Sezona nije gotova! Odgovornost, dogovor, a ne hvalisanje!

Izvor i foto: Turizmoteka


Piše: Đuro Tomljenović

„Ono što je bilo, a to je turistička sezona, sada završava i moramo se okrenuti jeseni, okrenuti se početku školske godine i promišljanju o onome što je potrebno.“
Ove riječi ministra zdravstva izrečene prije par dana, mnoge su začudile. Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma na takvu poruku ministra je odmah odgovorio: "Sezona nije gotova, ali moramo snažno i aktivno djelovati, i to komunikacijom na svim razinama s nama važnim zemljama i diferenciranjem zemlje po županijama, ovisno o epidemiološkoj situaciji". U pravu je, zašto odustajati, ali ja dodajem zašto sami sebi zabijamo gol?

Sve to, a još više medijska euforija „uspjehom“ turističke sezone, natjerala me da se, nakon duge stanke oglasim u ovoj rubrici.

Vremena se teška, zbunjujuća. Nitko ne zna što nam se događa, a još manje što je pred nama. Dobro epidemiološko stanje pomoglo nam je da smo ipak dočekali turiste ovoga ljeta.
No, tome je uveliko pripomogla i činjenica da smo najbliže toplo more srednjoj Europi. Premda su nas na turizam, prije stotinu i više godina natjerali i naučili upravo gosti iz Češke, Austrije, južne Njemačke, Mađarske, Italije…. premda su nam oni bili godinama najbrojniji i najvjerniji gosti, u novom oporavku našeg turizma od 2000 na ovamo nerijetko smo ih u marketinškim akcijama zapostavljali. Okretali smo se novim tržištima, Rusije, Koreje, Brazila, Kine, Skandinavije…Nije ni čudo da smo od 2003 do 2016. bilježili stagnaciju pa i pad s tih susjednih nam tržišta.
Sada u korona krizi naša turistička očekivanja okrenuta su opet njima. Samo njima…

Sve ovo govorim da se ne ponovi…i da u budućoj Strategiji razvoja hrvatskog turizma upravo ti naši najbliži susjedi, i na Istoku i na Zapadu ne budu stavljeni u stranu, već da imaju prioritet!

Želim ukazati na još jednu činjenicu koja me zbunjuje.
Nakon što su mediji, ali i vlast najavljivali da ćemo biti sretni ako ove godine ostvarimo 30-ak posto lani ostvarenog u turizmu, dogodila se sezona, kakva takva. I što se dogodilo?

Ti isti mediji, ali i ljudi iz vlasti svakodnevno su nam se hvalili brojnošću gostiju koji su nam stizali. Naša turistička mjesta natjecala su se da obavijeste javnost da su u određenom razdoblju ljeta ostvarili 50, 60, sada i 70 posto lanjskih rezultata. S oduševljenjem mediji su pokazivali krcate ulice, plaže, pa i klubove na našem Jadranu. Svaki dan netko iz turističke branše i industrije bio je na jednom od brojnih TV kanala, tiskovina, radija i portala.

Istodobno mene je porodica smirivala jer sam s čuđenjem i ljutnjom gledao tu samohvalu koja je, svakome razumnom bila kontraproduktivna. Naime, ne stoji li i danas na ekranima TV „Ostanimo odgovorni“, ne pozivaju li ljudi iz stožera na socijalnu distancu, ne stavljaju li se stolovi na 2 metra udaljenosti, uostalom, nismo li se, dok smo turiste u lipnju tek priželjkivali, hvalili mirom, osamom i sigurnošću? Nisu li se naši promidžbeni pozivi temeljili na miru, sigurnosti, spokoju, a ne na gužvi u našim ljetovalištima?

I kada su turisti konačno počeli dolaziti, zaboravili smo sve to. Zaboravili smo da je glavni adut u ovo korona vrijeme, distanca, mir i osama.
A mi, ustreptali od veselja, što će nam se ipak dogoditi sezona bolja od očekivane, požurili se hvaliti punim smještajem, plažama, restoranima i klubovima.
Na žalost, nastavili smo s onim u nas tradicionalnom hvaljenjem „više nego lani“, samo sada s drugačijim brojkama i mjerama. Što više, proglasili smo se pobjednicima Mediterana!

Naravno, sve to nas je opustilo. Naši domaćini počeli su se ponašati kao da korone nema. Svi su se okrenuli poslu i što većem profitu. Posljedice vidimo danas. Kolone Austrijanaca, već prije Talijana, a nažalost izgleda uskoro i Slovenaca i Nijemaca, kreće svojim kućama.
Korona se nažalost vratila, za malu zemlju u velikim brojkama. Veliki igrači od kojih smo učili tržišno poslovanje to koristi da svoje državljane vrati kako bi trošili na lokalnom tržištu.

I dok su kolone ka izlasku iz zemlje sada veće nego one na ulasku, vrijeme je da se propitamo, jesmo li sve ovoga ljeta radili dobro, pametno i za sve nas korisno?
Ja sam optimist, i mislim, kao uostalom i čovjek koji zastupa hrvatsku turističku industriju, "Sezona nije gotova, ali moramo snažno i aktivno djelovati, i to komunikacijom na svim razinama“.

Prije svega, mi u Hrvatskoj moramo shvatiti što je to odgovorno ponašanje. Stožer mora biti jasniji i u donošenju svojih odluka ne smije kasniti. Ljudi koji vode naš turizam, pa i Vlada mora se prema vladama zemalja EU iz kojih nam dolaze turisti, početi ponašati odlučno i ravnopravno . Pa, živimo u istoj zajednici, bez granica i carina, s jednom središnjom bankom! Nerazumno je njihovo  egocentrično  ponašanje, tim više jer nam najviše novca u razvojne fondove koji u nas stižu, upravo uplaćuju i te zemlje.
Ljeto još traje, pamet u glavu! Treba nam dogovor i odgovornost, a ne hvalisanje!