ECTAA: Priopćenje o boljoj zaštiti putnika u avioprijevozu

ECTAA poziva Europsku komisiju da uvede adekvatan mehanizam zaštite EU putnika

Izvor i foto: UHPA

Europsko udruženje nacionalnih udruga putničkih agencija i organizatora putovanja ( ECTAA) poziva regulatore Europske unije da učinkovitije zaštite EU putnike od posljedica nesolventnosti zrakoplovnih kompanija
Slijedom rekordnog broja propusta u zračnom prometu u 2017. godini, ECTAA poziva Europsku komisiju da uvede adekvatan mehanizam zaštite EU putnika od posljedica prekida u radu zrakoplovnih kompanija.

U posljednja tri mjeseca, tri velike europske zrakoplovne kompanije, Air Berlin, Monarch Airlines i NIKI, prestale su s radom, ostavljajući za sobom mnoge dislocirane putnike s neiskoristivim kartama bez mogućnosti reklamacije:
 Monarch Airlines - više od 110.000 putnika nalazilo se u inozemstvu, dok je 750.000 putnika s
plaćenim kartama ostalo bez mogućnosti da ih iskoriste
 Air Berlin - Najmanje 180.000 kupaca s rezervacijama na otkazanim letovima neće dobiti povrat
uplaćenih sredstava
 NIKI – Preko 400.000 rezervacija je otkazano.

U izvještajima Europske komisije iz 2011. i 2013. godine1 podvučeno je da je udio putnika pogođen bankrotima zrakoplovnih kompanija neznatan, no ipak je istaknuto da takve krize mogu uzrokovati značajnu štetu tim putnicima. Po objavi navedenih izvještaja, Komisija je zaključila da pravna zaštita putnicima ipak nije potrebna jer Uredba 261/2004 već pruža odgovarajući pravni okvir za pomoć u
slučaju insolventnosti zrakoplovnih kompanija Nadalje, zemljama članicama predloženo je da ojačaju nadzor u licenciranju zračnih prijevoznika prema Uredbi 1008/2008 te planiraju i uspostave mjere zaštite putnika.

Tri nedavna kolapsa avio-prijevoznika dokazala su suprotno. Putnici sa seat-only kartama na letovima kompanija Monarch Airlines i NIKI nisu mogli dobiti povrat novca prema Uredbi 261/2004. U slučaju Air Berlina došlo je do progresivnog zaustavljanja operacija, ali uz veliki broj otkazanih letova za koje putnici
nisu imali pravo tražiti povrat novca.

U kontekstu tih propusta, ECTAA poziva donositelje odluka da utvrde zaseban obvezujući pravni okvir unutar kojeg bi zračni prijevoznici za slučaj vlastitog kolapsa snosili trošak zaštite putnika. Ovaj mehanizam zaštite trebao bi se primjenjivati na sve europske avio-prijevoznike ali u bliskoj budućnosti i na prijevoznike izvan EU koji lete u zemlje Europske unije.

Predsjednica ECTAA-e Merike Hallik ističe: "Nedavna propast nekoliko zračnih prijevoznika, uključujući 10. najvećeg europskog prijevoznika, oštar je podsjetnik da su zračni prijevoznici krhki. S daljnjom konsolidacijom koja se očekuje na europskom zrakoplovnom tržištu, vrijeme je da zrakoplovne kompanije ponude jamstva u slučaju financijskih poteškoća, kao što to već rade turističke agencije i
tour operatori."
_________________________________________________________
ECTAA zastupa nacionalne udruge putničkih agencija i turoperatora 30 europskih zemalja, od kojih je 27 unutar Europske unije, a predstavlja i 70.000 poduzeća. Za više informacija molimo kontaktirajte secretariat@ectaa.org

1 1
Izvješća uključuju: Procjena utjecaja zaštite putnika u slučaju nelikvidnosti zrakoplovnih tvrtki, ožujak 2011.
(https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/themes/passengers/studies/doc/2011_03_passenger-rightsairline-insolvency.pdf);
Priopćenje Komisije o zaštiti putnika u slučaju nelikvidnosti zrakoplovnih tvrtki, 2013.
(http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=COM:2013:0129:FIN )