Tako govori uspješni Tulio!

Izvor: Turizmoteka                  Foto: San Rocco

Piše: Đuro Tomljenović

U ovim toplim ljetnim danima, dok čitam (i prenosim na stranice Turizmoteke –u rubrici „Iz drugih medija“) mnoge ocjene o uspješnosti ili neuspješnosti ove sezone, o srpanjskim rupama, o tome gdje se griješi ili kako bi trebalo s turizmom dalje, više, bolje…. Naišao sam na jedan tekst na portalu Indeks.hr

Taj portal prenosi razmišljanje dugogodišnjeg turističkog djelatnika, Tullia Ferneticha, vlasnika obiteljskog hotela San Rocco u unutrašnjosti Istre, u Brtonigli. Tulio i njegova obitelj dobili su u proteklih 20 godina rada brojna priznanja za rad (najbolji obiteljski Heritage hotel u Hrvatskoj posljednjih 5 godina) i nisu posustali premda su prošli težak put koji prolaze hrvatske obitelji koje su se odlučile otvoriti male obiteljske hotele. No, to je druga tema….

Nakon što sam pročitao brojne komentare o ovogodišnjoj sezoni, iz pera poznatih novinara, znalaca, profesora i političara, ugodno su me iznenadile mudre i jednostavne ocjene i komentari hrvatskog turističkog trenutka izrečene od vrijednog i uspješnog Tulia Ferneticha.

U kratkom intrevjuu Tulio je po meni uputio vrijedne i važne poruke koje bi trebalo saslušati i razmotriti. Bit ću hrabar i drzak, pa ću reći, svatko tko bude radio novu strategiju hrvatskog turizma u idućem petogodišnjem razdoblju, morao bi uvažiti poruke i zaključke vrijednog, uspješnog i pametnog Tulia. Turizam se ipak događa na terenu, a ne u kabinetima i uredima!
No, da ne duljim. Izdvojio sam neke misli i poruke Tulia Ferneticha . Pročitajte ih, pa sami zaključite, pretjerujem li kada kažem da je pogodio u svemu što je rekao u sridu!

