Ulaganje od 1,2 milijarde eura u hotelijerstvo u pet godina

Istraživanje revizorsko-konzultantske tvrtke EY

Izvor i foto: Privredni vjesnik

Od ukupnog broja projekata 90 posto je usmjereno na obalu i priobalno područje. Od ukupnog broja investicija njih 60 posto bit će potpuno novi projekti i hoteli, dok se 40 posto odnosi na sveobuhvatna preuređenja postojećih kapaciteta, ističe Marija Noršić piše Jozo Vrdoljak vrdoljak@privredni.hr

U narednih pet godina Hrvatsku očekuju rekordna ulaganja u hotelijerstvo, ističe se u novom istraživanju koje je provela revizorsko-konzultantska tvrtka EY, u kojemu stoji kako se u navedenom razdoblju, a prema trenutačno dostupnim informacijama, očekuju ulaganja od čak 1,2 milijarde eura samo u ovaj vid turističke ponude.
Istraživanjem Ulaganja u razvoj hotelijerstva 2018.-2022., koje su proveli eksperti hrvatskog ureda EY-a, detektirana su 83 ho-telska projekta u poodmakloj fazi planiranja, razvoja i gradnje ili stavljanja na tržište u razdoblju od 2018. do 2022. godine.

Od ukupnog broja, čak 50 posto projekata odnosi se na novoizgrađene greenfield investicije, dok će se sve investicije provesti u ukupno 12 hrvatskih županija.

Istraživanje revizorsko-konzultantske tvrtke EY

“Nakon što nas je krajem protekle godine vodeća britanska publikacija Financial Timesa za biznis fDi Magazine svrstala na visoko sedmo mjesto destinacija s najvećim potencijalom za investiranje u turizam, ova analiza još je jedna potvrda kako je Hrvatska prepoznata ne samo kao atraktivna turistička destinacija, već i atraktivna zemlja za ulaganja. Ove godine nas očekuje gotovo milijarda eura investicija u turizmu što je 15 posto više negoli prošle, a čak 40 posto više negoli 2016. godine. Ovo je ujedno i potvrda kako su dosadašnje aktivnosti te programi Vlade i Ministarstva turizma usmjereni prema razvoju kvalitete, prepoznati i među stranim investitorima koji najvećim dijelom ulažu u objekte visoke kategorije. Hrvatska je danas prepoznata kao kvalitetna destinacija i vjerujem kako će ove najave biti dodatan poticaj svima u turizmu, u javnom i privatnom sektoru, da zajednički nastavimo graditi uspjeh hrvatskog turizma”, prokomentirao je ovo istraživanje Gari Cappelli, ministar turizma.

ISTARSKA I SPLITSKO-DALMATINSKA ŽUPANIJA NAJPRIVLAČNIJE

Od ukupnog broja projekata obuhvaćenih istraživanjem, čak 90 posto njih usmjereno je na obalu i priobalno područje, no ipak po broju i vrijednosti projekata posebno se ističu dvije županije – Splitsko-dalmatinska i Istarska – iza kojih slijede opatijsko, zagrebačko i dubrovačko područje.

“Treba istaknuti kako će od ukupnog broja investicija njih 60 posto biti potpuno novi projekti i hoteli, dok se 40 posto odnosi na sveobuhvatna preuređenja postojećih smještajnih kapaciteta. U navedenom razdoblju investicijama će tako biti obuhvaćeno ukupno 9700 hotelskih soba, od kojih se gotovo njih 6000 odnosi na potpuno nove ili proširene kapacitete primarno u hotelima visoke katego-rizacije, onima sa četiri i pet zvjezdica.

Hotelijerstvo u Hrvatskoj ubrzano će se razvijati zahvaljujući milijunskim ulaganjima najvećih igrača na tržištu, no jednako tako i strateškim preuzimanjima i spajanjima. Uz tradicionalne hotelske brendove na hrvatskom tržištu, očekuje nas i dolazak najjačih svjetskih hotelskih kuća. S obzirom na to da će ulaganja biti usmjerena na kapacitete vrhunske usluge, polovinu investicija u ovom ciklusu činit će projekti do 200 soba pri čemu je prosječna vrijednost ulaganja po sobi za hotele od četiri zvjezdice 140.000 eura, a za hotele od pet zvjezdica oko 370.000 eura”, ističe Marija Noršić, menadžerica u Odjelu savjetovanja za turizam i ugostiteljstvo u EY-u.

UZ DOMAĆE, ZNAČAJNI INVESTITORI IZ AZIJE

Istraživanje je pokazalo značajne promjene i po pitanju zemlje podrijetla investitora u hotelske kapacitete u Hrvatskoj. Do sada su tradicionalno prevladavali europski investitori, a do 2022. godine čak 42 posto investicija provest će azijski hotelijeri i investitori.

