. Uniline je nositelj Europcar franšize. Koji su planovi u tom segmentu?

Gotovo deset godina nositelj smo Europcar franšize. Krenuli smo s tridesetak vozila, a danas naš vozni park broji oko 1500 vozila svih kategorija. Uz to, imamo poslovnice u svim većim hrvatskim zračnim lukama što nas svrstava u sam vrh rent a car kompanija u Hrvatskoj. Želja nam je taj segment poslovanja i dalje ojačati i razvijati, posebice kroz nove poslovne oblike i kanale prodaje usluga iznajmljivanja vozila. Također, imamo i plan daljnjeg širenja na nova tržišta, posebice na američko.

7. Puno radite i s privatnim iznajmljivačima, što im savjetujete, kako održati konkurentnost u današnje vrijeme iznimno velike konkurencije?

U strukturi ukupnog turističkog smještaja u Hrvatskoj privatni smještaj zauzima značajan udio, što je specifičnost Hrvatske u odnosu na druge razvijene turističke zemlje. Trenutno je situacija takva da u privatnom smještaju nedostaje razlikovnosti i da je tržište u tom segmentu zasićeno. To znači da će ubuduće za održavanje konkurentnosti biti nužno više i bolje pratiti tržišne trendove, ulagati u kvalitetu i unaprjeđenje ponude, kao i koristiti različite prodajne strategije i kanale. Trebat će kontinuirano stvarati dodanu vrijednost za goste.

Na Danu otvorenih vrata Unilinea održali smo edukaciju za privatne iznajmljivače i zabilježili njihov izniman interes, što pokazuje da su spremni na stjecanje novih znanja i nadogradnju ponude. Pritom, njihovi iskoraci ne moraju biti veliki, mi smo im pokazali primjerice da investiranje u dodatni sadržaj kao što je ponuda bicikala, kajaka, SUP-ova, društvenih igara, konzola i ponude za djecu može vrlo kvalitetno produžiti sezonu i popuniti kapacitete i izvan srpnja i kolovoza, ali i omogućiti veću cijenu. Trendovi i detalji su jako bitni u turizmu.

8. Europske države snižavaju stope PDV-a na hotelski smještaj i ugostiteljske usluge radi konkurentnosti. Jeste li zadovoljni planovima budućeg poreznog rasterećenja turizma u Hrvatskoj i što mislite kako će oni utjecati na industriju, a samim time i na vaše poslovanje?

Predložene mjere poreznog rasterećenja važne su zbog jačanja konkurenata i sve zahtjevnijih tržišnih izazova i vjerujem da će značajno utjecati na sigurnost, motivaciju i zadovoljstvo kvalitetnih zaposlenika, a samim time i na kvalitetu usluge. U dijelu turističkih agencija, koje u Hrvatsku dovode 60 posto gostiju u pred i posezoni, i dalje aktivno zagovaramo rješavanje problematike posebnog postupka oporezivanja koje značajno opterećuje naše poslovanje te nas stavlja u neravnopravan položaj u odnosu na agencije iz susjednih zemalja i drugih subjekata na tržištu.

9. Koje su, prema vama, ključne prednosti Hrvatske kao turističke destinacije, a na čemu ćemo morati dodatno raditi kako bismo i dalje ostali konkurentni na sve dinamičnijem turističkom tržištu?

Kao turistička destinacija, Hrvatska je percipirana kao zemlja bogata netaknutom i neuništivom prirodom i toplim, osobnim pristupom prema gostu. Recept je stoga vrlo jednostavan. To trebamo nastaviti njegovati i raditi na tome da što više podižemo razinu kvalitete usluge kao i da razvijamo sve segmente ponude koji mogu produljiti sezonu. Važno je ulagati u razvoj ponude te kontinuirano razvijati nove proizvode i usluge koje će gostu pružiti jedinstveni doživljaj te ga privući da odabere upravo Hrvatsku kao destinaciju za svoj boravak.