Znanje se množi kada se dijeli: odgojno-obrazovna uloga zaštićenog područja

Izvor i foto: NP Krka

„Lijepo je misliti, još ljepše znati, a najljepše je promatrati“, riječi su velikog njemačkog mislioca Johanna Wolfganga Goethea. Goethe, i sam veliki ljubitelj prirode, znao je da do razumijevanja stvari najbolje dolazimo promatranjem iskonskih procesa, međuigre elemenata i suživota bića, i da smo pritom nagrađeni ljepotom stvorenoga. Mi u Nacionalnom parku „Krka“ možemo se s njim samo složiti. Povlašteni zato što brinemo o zaštiti prirode, svjesni smo da su mudrost i znanje vrline koje nam valja stjecati. Zato je edukacija jedna od naših temeljnih zadaća: ona je sadržana u svakom projektu koji kao ustanova provodimo.

„Znanje treba koristiti, a ne samo stjecati“, ustvrdio je Ciceron, mislilac iz pragmatičnijeg vremena staroga Rima. Mi bismo dodali da čovjek koji razumije svijet koji ga okružuje lakše mijenja taj svijet nabolje. Najveća prednost znanja jest to da je prenosivo, pa su tako svi oni koji poznaju Krku najbolji njezini glasnogovornici, a svi oni koji znaju kako možemo čuvati okoliš njegov su zalog za budućnost. To je i razlog zbog kojeg posebnu pažnju posvećujemo djeci.

Drevnu mudrost svojih predaka iznio je 1854. u pismu američkom predsjedniku Franklinu Pierceu indijanski poglavica Seattle. „Morate naučiti svoju djecu da je tlo pod njihovim stopama pepeo njihovih djedova. Tako da bi oni poštivali zemlju, recite vašoj djeci da je zemlja s nama u srodstvu. Učite vašu djecu kao što činimo mi s našom da je zemlja naša majka. Što god snađe nju snaći će i sinove zemlje“, rekao je. Danas je ta poruka aktualnija nego ikada. Edukacija, kao jedan od najvažnijih stupova na kojima počiva održivo upravljanje Nacionalnim parkom „Krka“, utkana je u sve razvojne dokumente i planove Javne ustanove „Nacionalni park Krka“ i snažno isprepletena sa svim aktivnostima koje se u Parku provode, bilo da je riječ o zaštiti, infrastrukturnim ulaganjima ili upravljanju posjetiteljima. Po raznolikosti edukativnih programa, angažmanu djelatnika i odazivu polaznika, Nacionalni park „Krka“ vodeći je primjer odgojno-obrazovne uloge zaštićenog područja.

Najveći broj radionica odnosi se na djecu. Ona se u svojoj suštini osjećaju bliska prirodi pa su zato najbolji ambasadori njezina očuvanja. Kroz brojne radionice želimo im pokazati kako svojim ponašanjem mogu utjecati na prirodu, učimo ih o vodi i bioraznolikosti u Parku, igramo se i natječemo na svježem zraku i zajedno obilježavamo važne datume u zaštiti prirode. Predavanja i edukativne radionice održavaju se na brojnim lokalitetima na cijelom području Parka a naši stručni djelatnici posjećuju škole i vrtiće u Šibensko-kninskoj županiji.

U cilju upoznavanja načina na koje možemo smanjiti globalni konzumerizam i odbačenim stvarima udahnuti novi život, od 2012. godine organiziramo radionice Znanjem do očuvanja, namijenjene odraslom lokalnom stanovništvu. Također, za „lokalce“ koji se bave poljoprivredom na području uz Nacionalni park „Krka“ dogovaramo susrete tradicijskih proizvođača i gospodarstvenika uz Krku, kada nam u goste dolaze i stručni predavači, koji radionicu znaju održati u vinogradu ili masliniku.