Time će azijski investitori biti jednako zastupljeni kao i domaći, dok će tek 13 posto investicija provesti oni iz europskih zemalja. Investitori očekuju da će se njihovi projekti isplatiti u roku od četiri do 15 godina, ovisno o investiciji, dok predviđeni prosjek isplativosti iznosi 10 godina. Većina investitora sudjelovat će sa 25 do 40 posto vlastitih sredstava, a za ostatak će tražiti zaleđe komercijalnih banaka, dok će investitori koji se odluče za povlačenje sredstava iz fondova EU-a morati sudjelovati sa 70 do 75 posto vlastitog kapitala, zaključuje se ovim istraživanjem kojim je obuhvaćeno područje hotelijerstva u Republici Hrvatskoj.

“Naš turistički sektor i hotelijerstvo su interesantni za azijske investitore. Kod nas žele investirati u hotelski sektor zbog našeg turističkog potencijala. Azijski investitori su već prisutni na hrvatskom tržištu. Hrvatska kao država treba učiniti to da naša administracija bude efikasnija te da se poboljša investicijsko ozračje. Moramo omogućiti investitorima da realiziraju svoje projekte, a ne da se muče investirati kod nas.

Vrijeme obnove i rekonstrukcije objekata odnosno brownfield investicija polako prolazi jer se obnovila većina. U narednom razdoblju će očito ići investicije u gradnju novih hotela. Investitori iz Azije su već realizirali svoje investicije širom Europe. Realizirali su neke investicije i u hrvatski turizam”, pojašnjava Iva Bahunek, direktorica Udruge poslodavaca u hotelijerstvu Hr-vatske. Iva Bahunek kaže da je jedna prepreka tom procesu svakako nedostatak radne snage. “Nadam se da će se taj problem riješiti u narednim godinama te da ćemo manjak radnika nadomjestiti uvozom. Naravno, pod uvjetom da se zaposle svi raspoloživi domaći radnici”, kaže Iva Bahunek.

ULAGANJA U PODIZANJE KVALITETE
Ivana Budin Arhanić, potpredsjednica za poslovni razvoj i korporativne poslove Valamar Riviere, napominje kako je Valamar ove godine otvorio čak 600 novih radnih mjesta te će u sezoni 2018. u svojim objektima od Istre i Kvarnera do Dubrovnika zapošljavati oko 6600 djelatnika.

“Zbog aktualnog okruženja u kojemu je Hrvatska među najsigurnijim i najtraženijim turističkim destinacijama na Mediteranu te povoljnih izvora financiranja, dobro je vrijeme za ulaganje u turizam. Pored toga, ovo je prilika koju treba iskoristiti za stvaranje turizma više dodane vrijednosti.

Tu je priliku Valamar prepoznao i zato smo među najvećim ulagačima u hrvatski turizam. U proteklom razdoblju uložili smo više od četiri milijarde kuna u turistički portfelj hotela, ljetovališta i kampova uključujući ovogodišnji investicijski ciklus vrijedan 700 milijuna kuna. Investicije čine ključan pokretač rasta i pozitivnih očekivanja od nadolazeće sezone.

Ključne ovogodišnje investicije Valamar Riviere odnose se na dovršetak Valamar Girandella Resorta u Rapcu - u sklopu kojeg se ovih dana otvorio Valamar Girandella Maro Suites pet zvjezdica - prvi Kinderhotel u Valamarovom portfelju, repozicioniranje dubrovačkog hotela Vala-mar Argosy, obnovu hotela Valamar Imperial na Rabu te nastavak investicija u kampove u Istri i na otoku Krku”, kaže Ivana Budin Arhanić.

Adris Grupa je do sada u turistički dio svoga posla uložila više od četiri milijarde kuna. “Time smo Maistrine hotele svrstali u sam vrh hrvatske premium ponude po cijenama i zadovoljstvu potrošača. Daljnja ulaganja nastavit će se u istom smjeru i iznosit će dvije milijarde kuna, od čega će se u Vrsaru do 2021. godine investirati 450 milijuna kuna. Plan je, po uzoru na Rovinj, i sve tamošnje smještajne kapacitete dignuti na razinu četiri i pet zvjezdica.

U tijeku je gradnja novog Maistrinog Grand Park Hotela Rovinj u vrijednosti većoj od 600 milijuna kuna što je Adrisova najveća pojedinačna investicija u turistički dio svoga poslovanja i najveća ovogodišnja investicija u hrvatskom turizmu. Hotel će raspolagati sa 209 smještajnih jedinca s pogledom na starogradsku jezgru, šest restorana, 3800 četvornih metara wellness&spa centra, shopping promenadom, kongresnom dvoranom i brojnim drugim sadržajima. Na tom projektu angažirani su ponajbolji domaći i svjetski arhitekti i dizajneri. Završetak radova planiran je do kraja ove godine, a sam hotel zaposlit će novih stotinjak djelatnika za cjelogodišnji rad”, naglašava Vanja Mohorović iz Maistre.

