Miljenko Bura, direktor i osnivač Medicinske Grupe

Možemo biti cjelogodišnja rivijera Europe

Izvor i foto: Privredni vjesnik

"Zakon o zdravstvenoj zaštiti je potrebno promijeniti kako bi se zdravstveni turizam prvi put regulirao kao nova usluga u zdravstvenim ustanovama. Njime treba omogućiti da se zdravstvene ustanove koje djeluju u zdravstvenom turizmu bave pružanjem turističkih i ugostiteljskih usluga unutar svojih kapaciteta."

Razgovaraio Jozo Vrdoljak vrdoljak@privredni.hr

Nekadašnji pomoćnik ministra zdravstva dr. Miljenko Bura osnovao je Medicinsku Grupu 2012. godine. Riječ je o turističkoj agenciji specijaliziranoj za zdravstveni turizam koja nudi cjelokupnu uslugu - od organiziranja putovanja, praćenja i organiziranja smještaja do organiziranja zdravstvenih pregleda i zahvata te zaključnog mišljenja medicinske obrade. Bura je aktivan u spajanju korisnika usluga zdravstvenog turizma iz Hrvatske i inozemstva s pružateljima usluga zdravstvenih ustanova u Hrvatskoj. S Burom smo razgovarali o perspektivi zdravstvenog turizma te o problemima u ovom segmentu.

Koje koristi Hrvatska može imati od zdravstvenog turizma?

- Razvojem tog posebnog oblika turizma Hrvatska može postati cjelogodišnja rivijera Europe. To posljedično poboljšava kvalitetu života naših građana, povećava se zaposlenost, sprečava odlazak stručnjaka u inozemstvo, podiže kvaliteta života i dugovječnost. Zdravstveni turizam može zaposliti, i to stalno, mnoštvo ljudi i različitih struka a ne samo zdravstvene. Može odlično poslovati putem svih povezanih djelatnosti, cjelogodišnje ponude u hotelima, toplicama. Tu su i učinci na cijelo gospodarstvo. Zato je ovo sektor koji mora prepoznati i država, kao što je slučaj u nekim dobrim primjerima u Europi. Bitno je stvoriti i ponuditi sadržaje.

Koliko se trenutačno investira u taj oblik turističke ponude?

- Investira se sve više. Tržište se polako budi. To su investicije u privatne poliklinike i manje bolnice različitih struka, toplice, ali i nove kapacitete i usluge u hotelima kao što je poseban oblik wellnessa – medicinski wellness. On kao inovacija dolazi u naše hotele i druge manje smještajne kapacitete. Za razliku od običnog wellnessa, ovdje imate individualan pristup i preporuku medicinskog osoblja u skladu s vašim zdravstvenim stanjem. Riječ je o konceptu preventivnih zdravstvenih programa koji mogu podići kvalitetu života i biti od dobrobiti za očuvanje zdravlja. S turističke strane, to je razlog za dolazak u destinaciju.

U što bi se još moglo investirati?

- Jedna sjajna niša je senior turizam, koji je kod nas u povojima, a za njega postoji golem interes ljudi s, primjerice, američkog konti-nenta ili sjevera Europe. Također, važno je primijetiti kako neiskorištena državna imovina predstavlja moguće kapacitete za zdravstve-ni turizam. Da bi se krenulo u promjene i na tom planu, nedavno smo osnovali i hrvatsko-američku tvrtku American Adriatic Health sa sjedištem u Washingtonu. Medicinska Grupa je partner iz Hrvatske, a Ambassador Care iz SAD-a.

Cilj tvrtke je razvoj infrastrukture za razvoj senior turizma, odnosno privlačenje američkog kapitala, ali i onog naše dijaspore, u razvojne programe zdravlja i turizma za umirovljenike u čemu naša partnerska tvrtka Ambassador Care ima iskustvo i vodeću ulogu s više od 40 godina u unapređenju brige za američke umirovljenike unutar i izvan SAD-a.

Gdje je najveći potencijal za razvoj te vrste turizma?

- Prije svega to su talasoterapijski kapaciteti na obali kao i programi medicinskog wellnessa u postojećim hotelima te novoplaniranim naseljima mediteranskog tipa, a ne zatvorenim hotelskim resortima. Senior turizam je cjelogodišnja ponuda i stoga je posebno interesantan i poticajan za ulagače te u tom smislu treba otvoriti i potencijalne lokacije.