Tulio Fernetich:
• "Ova će sezona na vidjelo izbaciti sve probleme koji se godinama znaju, ali ih službene turističke institucije uporno prikrivaju misleći da će se takav trend rasta vječno nastaviti kao plod neke promišljene pozitivne strategije“.
• „Više nego što brojke pokazuju, pada kvaliteta turizma, odnosno potrošnja. Sve manje ima turista koji troše, spavaju u destinaciji, jedu po restoranima, a sve više je onih koji su samo u prolazu s organiziranim grupama, koji dođu posjećivati naše gradove“.
• „Za nas su do sada bile važne samo brojke i uvjeravali smo sami sebe kako smo mi najbolji umjesto da budemo kritični i da odlučimo što želimo i kakav turizam hoćemo".
• "Ako rekordne brojke imaju za cilj stvaranje profita koji u većini slučajeva ne ostaje u Hrvatskoj, a istovremeno Hrvatskoj ostaju neugodnosti sa zbrinjavanjem otpada, opskrba vode, struje, kaos u prometu, nekontrolirano trošenje teritorija, uvoz radne snage sa svim socijalnim problemima o kojima će se još pričati, takav turizam nama ne treba“.
• „Prije svega trebamo stati s brojanjem turista i ugledati se na svijetle primjere poput Toskane, Provanse ili Alto Adige te zabraniti daljnju devastaciju obale i stati s apartmanizacijom“.
• „Turizam nije brojanje turista i prodaja kreveta, nego prodaja doživljaja, gastronomije i tradicije kako bi se kroz turizam u svijetu prodavala i promovirala naša vina, ulja i ostali vrhunski proizvodi iz Hrvatske.“
• "Treba prestati sa zatvorenim resortima i all inclusive ponudom. Turizam mora biti izravna poveznica između naših seljaka, ribara ili proizvođača hrane sa svijetom, i to s ciljem njihovog boljeg življenja i kvalitetne promocije Hrvatske u svijetu.“
• „Treba podržati i omogućiti da se turizmom bave oni poduzetnici, građani, obitelji koji dugoročno razmišljaju, koji razmišljaju da će se poslije njih i naša i njihova djeca moći baviti turizmom. Nama treba održivi, a ne masovni dvomjesečni turizam s jedinim ciljem stvaranja profita, a da istovremeno mladi moraju iseljavati iz Hrvatske jer ovdje za njih nema posla ni budućnosti".
• "Te mobilne kućice su zapravo prave kućice, ali na njih se ne plaćaju komunalni doprinosi i one na takav način predstavljaju nelojalnu konkurenciju ostalim kategorijama, prvenstveno našim ozbiljnim privatnim iznajmljivačima.“
• „S takvom katastrofalnom poreznom politikom, s takvim nametima i PDV-om od 25 posto koji je najveći u okruženju, ne isplati se ulagati u hotele, nego otvarati druge kategorije smještaja bez usluge i osoblja te plaćati neki smiješni paušalni godišnji iznos".
• „Ako budemo omogućili nekontrolirano povećanje broja kreveta u hotelima, nezadovoljstvo koje je ove godine izraženije kod vlasnika apartmana, sutra će biti kod hotelijera. Planeri i stručnjaci, istaknuo je, moraju utvrditi broj kreveta koji optimalno valorizira teritorij, omogućava kvalitetnije življenje domicilnog stanovništva i koji neće ugrožavati tradicije, običaje i demografsku strukturu teritorija. Neko vrijeme, možemo živjeti od tog masovnog turizma, no to nije dugog vijeka i nije dobro.“
• „Ako mislimo raditi samo dva mjeseca u sezoni, onda je to propast hrvatskog turizma jer na tim osnovama nikad nećemo biti konkurenti Turskoj i ostalim sličnim destinacijama".
• „Današnja struktura turista je takva da traže jeftinu hranu koja je u principu nekvalitetna. Visoka gastronomija ne može biti jeftina, zahtijeva stručno osoblje i vrhunske namirnice koje su jako skupe. PDV od 25 posto ako se ne promijeni, uništit će ne samo gastronomiju nego i cijeli turizam".
• Ulazni troškovi u visokoj gastronomiji su, kaže, nevjerojatno visoki pa se takva ponuda kod nas ne isplati jer je potražnja relativno limitirana.
• "Svi naši gosti i gosti koji posjećuju takve restorane su ciljani gosti koji dođu radi naše kvalitetne gastronomije i vraćaju se. Na masu turista koji pune statistike hrvatskog turizma ne treba računati. I kod nas je buking u srpnju i kolovozu usporen dok već sad imamo jako dobro bukiran 9. i 10. mjesec jer nam tada počinju dolaziti kvalitetni turisti, koji znaju cijeniti našu kreativnost koja se oslanja na tartufe i ribu".
• „ Hrvatskoj nedostaje vizionarstva i mogućnosti dugoročnog razmišljanja prilikom odlučivanja o turističkim strateškim odlukama. Treba svim silama pobjeći od modela masovnog turizma i više uključiti domaće stanovništvo u cijelu turističku priču“.
• "Treba spustiti PDV na nivo konkurentskih zemalja te kroz diferencirane porezne stope i namete, ohrabriti one vidove turizma koji teže cjelogodišnjem zapošljavanju, uključuju domicilno stanovništvo, potpuno se integriraju u zajednicu i promoviraju našu povijest, namirnice koje proizvode naši seljaci, nude kvalitetnu gastronomiju, ukratko turizam koji ne troši nego valorizira teritorij i omogućuje bolje življenje domicilnog stanovništva".
• „Treba napraviti reda i vršiti nadzor nad službeno dodijeljenim kategorijama i načinom označavanja istih jer trenutno vlada kaos u tom segmentu.“
• "Kroz komercijalne nazive i broj zvjezdica, gosti su dovedeni u zabludu, misle da je to hotel s pripadajućom uslugom, a u stvari su rezervirali nešto sasvim drugo. Moj je prijedlog da zvjezdice budu korištene samo za hotelski smještaj, a da se za druge vidove koriste drugi znakovi kao u ostalim zemljama, a to može biti sunce, ključić".
• „Godinama svi su doživljavali turizam kao granu u kojoj treba samo graditi, a sve drugo će nadomjestiti ljepota našeg teritorija. Ova je godina dokazala da to više nije tako, da turizam ne može biti dopunska djelatnost ni izvor brze zarade. Isto tako, ova je godina pokazala da će za ozbiljan, kvalitetan i održiv turizam uvijek biti mjesta i budućnosti, ali u ovom trenutku pravi potezi su u rukama naših političara koji odlučuju o našoj sudbini. Želim vjerovati da će znati reagirati dok ne bude prekasno", rekao je na kraju Fernetich.

Izabrao sam ove misli, ocjene i poruke vrijednog i uspješnog Tulia, jer mislim da su one proročanske. Vrijeme je da zastanemo, da razmislimo i da odlučimo kako dalje…i ne samo u turizmu.

P.S.
Kao urednik ovoga portala, pozivam sve koji misle slično ili sasvim drugačije, neka pošalju svoje teze i razmišljanja (vijesti@turizmoteka.hr) i rado ćemo ih podijeliti s našim čitateljima.