Nakon otkazivanja ITB Berlin

Izvor: Turizmoteka     Foto: Damir Fabijanić

Piše: Đuro Tomljenović

Vijest o otkazivanju najveće svjetske turističke burze, one berlinske snažno je odjeknula u turističkoj industriji. Do sada nitko nije izlazio u javnost o opasnostima i posljedicama pojave koronavirusa na turistička kretanja, već se samo sa strahom i zebnjom gledalo na moguće posljedice pojave te bolesti u svijetu.

Sada, kada se zabranjuju svjetske manifestacije, kongresi, izložbe automobila, kada se utakmice igraju pred praznim tribinama, kada se otkazuje na stotine tisuća avio letova, strah od posljedica te pojave, više se ne može sakriti.
Tako je upravo objavljena procjena je da bi koronavirus mogao ove godine utjecati na pad prihoda od potrošnje na korporativna putovanja za 37 posto. Naime diljem svijeta sastanci i događaji se otkazuju, a kompanije ograničavaju putovanja kako bi zaštitile zaposlenike.

Od projicirane izgubljene potrošnje na korporativna putovanja, gotovo 400 milijardi dolara otpada na Kinu, gdje je virus i otkriven, a 109 milijardi dolara otpada na Europu, gdje se proširio na nekoliko zemalja.
Američko udruženje za poslovna putovanja sa sjedištem u SAD-u kaže da je dvije trećine anketiranih članova odgodilo barem nekoliko događaja, dok je 95 posto suspendiralo ili otkazalo većinu ili sva putovanja u Kinu, a 23 posto u europske zemlje, poput Francuske, Njemačke i Italije.

Azijske ekonomije mogle bi ove godine izgubiti 105 do 115 milijardi dolara bruto domaćeg proizvoda, od posljedica na turizam od epidemije, priopćila je u ponedjeljak nizozemska banka ING.
Ako se ovo pretvori u globalnu pandemiju, turistička bi industrija mogla izgubiti milijarde dolara - što će imati negativne posljedice na cjelokupno globalno gospodarstvo.

Gdje smo tu mi?
Prema dosadašnjim podacima, stanje rezervacija za Hrvatsku je na prošlogodišnjim razinama, no vlada zastoj u rezervacijama, uostalom kao i za druge destinacije. Sredina travnja (Uskrs), kada u nas kreće ovogodišnja sezona je sve bliže. Nervoza kod naših turističkih radnika je sve veća. Iskusni turistički znalac mi poručuje: „ Nakon što saznamo da je virus pod kontrolom, odnosno da od njega nam više ne prijeti opasnost, trebat će još najmanje 40 dana da prodaja aranžmana krene kao da krize nema“.

Treba upozoriti da bi pojava koronavirusa mogla snažno utjecati na pad putovanja izvan svoje zemlje i kada njegova opasnost prođe. Naime, već godinama velike emitivne države, kao Njemačka, Britanija, Francuska, Italija imaju snažne i skupo plaćene kampanje kako bi zadržale što veći broj svojih sunarodnjaka da odmor provedu u svojoj domovini. U Njemačkoj na primjer, sagrađeno je mnogo novih turističko - zabavnih sadržaja, u njihovim gradovima, toplicama, a pogotovo na obalama njihovog mora. Tome su pridonijele i klimatske promjene. Uostalom, najviše Nijemaca, već godinama svoj odmor i provodi baš u Njemačkoj.

Tako je za očekivati, da će mnogi, danas preplašeni tajanstvenim virusom, reći :“Zašto riskirati, ostanimo ove godine kod kuće“, tim više što im upravo to preporučuju brojne promidžbene akcije nacionalnih turističkih ureda.

Preostaje nam da čekamo. Možda, ako ovo s virusom potraje, ne ćemo imati rekordnu sezonu, ali će nas sigurno natjerati da razmislimo kako i na kojim ekonomskim politikama ubuduće temeljiti naš gospodarstveni razvoj.

Što se tiče samog turizma ova sezona, svemu usprkos, najbolje će pokazati da dobar proizvod uvijek ima kupca.