Što donose nove zakonodavne promjene za ovaj oblik turizma?

- Zakon o zdravstvenoj zaštiti je potrebno promijeniti kako bi se zdravstveni turizam prvi put regulirao kao nova usluga u zdravstvenim ustanovama. Njime treba omogućiti da se zdravstvene ustanove koje djeluju u zdravstvenom turizmu bave pružanjem turističkih i ugos-titeljskih usluga unutar svojih kapaciteta. Naravno da taj dio traži uključenost i Ministarstva turizma u cijelu regulaciju i nadzor.

Treba omogućiti da se otvaraju privatne opće bolnice s različitim specijalnostima, i to bez ograničenja, a ne kao danas da se mogu osnovati samo specijalne bolnice s jednom ili dvije specijalnosti. Sve bi to trebalo otvoriti mogućnost ulaganja u nove zdravstvene infrastrukturne objekte koji su općenito preduvjet razvoja cjelogodišnjeg turizma, a tako i zdravstvenog turizma.

Je li to dovoljno da se on razvije do zavidne razine?

- To je svakako karika u lancu. Naravno da ništa ne ide bez puno rada, volje i proaktivnosti.

Kakva su iskustva usporedivih zemlja koje su razvile taj oblik turizma?

- Slovenija je u pravom smislu iskoristila mogućnosti koje je imala, omogućivši privatizaciju toplica i investiranje u te kapacitete. Ona u pravom smislu predstavlja destinaciju lječilišnog turizma i to u jakoj konkurenciji s Mađarskom koja je jako blizu. Nasuprot tome, naše toplice su u jako lošem stanju i kao takve svakog dana, u prosjeku, imaju oko 1500 nepopunjenih kreveta. To na razini cijele godine predstavlja oko 15 milijuna eura manje prometa, a onda i nedostatka novca za obnavljanje kapaciteta i ukupno investiranje.

Bili ste nedavno u Bruxellesu. S kim ste se sve sastali i što ste dogovorili?

- Razgovarao sam sa suradnikom povjerenice za regionalne politike pri Europskoj komisiji Aurelijem Cecilijem koji je zadužen za Hrvatsku, Bugarsku i Sloveniju. Otvorilo se pitanje važnosti regionalne suradnje na razvijanju zdravstvenih i turističkih projekata i percipiranja regije Adriatic kao cjelovite destinacije unutar EU-a koja pak nudi kako investicijske tako i turističke i zdravstveno-turističke pogodnosti. Razgovarali smo o promicanju i implementiranju djelatnosti koje nisu dovoljno zastupljene u programima kohezijske politike poput zdravstva i zdravstvenog turizma, a višestruke benefite mogu imati i države i građani regije, odnosno Adriatic regija kao cjelina.

Koju poruku možete poslati s tog sastanka?

- Europska unija podržava regionalni razvoj, a u Adriatic regiji zdravstveni turizam ima veliki potencijal. Platformu Adriatic Health promoviramo kao zajednički program koji je Medicinska Grupa lansirala s ciljem oživljavanja neiskorištenih resursa koje imamo, kao i s ciljem stvaranja uvjeta za kvalitetan i zdravstveno siguran cjelogodišnji boravak turista u Hrvatskoj i Adriatic regiji.

Radi se o nužnosti brendiranja destinacije kao poželjne za investiranje, ali i za boravak silver generacije, i turistički i zdravstveno, te smo se u tom svjetlu i uključili u inicijative kohezijske politike EU-a, u sklopu EU komisije, konkretnije u javno savjetovanje o fondovima EU-a u području kohezije. Uključili smo se i poslali prijedlog za otvaranje i financiranje programa-platforme koja prepoznaje Adriatic regiju kao regiju cjelogodišnjeg zdravlja i turizma.

Koliki je potencijal zdravstvenog turizma u Hrvatskoj?

