Hrvatska turistička Pepeljuga

Piše: Đuro Tomljenović

Izvor i foto: Turizmoteka

Piše: Đuro Tomljenović


U Münchenu , 21.veljače 2019. konačno dočekasmo! Slavonija i Baranja prvi puta predstavili su na konferenciji za novinare, svoje turističke mogućnosti na jednom europskom sajmu turizma. Nazočnost ministra turizma RH, direktora HTZ, predsjednika HGK, župana Osječko- baranjskog, daje tom događaju još veći značaj.
Veliki je to dan za sve one koji već godinama tvrde i vjeruju da je, kako je to sjajno rekao naš dugogodišnji turistički znalac Selimir Ognjenović, „Slavonija- najljepša hrvatska tajna“!

Taj događaj, osim predstavljanja pred bavarskim turističkim novinarima, važan je za razuvjeravanje još onih brojnih u Hrvatskoj i što je još gore i u Slavoniji da taj istočni dio naše domovine, ne može biti zanimljiv turistima iz Europe i svijeta. Nakon višegodišnjeg zanemarivanja razvoja Istočne Hrvatske, nadam se, da i ovim činom, kreće preokret. Turizam je uz naše uzmorje očuvao stanovništvo, omogućio im samozapošljavanje i stvorio uvjete za ostanak i život u svojim stoljetnim staništima.

Slavonija i Baranja, do sada su spominjani samo po mogućnostima u razvoju poljoprivrede i hrane.
Naime, nažalost ulaskom u kapitalizam, propala su mnoga mala poljoprivredna gazdinstva koja se nisu snašla u novim tržišnim uvjetima. Istina, država je mnogo sredstava odvojila da pomogne toj tranziciji, no nažalost, većinom neuspješno. Žalosno je što su mnogi špekulanti iskoristili te poticaje ne za povećanje proizvodnje već bogaćenje.

Sada kada Slavoniju i Baranju napušta mladost, krajnji je čas da se zaustavi taj odlazak pokretanjem novih razvojnih koncepata, kao što je razvoj turizma. Na našem hrvatskom Istoku gotovo svaka treća kuća je prazna, pa zato, predlažem, za početak stvorimo uvjete, da kao naši Istrani početkom 90-tih, pomognimo Slavoncima u uređenju tih bakinih kuća i ponudimo ih turistima koji traže novo, novo iskustvo, nove krajolike te upoznavanje sa životnim iskustvima i običajima ljudi koji tamo žive.
A takvih turista je iz godine u godine sve više. Turisti bježe iz grupe, žele sami biti u istraživanju novih krajeva i ljudi.

S velikim trudom lokalnih ljudi, uz materijalnu podršku države (kao što se daju nepovratna sredstva za gradnju bazena na Jadranu) za uređenje septičkih jama i kupaona u starim bakinim kućama, stvorila bi se ponuda sve traženijih autentičnih kuća u slavonskim i baranjskim selima i gradićima. Svaka kuna zarađena iznajmljivanjem tih sada praznih kuća koje se prodaju u bescienje, otvorit će novu vjeru i nadu u bolji i lakši život u tom razvojno zapuštenom dijela Hrvatske. Već sada, zahvaljujući entuzijazmu pojedinaca u Slavoniji i Baranji, može se naći turistima zanimljiv i jedinstven smještaj u kućama, u OPG-ovima i manjim hotelima. U posljednje tri-četiri godine ta se ponuda svake godine udvostručuje. Otvoreni su i novi sadržaji i osmišljena nova ponuda u restoranima i obiteljskim gazdinstvima i smještaju, u muzejima…

U zadnje dvije-tri godine počele su dolaziti i organizirane grupe domaćih i stranih turista. Prije svega treba to zahvaliti njemačkom turoperatoru, specijalistu za Hrvatsku ID RIVI, koja je ponudu Slavonije i Baranje stavila u svoj katalog i već je do sada dovela na hrvatski Istok nekoliko tisuća Bavaraca.
Njihovo oduševljenje tim krajem, u koje sam se i sam osobno uvjerio, najbolji je argument da se nastavi s poticajem razvoja turizma i u tom dijelu naše zemlje, kao uostalom i u Zagorju, Međimurju, Banovini, Liki….koji također imaju svoje adute za turistički razvoj.

Za nadati se da će i stanovništvo Slavonije i Baranje početi jače vjerovati u svoju turističku priliku, te u vlastitim dvorištu konačno sjediniti turizam i domaću hranu i tako ostvariti dvostruku zaradu.
No, nužno je da i država organizacijski kroz sustav HTZ-a, kao i kroz svoje kanale poticaja, pomogne turistički, ali i drugi razvoj te ratom, tranzicijom, političkim prepucavanjem, i sveukupnim zanemarivanjem, hrvatske Pepeljuge, te „najljepše hrvatske tajne“- Slavonije i Baranje!