Predsjednica Uprave HTP-a Korčula Ivana Hatvalić kaže da se u zadnjih nekoliko godina u HTP Korčula i HTP Orebić investiralo oko 140 milijuna kuna i sve su te investicije imale cilj podizanja hotela na kategoriju od četiri zvjezdice.

“Stategijom razvoja predviđe-na su dodatna ulaganja u ove dvije hotelske kuće smještene u Orebiću i Korčuli. Procijenjena vrijednost tih novih ulaganja iznosi oko 45 milijuna eura, od čega najveći dio otpada na predviđenu izgradnju potpuno novog hotela kategorije pet zvjezdica u Korčuli na mjestu sadašnjeg hotela Park.

S obzirom na pozicioniranje Hrvatske kao atraktivne i tražene destinacije, u tom smislu postoji veliki interes za investiranjem u hotelske kapacitete u Hrvatskoj, ali s druge strane potrebno je olakšati i ubrzati administrativne procedure te dugo-ročno poduzimati mjere za zadržavanje i motivaciju radne snage. Nužno je stvoriti stabilno porezno okruženje. Osobno smatram kako će u narednom razdoblju ipak doći do jačeg ulaska većih globalnih hotelskih brendova u hotelijersku industriju s obzirom na njihovu izuzetno malu zastupljenost u Hrvatskoj. Njihov ulazak znači i dodatne investicije”, pojašnjava Ivana Hatvalić.

MALI SE ZAMORILI I NE INVESTIRAJU
Vlasnik malog obiteljskog hotela San Roco iz Brtonigle Tulio Fernetich kaže da situacija u turizmu nije baš sjajna kako se misli. Fernetich se, kada su investicije u pitanju, između ostalog boji i utjecaja na prostor i na privlačnost naše turističke ponude. U svakom slučaju smatra da je nužno malo dublje i sustavnije analizirati trendove u turističkom sektoru.

“Strani investitori su dobrodošli, ali oni investiraju kako bi oplodili kapital i nije im problem prodati hotelski segment ukoliko im se ukaže prilika. Ja tražim odgovor na pitanje zašto naši poduzetnici više ne investiraju. Zašto dalje ne investiramo mi koji smo već investirali u turizam kao obiteljski posao. Jako smo se umorili od svega ovog što smo prošli, tijekom svih ovih godina. Pogotovo naši poduzetnici koji su do sada ulagali u hotelijerstvo nisu skloni daljnjim investicijama. Kod takvih ima najmanje interesa i to mene zabrinjava.

Čak i moje kolege s kojima sam stalno u kontaktu imaju slab interes za investicije uz pomoć EU sredstava. Pri tome mislim na kolege koji se duže vrijeme bave malim hotelijerstvom. Zauzeti smo svojim problemima. I to nije dobro. Trebamo dati odgovore na pitanja kakav mi turizam želimo, a ne pošto-poto ići u investicije. Kod nas je ogromno porezno i svako drugo opterećenje na poslovanje malih hotela, a pored toga naši građani su puno lošije platne mogućnosti nego, recimo, Austrijanci, Talijani ili Francuzi.

Država ne prepoznaje male obiteljske hotele kao značajnu kategoriju. Ja sam za to da od turizma ima koristi domaće stanovništvo. Pitanje je kolika je korist od velikih investitora koji troše prostor i izvlače dobit, a u narednih 10 godina zapošljavat će radnu snagu tko zna odakle. Nemam ja protiv nikoga ništa, ali naša politika mora odgovoriti na pitanje što želi od turizma”, mišljenja je Tulio Fernetich.

DETEKTIRANA SU 83 HOTELSKA PROJEKTA U POODMAKLOJ FAZI PLANIRANJA, RAZVOJA I GRADNJE ILI STAVLJANJA NA TRŽIŠTE U RAZDOBLJU OD 2018. DO 2022.

Hotelijerstvo u Hrvatskoj ubrzano će se razvijati zahvaljujući milijunskim ulaganjima najvećih igrača na tržištu, no jednako tako i strateškim preuzimanjima i spajanjima. Uz tradicionalne hotelske brendove na hrvatskom tržištu, očekuje nas i dolazak najjačih svjetskih hotelskih kuća.

Marija Noršić, menadžerica u Odjelu savjetovanja za turizam i ugostiteljstvo u EY-u