- S obzirom na to da je riječ o najbrže rastućoj grani posebnog turizma na svjetskoj razini, i kod nas je, uz sve naše prirodne i geografske preduvjete, potencijal golem. Međutim, neophodno je puno raditi i surađivati na razini država - privatni sektor. Naravno, treba uključiti i sve ono što dolazi između. Sve više nailazimo i na zainteresiranost pojedinih županija koje se žele odrediti kao destinacije zdravstve-nog turizma i u svoju ponudu uklopiti cijeli niz sadržaja, od toplica, eno i gastro ponude, obilaska prirodnih ljepota, parkova prirode, eko gospodarstava...

Kako možemo ostvariti zadovoljavajuće rezultate?

- Zdravstveni turizam obuhvaća medicinske usluge, terme, talasoterapijsku ponudu i preventivne programe u hotelima te slijedom toga može i treba živjeti cijele godine. Turisti koji dođu radi zdravstvenih tretmana bilo kojeg od tih oblika zasigurno će još poželjeti obići i mikrolokaciju ili ostati ovdje dio godine.

Treba raditi na sveobuhvatnoj turističkoj ponudi destinacije i na modernizaciji, ali i izgradnji nove zdravstvene infrastrukture. Važno je da se djeluje na razini države, udruženja i privatnih incijativa. Zajedničkim trudom možemo predstaviti Hrvatsku odnosno regiju kao poželjnu zdravstveno-turističku destinaciju, pri čemu će biti puno lakše i efektnije ako se uključe svi subjekti koje sam spomenuo i koji i jesu dio zdravstvenog turizma – OPG-ovi, turističke zajednice, eno i gastro ponuda, kulturni turizam... Nema više strogih granica.

Imamo li dovoljno stručnog kadra koji će pratiti taj razvoj?

- Liječnika imamo dovoljno, a vjerujem da imamo i ostalih pratećih zanimanja potrebnih da priča zaživi cijelu godinu. Ovaj oblik turizma ima veliku prednost u odnosu na ostale oblike jer nema vremenskih ograničenja. Ohrabruje i to što je u zadnje vrijeme uvedeno nekoliko stručnih smjerova za zdravstveni turizam na veleučilištima u Hrvatskoj.

Koja je uloga Klastera zdravstvenog turizma Zagreba i ostalih klastera?

- Kako bi sinergijski i organizirano, zajedničkim radom i iskustvom radili na promociji Grada Zagreba kao grada medicine i medicinskog turizma, u Klaster su se okupile mahom najkvalitetnije zagrebačke zdravstvene ustanove koje su prepoznale važnost zajedničkog djelovanja na globalnom tržištu zdravstvenih usluga.

Zdravstveni turizam ujedno ima potencijal da postane i dodatni generator dinami-ziranja ukupnog turizma u Zagrebu. Kako bi se to ostvarilo, nužno je bilo da ovaj oblik iziđe iz okvira individualnih inicijativa u jednu zajedničku – osnivanje udruge Klaster zdravstvenog turizma Zagreba. To je pravac koji već dugo osobno zagovaram, a i provodim. Iznimno je važna suradnja sa svim granama koje upotpunjuju ponudu zdravstvenog turizma, počevši od zdravstvenih ustanova do najrazličitijih turističkih sadržaja, hotelskih i ugostiteljskih kapaciteta, ali i obrazovnih ustanova i strukovnih organizacija i komora. Kako sam i sam predsjednik i inicijator više klasterskih udruženja zdravstvenog turizma, uvjeren sam da je udruživanjem u klaster daleko bolje i lakše postići pomake.

Što donosi ovogodišnji AHT Invest Forum?

- AHT Invest Forum 2018 dio je platforme Adriatic Health. Održat će se od 10. do 12. listopada u Zagrebu. Riječ je o investicijskom forumu koji okuplja ključne dionike iz svijeta turizma, zdravstva i zdravstvenog turizma. Okupljamo investitore, developere, poslovne subjekte iz redova medicinara, zastupnika visoke tehnologije, projektanata - onih koji žele poslovati više u ovim sektorima. S obzirom na širinu koju poslovanje u zdravstvenom turizmu ima i na investicijski aspekt događaja, naši sudionici dolaze i iz svih pratećih industrija iz svijeta biznisa – financijske, B2G, eno-gastro i sličnih. Prošlogodišnji Forum imao je sjajne odjeke, predstavili smo 10 investicijskih projekata i zainteresirali neka investitorska imena iz SAD-a i EU-a za pojedine projekte.