De Juniac: Privatizacija zračnih luka donijela je ‘daleko previše gorkih iskustava’

Broj putnika u međunarodnom zračnom prometu porast će ove godine 6,5 posto

Izvor i foto: LIDER / HINA                      Foto: YouTube

Vlade se moraju hitno pozabaviti nagovještajima manjka kapaciteta u zračnim lukama širom svijeta zbog rasta potražnje za međunarodnim putovanjima, ali moraju biti oprezne pri uključivanju privatnog sektora u taj proces, upozorilo je u ponedjeljak međunarodno udruženje aviokompanija.

Prema danas objavljenim IATA-inim prognozama, broj putnika u međunarodnom zračnom prometu porast će ove godine 6,5 posto, na 4,36 milijardi. U 2017. uvećan je 7,3 a u 2016. godini 7,0 posto.

Procjenjuje se da bi se do 2036. godine broj putnika trebao udvostručiti na 7,8 milijardi, a infrastruktura poput zračnih luka i i sustava kontrole leta kaska za potražnjom, konstatiraju u IATA-i.

Velike zračne luke nastoje riješiti krizu upravljanjem terminima ,ali to ne otklanja potrebu za gradnjom novih zračnih luka, istaknuo je godišnjem skupu udruženja u Sydneyu izvršni direktor udruženja Alexandre de Juniac.

– Svjedočimo krizi kapaciteta, a ne primjećujemo potrebna ulaganja u infrastrukturu zračnih luka koja bi riješila problem, ističe de Juniac, primjećujući da se vlade suočene s manjkom novca sve češće okreću privatnim tvrtkama kako bi povećale kapacitete zračnih luka.

Upozorio je pritom da privatizacija luka nije dobro rješenje budući da one “nisu ispunile očekivanja prijevoznika”. Mnogi s njima imaju “daleko previše gorkih iskustava”, dodaje.

– I putnici uočavaju taj problem. Prema (globalnom sustavu ocjenjivanja) Skytraxu, pet od šest najpopularnijih zračnih luka među putnicima u javnom su vlasništu, naglašava de Juniac.

– Privatizirane zračne luke definitivno su skuplje a razlika u efikasnosti i razinama ulaganja u usporedbi s onima u javnom vlasništvu malena je, dodaje.

U IATA-i razmatraju usvajanje rezolucije o privatizaciji infrastrukture zračnih luka kojom bi pozvali vlade da pri dodjeli poslova gradnje novih terminala vode računa o dugoročnim ekonomskim i socijalnim prednostima tih projekata.

Rezolucija bi trebala biti usvojena u utorak a predložit će i bolju regulativu za privatizirane zračne luke i zaštitu interesa putnika.

Rizik protekcionizma

U IATA-i su u ponedjeljak također izdvojili protekcioniizam i rast troškova kao ključne faktore rizika za dobit avioprijevoznika. Snizili su tako procjenu ukupne neto dobiti prijevoznika u ovoj godini s 38,4 milijarde na 33,8 milijardi dolara.

Snižena procjena još se uvijek smatra solidnom a odražava snažan skok cijena nafte koje su nakon povlačenja SAD-a iz međunarodnog sporazuma o iranskom nuklearnom programu i nemira u Venezueli dosegnule najvišu razinu u tri i pol godine.

Prijevoznici zasada ne bilježe “značajan pad” putničkog ni prijevoza tereta”, konstatira de Juniac, no to bi se moglo promijeniti ako trgovinske napetosti potraju.

– Općenito smatramo… da su sve te prepreke trgovini loša vijest gledano sa stajališta kompanija, kazao je novinarima čelnik IATA-e.

Ulagače je uzdrmao strah od sukoba vodećih svjetskih gospodarstava nakon što je američki predsjednik Donald Trump uveo carine na uvoz čelika i aluminija iz Europe, Meksika i Kanade, potaknuvši saveznike na usvajanje protumjera.

Među ostalim rizicima IATA izdvaja povlačenje SAD-a iz nuklearnog sporazuma i neizvjesnost u pogledu posljedica Brexita.